Din oras

Precizarile Aeroportului International Cluj cu privire la incidentul Blue Air

Reprezentantii Aeroportului International Avram Iancu Cluj au transmis o serie de precizari cu privire la incidentul de ieri, cand o aeronava a companiei Blue Air a iesit de pe pista de 2.100 de metri la aterizare:

„Avand in vedere afirmatiile aparute in mass-media in urma incidentului de aviatie care a avut loc in dimineata zilei de 07 ianuarie 2016, Aeroportul International „Avram Iancu” Cluj doreste sa aduca urmatoarele precizari:

Despre incident

In dimineata zilei de 07 ianuarie 2016, la ora 08:02, serviciile de trafic aerian au anuntat aeroportul ca aeronava companiei Blue Air (Boeing 737-400), care efectua cursa charter OB9301 pe ruta Bucuresti-Barcelona, cu escala la Cluj-Napoca, in timpul manevrelor de aterizare a iesit in afara pistei. Aeronava a iesit cu trenul de aterizare cu aproximativ 5 m in afara extremitatii suprafetei betonate a pistei, pe partea dreapta a acesteia, la capatul dinspre oras.

La bordul aeronavei companiei aeriene Blue Air se aflau 110 pasageri si 6 membri ai echipajului. Niciuna dintre persoanele aflate la bord nu au fost vatamate. De asemenea, nu au fost inregistrate pagube materiale.

Dupa inspectia exterioara a aeronavei, nu au fost constatate scurgeri de carburant sau avarii ale acesteia,  astfel pasagerii fiind debarcati, in mod normal, prin utilizarea scarilor, incepand cu ora 08:20.  in acelasi timp, au fost debarcate si bagajele pasagerilor. Pasagerii au fost transportati cu autobuzele in terminalul de pasageri sosiri al aeroportului.

Printr-o informare specifica de aviatie, la ora 08:30 s-a anuntat ca pista aeroportului este inchisa traficului aerian, conform procedurilor standard de aviatie civila in astfel de situatii de urgenta.

Dupa inchiderea pistei aeroportului, au fost angrenati toti factorii umani si mijloacele tehnice specifice pentru readucerea aeronavei pe suprafata betonata a pistei de decolare-aterizare si tractarea ei la platforma. Pista aeroportului a fost redeschisa traficului aerian incepand cu ora 13:45.

Despre asistenta acordata pasagerilor

Pasagerilor care au fost transportati in terminalul de pasageri sosiri li s-a acordat asistenta din partea operatorului aerian si aeroportului. Acestia au primit apa, bauturi calde si sandwich-uri pana la imbarcarea lor in cele 3 autocare care urmau sa ii transporte la Aeroportul International Sibiu. Acestia au fost imbarcati in autocare incepand cu ora 10:30 si transferati la Sibiu, de unde au fost preluati de o alta aeronava a companiei aeriene Blue Air care i-a transportat pana la Barcelona.

Despre deszapezire

La ora 05:40 pista de decolare-aterizare a fost tratata cu o substanta speciala contra inghetului. In cursul noptii si diminetii au aterizat si decolat 7 aeronave, ultima decolare fiind la ora 07:11.

Avand in vedere precipitatiile sub forma de ninsoare, dupa ultima decolare de la ora 07:11, utilajele de deszapezire ale aeroportului au solicitat turnului de control iesirea pe pista pentru curatarea zapezii in vederea asigurarii conditiilor de aterizare pentru zborul OB9301, al companiei aeriene Blue-Air, care urma sa aterizeze la ora 08:10.

Utilajele aeroportului au continuat deszapezirea pana la ora 07:50, cand la solicitarea turnului de control au parasit pista pentru a permite aterizarea zborului Blue Air, care incepuse procedura de apropiere.

La parasirea pistei de catre echipamentele de deszapezire, serviciul operational al aeroportului a comunicat serviciului de trafic aerian (turnul de control) gradul de franare in vederea informarii pilotului. Gradul de franare transmis a fost 3 pe o scara in care 5 este maxim, iar 1 este minim. Prin urmare, pista asigura conditii corespunzatoare de aterizare.

Despre reluarea traficului aerian

Pista aeroportului a fost redeschisa traficului aerian incepand cu ora 13:45. Pana la ora redeschiderii acesteia, zborurile Tarom ROT 651 si ROT 641 au fost rerutate pe Aeroportul International Sibiu. Zborul Lufthansa LH 1670 care venea de la Munchen a fost deviat la Aeroportul International Timisoara, iar returul spre Munchen a fost anulat.

Dupa deschiderea pistei traficului aerian, au aterizat cu intarziere urmatoarele zboruri: W63332 Beauvais, W63302 Luton, W63412 Valencia si ROT 643 Otopeni. De asemenea, au decolat cu intarziere zborurile W63361 Dortmund, W63393 Bologna, W63381 Bergamo, W63401 Madrid si W63351 Charleroi.

Despre aeronava Blue Air

Aeronava companiei aeriene Blue Air a fost tractata la platforma cu mijloacele speciale ale aeroportului. Dupa o verificare tehnica efectuata de catre personalul de specialitate al companiei, aceasta a decolat spre Bucuresti la ora 21.12.

Despre turnul de control

Turnul de control din perimetrul aeroportului asigura activitatea de dirijare a aeronavelor din zona aeroportului. Aceste servicii de trafic aerian pe care le asigura turnul sunt gestionate de catre Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA, o institutie aflata sub autoritatea Ministerului Transporturilor din Romania. ROMATSA  asigura servicii de trafic aerian atat aeronavelor civile care survoleaza spatiul aerian national, cat si aeronavelor care aterizeaza sau decoleaza de pe aeroporturile din Romania.

Despre un Raport confidential

In data de 30 mai 2013, Aeroportul International „Avram Iancu” Cluj a inregistrat la Consiliul Judetean Cluj, un  Raport confidential. La momentul transmiterii Raportului confidential, noua pista a aeroportului era in constructie, dar numeroase blocaje puneau in pericol finalizarea acesteia.

Acest Raport sesiza forului judetean starea de degradare accentuata a vechii piste de decolare-aterizare (actuala cale de rulare Delta). Totodata, aducea la cunostinta acestuia si sesizarile companiilor aeriene cu privire la stadiul avansat de degradare, dar si intentia companiei Lufthansa de a inceta operarea pe Aeroportul International Cluj, daca noua pista nu este data in functiune in luna octombrie 2013.

Darea in operare a noii piste a aeroportului in luna octombrie 2013, a eliminat toate aspectele sesizate cu privire la decolarea si aterizarea pe o pista care continua sa se degradeze datorita cresterii traficului aerian.

Despre siguranta aeroportului

Pista actuala a aeroportului, dotata cu toate sistemele si echipamentele de navigatie necesare este una dintre cele mai performante piste din Romania, asigurand toate conditiile de desfasurare a traficului aerian in siguranta. Caracteristicile tehnice (lungime, latime, capacitate portanta) asigura standardele impuse de aviatia civila pentru categoriile de aeronave care opereaza zboruri in prezent pe aeroport.

Despre anchete si investigatii

Conform reglementarilor aeronautice civile, incidentul aviatic este sub investigarea Centrului de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS) si a Parchetului de pe langa Curtea de Apel Cluj.

Aeroportul International „Avram Iancu” Cluj doreste sa multumeasca tuturor institutiilor care au fost implicate in gestionarea situatiei legata de incidentul aviatic, precum si celor care au depus eforturi pentru redeschiderea traficului aerian pe aeroport. Totodata, multumim tuturor pasagerilor pentru intelegerea de care au dat dovada intr-o astfel de situatie, precum si companiilor aeriene.” 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *