Din oras

Povestea Turnului Porții Podului, descoperit pe șantierul străzii Ferdinand. De ce se numea așa și ce au aflat arheologii

Vestigiile arheologice descoperite în timpul lucrărilor de modernizare a străzii Ferdinand au scos la iveală latura de vest a fundației Turnului Porții Podului. Este una dintre cele mai importante fortificații medievale a orașului. Arheologii au descoperit și o parte din structura care lega Turnul Porții de primul pod de piatră al urbei. Dacă turnul a fost construit undeva după anul 1405, podul a fost construit, abia către sfârșitul secolului al XVI-lea. Arheologii aproape au finalizat lucrările de conservare. Pentru specialiști, descoperirea acestor vestigii nu a fost nicio surpriză. Se știa despre existența lor și despre zona unde se află. Urmează să lucreze și pe latura de est (partea cu clădirea Central a străzii) când Primăria va demara modernizarea și pe acel segment.

Vestigiile arheologice descoperite arată doar fundația Turnului Porții Podului pentru că în perioada 1872 – 1873 fortificația a fost demolată. Acest lucru s-a întâmplat la 460 de ani de la consruirea turnului. Turnul a fost unul dintre cele mai importante din oraș, potrivit istoricilor clujeni care au participat la lucrările de conservare.

„Noi arheologii știam că plus minus 30-40 de centimetri stânga – dreapta, față – spate, în acel perimetru exista Turnul Porții Podului, unul din cele mai importante turnuri ale fortificației medievale a orașului Cluj. Turnul a început posibil să fie construit cu începere din anii 1400. A fost unul dintre cele mai importante turnuri de poartă pentru că făcea legătura cu drumul care trecea peste Someș. Deci, turnul este construit cândva după 1405 – 1410. În prelungire, peste Someș se construiește primul pod de piatră al orașului, cam pe la sfârșitul secolului al XVI-lea. Săpăturile făcute de Primărie pentru modernizarea străzii au dezvelit latura de vest a acestui turn. Noi am încercat să salvăm cât putem din informația arheologică, respectiv am scos elementele de adâncime, structuri, dimensiuni, orientare, amplasarea Turnului Porții. Am surprins și o parte din structura care lega turnul de podul din față, acel pod care a început să fie construit 100-150 de ani mai târziu”, a declarat, pentru Ziar de Cluj, dr. Cosmin Rusu, cadru didactic Universitatea Babeș Bolyai Cluj-Napoca.

În imaginea de mai jos se observă o inscripție care amintește construcția podului peste Someș (1580).

Turnul a început să fie demolat odată cu dezvoltarea orașului. Noile clădiri avea nevoie de spațiu, orașul avea nevoie de lumină. Astfel a fost nevoie de sacrificarea vechilor fortificații.

„Cu certitudine, turnul este demolat între 1872 – 1873 pentru că orașul crește, se modernizează, orașul are nevoie de lumină și de spațiu. Fortificațiile au început să fie demolate și înainte, dar atunci se fac cele mai importante intervenții și se demolează cele mai multe din turnurile și zidurile orașului. Din păcate, de atunci și până acum, deci vreo 130 de ani, au loc foarte multe intervenții pe stradă, care toate, aproape fără excepție, distrug și mușcă din fundație. Nici unul din aceste momente nu a fost documentat arheologic, adică nu a fost făcut un plan, nu au fost luate toate informațiile care pot fi luate din el. Practic, acum avem șansa să o facem și să ne mișcăm extrem de rapid. Practic în trei zile am făcut o muncă pe care în mod normal o facem poate în săptămâni, tocmai pentru a nu îi încurca foarte tare pe cei de la Primărie”, a mai explicat Cosmin Rusu.

Arheologii au reușit să delimiteze trei zone, în urma lucrărilor făcute. Din nefericire, nu au putut coborî până la talpa fundației din cauză că modul de desfășurare al șantierului Primăriei nu permite acest lucru.

„Am încercat să delimităm foarte exact structurile care se mai păstrează. E foarte important de spus că avem doar fundații din el și nu mai avem nimic din turn. Încep undeva de la minus 30-40 cm sub actualul carosabil. Acolo sunt cele mai înalte puncte din structura fundației care se mai păstrează și evident ele coboară. Din păcate nu am reușit să mergem până jos, la talpa fundației să vedem exact cotele de adâncime, să vedem exact de unde a început să fie construit turnul pentru că cu această intervenție a Primăriei nu putem coborî mai mult de nivelul de făcut intervenții. Am delimitat trei laturi: latura de vest, pornirile pe latura de nord și pe sud, deci colțurile lui și o structură de zidărie care făcea legătura între turn și pod. Podul era undeva înspre zona Canalului Morii, traversa și Canalul Morii și, cu certitudine, trecea și peste Someș. Practic, acela este cel mai vechi pod de piatră al Clujului. După ce vor fi încheiate lucrările pe latura de vest a străzii, va fi blocată latura de est. Noi vom fi acolo atunci și vom încerca în măsura în care se mai păstrează elemente din turn să îl delimităm pe cât posibil în întregime. Dar probabil nu vom reuși în întregime din cauză că o parte din turn este deja sub clădiri. Pe partea de est am încheiat 95%, mai avem de făcut un sondaj și câteva desene, dar e aproape totul gata”, a afirmat Cosmin Rusu.

Proiectul a fost contractat de Institutul de Arheologie și Istoria Artei Cluj, Institutul Academiei Române, iar colaborarea este între patru instituții: Institutul de Arheologie și Istoria Artei, Universitatea Babeș-Bolyai, Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei și Universitatea Sapientia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *