Premieră pe Autostrada Transilvania: lucrările încep cu șapte luni mai devreme. Cât e adevăr, cât e gargară electorală a ministrului Bode?

Ministrul Transporturilor Lucian Bode se plimbă prin Transilvania într-un turneu electoral și le prezintă clujenilor, sălăjenilor sau bihorenilor proiectele privind Autostrada Transilvania. Pentru că suntem în campanie electorală și ministrul Bode este penelist, evident că aceste proiecte sunt prezentate în culori mult mai oprimiste decât sunt în realitate. 

“Anul 2020 a însemnat, pe de o parte, semnarea a trei contracte de execuție: Nădășelu – Mihăești – Zimbor – 30 de kilometri, Zimbor – Poarta Sălajului – 12 kilometri și Nușfalău – Suplacu de Barcău – 13 kilometri. Aceste contracte, odată semnate, au intrat pe traiectoria ireversibilă a implementării, șase luni, 12 luni, după caz, proiectarea, după care începerea efectivă a execuției. La modul în care lucrează antreprenorul român care a câștigat două din cele trei loturi –  Nădășelu – Zimbor și Zimbor – Poarta Sălajului, sunt convins că anul viitor vor începe lucrările efective, cu cel puțin șase-șapte luni înainte de termen. Sunt îndeplinite toate condiţiile pentru ca anul viitor, între Nădăşelu şi Biharia să se lucreze efectiv pe aproximativ 114 kilometri de autostradă, din care 42 de kilometri în judeţul Sălaj", a mai punctat Lucian Bode. ”, a declarat Bode într-o vizită electorală efectuată în Sălaj.

Iată însă ce se ascunde în spatele acestor declarații optimiste ale Ministrului Bode. Pe tronsoanele enumerate de acesta, lucările sunt departe de a putea fi demarate. Chiar dacă au fost semnate contractele muncitorii nu pot intra efectiv să lucreze deoarece licitațiile pentru exproprieri întârzie, după cum atrage atenția Asociația Pro Infrastructură. 

Tronsonul Nădășelu-Mihăiești-Zimbor (30 km) a fost contractat cu UMB în septembrie pentru 1,4 miliarde de lei, nefiind încă emis ordinul de începere. Licitația pentru realizarea exproprierilor și pentru scoaterea suprafețelor împădurite din circuitul forestier în județul Sălaj nu este finalizată, existând șanse minime pentru a parcurge toate etapele în timp util, astfel încât la startul sezonului 2021 în construcții UMB să primească posesia terenului și să se apuce de treabă.

Pe următorul sector Zimbor-Poarta Sălajului (12,2 km) contractat tot cu UMB în iunie pentru 680 de milioane de lei CNAIR a emis ordinul de începere, însă l-a suspendat cu 120 de zile, cel mai probabil din cauza acelorași exproprieri întârziate. Și aici este greu de crezut că lucrările vor începe în primăvară (că despre minciunile conducerii Ministerului Transporturilor cu startul lucrărilor în 2020 nu poate fi vorba).

De la Suplacu de Barcău la Chiribiș (cu vestitul viaduct de la Suplacu de Barcău de 1,8 km muzeu în aer liber) tronsonul de 26 km este în aer după anularea licitației din ianuarie, nefiind încă relansată, iar de la Chiribiș la Biharia (28,5 km) contractul este în etapa de proiectare, fiind identificate o serie de lucrări executate de Bechtel și care vor trebui refăcute.

Următorul sector Nușfalău-Suplacu de Barcău (13,5 km) a fost adjudecat de turcii de la NUROL INSAAT în septembrie pentru 384 de milioane de lei, însă și aici lipsa exproprierilor blochează emiterea ordinului de începere.

Despre tronsonul Poarta Sălajului-Meseș-Zalău-Nușfalău (41 km) Ministrul a afirmat că este cel mai important sector al Autostrăzii Transilvania, dar și unul cu cele mai mari provocări.

Bode a declarat că speră ca anul viitor să fie semnat contractul de proiectare și execuție și pentru cel mai important tronson, Poarta Sălajului – Nușfalău, cu tunelul Meseș.   

“Îmi doresc ca anul viitor să fie anul în care semnăm contractul pentru cel mai important lot din autostrada Transilvania din toate punctele de vedere, și dacă ne referim doar la valoare – aproape un miliard de euro, tronsonul Poarta Sălajului – Nușfalău, cu cei trei kilometri tunelul Meseș”, potrivit lui Bode.

Însă și pentru acest tronson Aosciația Pro Infrastructura a descoperit o serie de aspecte negative în documentația CNAIR care pot întârzia realizarea acestui proiect. Astfel, un aspect sunt studiile geotehnice foarte sumare pentru tunelul Meseș, fiind executate pe cei 3 km doar 6 foraje în zona portalelor tunelului. Exproprierile nu sunt realizate pe cei 41 de km, iar nodurile rutiere vecine nodului de la Zalău (Zimbor și Nușfalău) se află la peste 25 de km distanță. De asemenea, caietul de sarcini împinge riscurile cu privire la modificarea acordului de mediu sau relocarea unor utilități descoperite ulterior spre viitorul constructor, iar identificarea oricăror erori în documentația CNAIR este permisă doar în primele 90 de zile ale contractului.

Ministrul Lucian Bode vorbește frumos, convingător, și poate chiar ar fi credibil dacă realitatea nu ar demonstra că România stă foarte prost la capitolul kilometri de autostradă finalizați. Lucrările întârzie, fimele dau faliment și dispar, licitațiile sunt anulate, se mai găsește un sit arheologic sau o specie protejată, iar cei doi-trei ani se transformă în cinci ani sau chiar mai mulți. Ar fi de apreciat ca ministrul Bode să își păstreze același discurs optimist și după finalizarea campaniei electorale, asta dacă își va păstra mandatul.

sursa foto: ziuacargo.ro

Adauga comentariu