Premiera la BNR Cluj: Elevii clujeni, in vizita “de lucru”

BNR Cluj si-a deschis portile astazi, in premiera, pentru elevii din Cluj-Napoca. Peste 120 de liceeni din cele mai prestigioase patru unitati de invatamant din Cluj au fost invitati, in premiera, la sucursala Bancii Nationale a Romaniei (BNR) Cluj.

Inainte cu un sfert academic de ora 11, elevii din clasa a 11-a de Stiinte de la “Nicolae Balcescu” trec prin “furcile caudine” din holul sucursalei BNR din Piata Unirii, numarul 7. Isi pun, pe rand, cheile si gentile, in dreapta aparatului de securitate. “Nu aveti voie cu obiecte contondente”, lamureste paznicul, inainte ca elevii sa ajunga, pe rand, la vizita de lucru, in sala Ion Lapedatu. Incaperea, impodobita cu foita de aur si doua fresce create la Budapesta s-a transformat, mai nou, in sala de conferinte.
“Sala poarta numele singurului Guvernator transilvanean al BNR. Inainte avea ghisee, iar intreprinderile de stat isi ridicau banii de salarii de aici”, explica Septimiu Moga, dupa un tur al expozitiei itinerante de monede si bancnote sosite, de curand, de la Bucuresti.
Cele cinci vitrine contin, frumos randuite pe catifea, de la monede din perioada daco-romana pana la bancnote din perioada comunista. Sala se umple cu elevi, iar liceenii din Balcescu si-au gasit loc in spate, in paralel cu expozitia de monede. Cu exactitate, la ora 11 precis, incepe, in premiera pentru Cluj dialogul financiar! Liceenii de la Balcescu ar fi avut acum ora de fizica.
“Demersul e unul interesant, cu atat mai mult cu cat nu avem ocazia, de obicei, sa ajungem la BNR”, spune Anca Socaci, eleva in clasa a XI-a la “Nicolae Balcescu”.
“Sa vorbim despre bani si banci” e proiectul educational pe care BNR il deruleaza in mediul scolar si universitar din 2011, care a ajuns, astazi, la Cluj-Napoca.
“Proiectul are in principal drept grup-tinta elevii de la ciclul liceal, clasele a XI-a si a XII-a, din licee cu profil economic si are drept obiectiv fundamental sprijinirea educatiei financiare prin insusirea de catre elevi a unor notiuni economice de baza si formarea unui vocabular economic in randul acestora”, isi explica, demersul, reprezentantii BNR.
Pe scaunele de piele, liceenii privesc in jur, cutezatori.
“Am primit invitatia din partea BNR pe care am acceptat-o bucurosi. E o tema foarte utila, palpabila, iar ISJ Cluj e alaturi de BNR in acest demers”, a spus, in deschiderea conferintei, seful Inspectoratului Scolar al Judetului Cluj, Valentin Cuibus.
Dupa aplauze si decoratii, directorul adjunct de comunicare din BNR, Mircea Muresan, incita. “Dragi viitori colegi, ce se folosea inainte de bani?”, lanseaza intrebarea dupa ce lamureste ca, la final, cele mai bune trei curiozitati ale elevilor vor fi premiate cu carti. “Trocul”, raspund Anca si alti colegi din Liceul “Avram Iancu”, din spatele salii.
“Foarte bine, asta inseamna ca deja stiti multe, stimati viitori colegi, asa ca o sa-mi termin prezentarea repede, pentru ca doamna Nagy sa va poata arata, pe scurt, cine “face” cursul de schimb al leului”, continua Muresan.
In mai putin peste 10 minute, ii trece pe copii, ca vantul si ca gandul prin istoria banilor. Porneste de la inflatie si ajunge, prin troc, la cavalerii templieri care emiteau “promissory notes, hartii cu pecete, pentru ca oamenii sa nu mai fie nevoiti sa-si duca saculetele cu bani cu ei cand calatoreau din Italia in Spania”. Din perioada Medievala, a revenit succint la secolul XX si la inflatie, cand s-a decis ca, in prag de al Doilea Razboi Mondial, dolarul sa fie moneda de referinta pentru convertibilitate.
“Apoi s-a ajuns la anul de gratie 1971 cand, daca ati vazut filmele cu Rambo, stiti ca a avut loc razboiul din Vietnam si s-a renuntat la convertibilitatea directa a banilor in aur, iar bancnotele deveneau pur si simplu o primisiune ca in valoarea lor puteai face ce vrei”, explica Muresan.
Ochii tuturor elevilor sunt atintiti catre prezentarea captivanta. Arata primele 10 banci centrale din lume, printre care intaia din lume - Banca Suediei, creata in 1668. I-a urmat, in 1694 Banca Centrala a Marii Britanii, plus inca 8, dispuse cronologic.
“Romania de ce nu e pe aici?”, intreaba, in timp ce ochii cauta banca central romaneasca. Prezentarea se opreste, insa in 1782, cand Spania si-a creat propria banca.
Pentru ca Romania nu exista ca stat pe atunci”, vine raspunsul unui elev.
“Stimate domn, sunteti un candidat bun la premiu! Asa este BNR este a 16 banca centrala din lume, ne situam pe un loc onorant si a fost create in 1880”, explica Muresan, imediat dupa ce Anca si colegii de la “Balcescu” afla ca minunata flota engleza a fost finantata de Banca Centrala a Marii Britanii.
Liceenii descopera ca, pe model francez si noi am incercat sa ne denumim moneda nationala dupa numele natiunii, iar “leul” propus in 1867 era sa devina “roman”. 10 ani mai tarziu, in 1877, “in timpul Razboiului de Independenta”, raspunde Anca, “au inceput sa circule pseudo-bancnotele”. Istoricul BNR se opreste la “ilustrul necunoscut Eugeniu Carada, pe care va invit sa-l cautati si pe Google, care fara sa vrea sa fie Guvernatorul BNR, a aplicat numeroase reforme din 1880 – 1910”, a invitat Muresan.
“Super faina prezentare! Nu am stiut multe lucruri”, arata elevii de la Balcescu, in timp ce Agnes Nagy, membru in Consiliul de Adminsitratie al BNR se pregateste sa intretina “vizita de lucru” cu prezentarea publica “Cine “face” cursul de schimb al leului?”.

"In vizita de lucru de la BNR" s-au aflat, astazi, elevii din clasele a XI-a si a XII-a de la Colegiul Naţional "Emil Racovita", Liceul "Avram Iancu", Liceul Teoretic "Nicolae Balcescu" si Liceul Teoretic "Gheorghe Sincai" din Cluj-Napoca.  Proiectul “Sa vorbim despre bani si banci”, dedicat educatiei financiare la nivelul invatamantului preuniversitar, a fost initiat in 2011 ca parte integranta a activitatii de comunicare externa a Bancii Nationale a Romaniei.  Din 2011 pana in prezent, membrii Consiliului de Administratie al BNR si lectorii participanti la proiect au dialogat cu peste 2.500 de elevi si 500 de profesori din 16 judete ale tarii.

Adauga comentariu