Prevenirea osteoporozei

Oasele devin mai fragile cu inaintarea in varsta, in special dupa menopauza: in caz de osteoporoza, acest proces se accelereaza… Un examen medical va permite sa va feriti mai bine de acest pericol. Dar nimic nu valoreaza cat mersul pe jos si consumul de produse lactate pentru a preveni aceasta afectiune.

 

Definitie si trasaturi. Osteoporoza este o diminuare a densitatii osului, ceea ce-l face mai fragil. Osul, sediul unei remanieri permanente de-a lungul vietii, are o densitate, si deci o soliditate, care este maxima la sfarsitul adolescentei. Apoi aceasta densitate scade cu varsta – o femeie de 75 de ani a pierdut 50 % din masa ei osoasa. Menopauza, care este insotita de o lipsa a estrogenilor, accelereaza aceasta fragilitate.

 

Osteoporoza provoaca foarte des tasari vertebrale sau aplatizari ale vertebrelor, conducand la o diminuare globala a inaltimii. Fracturile coastelor, ale articulatiilor pumnului (denumita si Pouteau-Colles), sau sub genunchi (glezna, laba piciorului) sunt mai rare cand inaintezi in varsta; dupa 75 de ani, pot surveni fracturi ale soldului sau ale colului femoral.
Unele femei sunt mai expuse la asemenea riscuri: cele a caror mama sufera de osteoporoza, cele care au avut o menopauza precoce, cele care au urmat corticoterapie sau au fost tratate pentru o boala a paratiroidelor – hormonii secretati de aceste glande asigura o buna repartitie a calciului in organism. Este si cazul fumatoarelor, al persoanelor mai slabe si al celor care au un mod de viata sedentar.

 

Preventie pentru femei. Chiar si femeile fara factori de risc si care nu au avut niciodata fracturi au tot interesul de a preveni osteoporoza. Desi fiecare pierde din densitatea osoasa intr-un ritm propriu si determinat in parte de genele sale, fragilizarea oaselor cu varsta afecteaza toate femeilr. Iata cateva masuri de prevenire a acestei afectiuni:

 

Consumul de produse lactate. Preventia trece intai de toate prin absorbtia de calciu (lactate, branzeturi) si de vitamina D (unt, expunerea la lumina solara) in cantitate suficienta. Acest lucru este valabil de-a lungul vietii, dar in special in momentul adolescentei si dupa menopauza. Atunci cand nu va place laptele si va feriti de branza deoarece aduce multe grasimi si sare (nu este recomandata in caz de regimuri fara grasime sau in caz de hipertensiune arteriala), ramane posibilitatea de a manca iaurturi si creme de branza proaspata, degresata, sau de a lua in fiecare zi comprimate de calciu.

 

Practicarea unei activitati fizice. Reinnoirea tesutului osos, care este generat si distrus in permanenta, depinde in mare masura de presiunile exercitate asupra scheletului. In absenta solicitarilor, se creeaza un dezechilibru. Din aceasta cauza activitatea fizica este atat de importanta.

 

A fi prea slaba e nociv. Femeile prezentand un usor surplus de greutate sunt mai rareori afectate de osteoporoza: abundenta lor de tesut grasos are ca efect transformarea lor in estrogeni a androgenilor secretati de glandele suprarenale; presiunile exercitate asupra scheletului sunt mai importante, si, in caz de traumatism sau de cadere, pernitele de grasime au rol protector si atenueaza socul.

 

Tratament. In fata unei osteoporoze dovedite, adica dupa constatarea uneia sau mai multor fracturi, probabilitatea sa se produca alte fracturi creste considerabil. De unde necesitatea, in acest caz, a unui tratament adecvat. Medicamentele, luate sub forma de hormoni sau de alte molecule, favorizeaza reconstructia osoasa sau ii blocheaza distrugerea. Sa stiti totusi, ca nici o terapie nu va inlocui niciodat o ora de plimbare pe zi si consumul de produse lactate.

Adauga comentariu