In vizor

Prevederile Legii anti-traseism sunt încălcate cu conseciţe administrativ-financiare grave. Ziar de Cluj solicită prefectului să acţioneze conform Legii şi să aplice prevederile acesteia

Sunt convins că aţi uitat de Ordonanța dată în 2014 de PSD la iniţiativa lui Liviu Dragnea prin care se suspenda pentru 45 zile Legea împotriva traseismului politic al administrației locale.

Elaborată de (pe atunci) vicepremierul Liviu Dragnea, Ordonanța venea cu doar o lună înainte de începerea campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale şi în contextul ruperii Alianţei USL dintre PSD şi PNL.

Ce mai vuiet, ce mai vaier în epocă! Alianţa Creştin Liberală (formată din PNL și PDL) a sesizat ambasadele statelor UE la Bucureşti şi ambasada SUA în legătură cu ordonanţa Guvernului care ar permite migraţia politică a primarilor, atenţionând asupra ”pericolului fraudării alegerilor prezidenţiale de către PSD”.

Apoi s-a urnit „soţietatea ţivilă”. 21 de ONG-uri au semnat o scrisoare deschisă premierului Victor Ponta şi Vicepremierului Liviu Dragnea, scrisoare prin care cereau renunţarea la „ordonanţa de urgenţă care va îngădi migraţia politică”.

În plus PDL (încă nedeversat în PNL) a sesizat Comisia de la Veneţia în legătură cu ordonanţa privind migrarea primarilor, prin care semnala „derapajul” PSD şi al Guvernului Ponta de la normele democratice – sesizare semnată de prim-vicepreşedintele PDL Cătălin Predoiu. Căci se „demonstrează o perseverenţă în comportamentul dictatorial al PSD”.

Ei, altfel stă treaba cu Liviu Dragnea la închisoare şi cu PNL la guvernare: primari, consilieri locali şi judeţeni, trec într-o veselie de la un partid la altul şi viţăvercea, deşi acel OUG din 2014 a fost abrogat, desfiinţat şi s-a revenit la starea iniţială a legii.

Acum e linişte şi nimeni nu blamează pe nimeni, nimeni nu face scandal, deşi legea este călcată în picioare.

Motiv pentru care Ziar de Cluj cere public prefectului Mircea Abrudean să ia cunoştinţă de prevederile art. 204 alin. (2) lit. j) din O.U.G. nr. 57/2019:

„Calitatea de consilier local încetează de drept înainte de expirarea duratei normale a mandatului, în cazul pierderii calităţii de membru al partidului politic sau al organizaţiei minorităţilor naţionale pe a cărei listă a fost ales.

2. constatarea încetării de drept, înainte de termen, a mandatelor de primar, în situația în care aceștia candidează la alegerile din 27.09.2020 din partea altor altor partide politice decât cele pe listele cărora au fost aleși (inclusiv în ipoteza în care aceștia candidează ca independenți)”;

Şi, ţinând cont de faptul că, potrivit art. 160 alin. (1) lit. h) din aceeași Ordonanță de urgență:

„Mandatul primarului încetează, de drept, în cazul pierderi, prin demisie, a calităţii de membru al partidului politic sau al organizaţiei minorităţii naţionale pe a cărei listă a fost ales.

Conform art. 8 alin. (1) și (2) din Legea nr. 14/2003: Un cetăţean român nu poate face parte în acelaşi timp din două sau mai multe partide politice”;

Şi să constate că „Înscrierea unei persoane într-un alt partid politic constituie de drept demisie din partidul al cărui membru a fost anterior.”

Prin urmare, îi solicităm să constate încetarea de drept a mandatelor celor care nu mai fac parte din partidele pe a căror listă au candidat în 2016 şi să le suspende mandatul actual al celor care candidează pe listele altor partide.

Nu contestăm dreptul de a candida sau candidaturile în sine, ci arătăm că acești candidați nu mai au dreptul să ocupe funcțiile de consilier local, viceprimar sau primar, să ia indemnizații în această perioadă, să semneze dispoziții, contracte, să facă plăți sau să voteze proiecte, până la validarea mandatelor viitorilor aleși locali.

Având în vedere că prefectul este garantul respectării legii şi a ordinii publice la nivel local, îi cerem să nu lase ca legea să fie încălcată și să nu permită ca aleșii locali cărora le încetează mandatul de drept să mai emită acte administrative, să ia parte la adoptarea unor acte administrative, să încheie contracte în numele autorității publice, să dispună plata cheltuielilor, să coordoneze comisiile locale de fond funciar şamd, deoarece toate acestea sunt lovite de nulitate.

Din punctul de vedere al legii toate actele administrative emise de această categorie de persoane sunt nelegale putând fi atacate în contenciosul administrativ unde se poate solicita inclusiv acoperirea prejudiiciilor cauzate comunităților locale sau terților, precum și recuperarea sumelor plătite cu titlu de indemnizație aleșilor locali ai căror mandate au încetat de drept, aceste sume fiind încasate ilegal.

Persoanele ale căror mandat încetează de drept conform legii, de la depunerea listelor electorale, pot fi identificate cu ajutorul secretarilor generali ai unităților administrativ-teritoriale și cu colaborarea birourilor electorale de circumscripție comunală, orășenească, municipală și județeană, astfel ca prefectul să primească o situație clară cu privire la fiecare unitate administrativ- teritorială.

Şi să se aplice legea!

Din punctul nostru de vedere, în cazul în care nu se intreprinde nimic concret pentru depistarea cazurilor de nelegalitate, prefectul judeţului Cluj poate fi considerat răspunzător (în solidar) pentru ilegalitățile care se vor comite. Ca reprezentant de legalitate a Guvernului în teritoriu, domnia sa are obligația legală de a împiedica producerea ilegalităţilor prin emiterea ordinului de constatare a încetării mandatelor aleșilor locali aflaţi în situaţia descrisă de Lege.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *