Povestea PEDITEL 1791, serviciul telefonic cu sfaturi medicale pentru părinți, care a pornit din dorința de a ajuta copii

PEDITEL 1791 este un serviciu de sfaturi pediatrice care funcționează 24 de ore din 24, după un model american care funcționează de mai bine de 50 de ani. În spatele acestei munci titanice se află Cristina Grigore. Ea, împreună cu Fundația Părinți din România a pus pe picioare acest serviciu după ce a observat că multe dintre problemele pentru care părinții merg cu copiii la spital sunt minore și pot fi rezolvate acasă.

PEDITEL funcționează de mai bine de 3 ani și jumătate, iar numărul apelurilor crește de la un an la altul. Dacă la început medicii primeau în medie 18 apeluri pe zi, din anul 2015 însă, când proiectul s-a extins la nivel național, s-a ajuns la o medie de 150 de apeluri pe zi de luni până vineri și 170 de apeluri în zilele de weekend.

„Părinții ne spuneau că așteaptă foarte mult la unitățile de primiri urgențe pentru că, mai ales după programul medicului de familie și în weekend când au probleme medicale cu copiii nu au unde să meargă. Motiv pentru care, chiar dacă era urgență sau nu era urgență mergeau în camera de gardă sau în unitatea de primiri urgențe pentru a fi liniștiți și pentru a fi copilul în siguranță. Cum mulți părinți ne-au spus că se aștepta foarte mult, preferau să pună o întrebare altor părinți. Din punctul de vedere al specialiștilor punem copilul în pericol fiindcă ceea ce se potrivește unui copil nu se poate potrivi celuilalt. Și atunci, când avem părerea avizată a unui medic, recomandarea este să nu ne luăm după ce spun forumurile sau grupurile care sunt în zona de social media. De asemenea, toată lumea știe că avem o problemă de deficit la nivel de personal medical (atât medici cât și asistente medicale) și toată lumea avea un cuvânt cheie: frustrarea. Se așteaptă de o parte și de cealaltă, fiecare acuza cealaltă parte că medicii nu înțeleg părinții și părinții acuzau medicii că nu sunt suficient de empatici și orientați spre rezolvarea problemelor copiilor”, a povestit Cristina Grigore.

Medicii care sunt de gardă răspund prompt apelurilor telefonice și folosesc 26 de protocoale medicale. De asemenea, înregistrează apelurile care sunt păstrate, conform legislației, timp de trei ani de zile.

„Treisprezece medici specialiști și medici primari sunt în proiect. Este o centrală telefonică, un soft care preia apelul de la părinte și îl înregistrăm. Există și un soft medical cu o fișă în care introducem toate datele părinților. Părinții sună pentru diferite probleme. Sunt cele de sezon, cum ar fi insolația. Și din cauza insolației a crescut numărul de apeluri pe protocolul febră, diaree și vărsături și a crescut ca și județ de apelare Constața, fiindcă mulți merg în concediu pe litoralul românesc”, a explicat Cristina Grigore.

Părinții apelează la medicii de la PEDITEL pentru orice problemă cu care nu se descurcă, înainte de a merge la Urgențe. Problemele variază de la mici iritații până la febră sau vărsături.

„Cele mai dese probleme cu care apelează părinții sunt manifestările legate de temperatură. Fac febră mare indiferent de vârstă. Alte probleme grave și foarte dese sunt vărsăturile și diareea. De asemenea există foarte multe traumatisme casnice: cad, înghit tot felul de substanțe, mănâncă mucuri de țigară. Se întâmplă acasă, pe scări, în lift și peste tot. Încercăm să îi liniștim, le dăm sfaturi cum să îi îngrijească, cum să îi alimenteze, cum să îi țină afară”, spune Eugenia Aștilean, medic specialist pediatru care lucrează în cadrul PEDITEL.

La peste 150 de apeluri zilnice, medicii care sunt de gardă nu prea au timp să se relaxeze. Telefonul sună în continuu, iar problemele sunt diverse. Unele se pot trata acasă, însă de multe ori copiii trebuie duși neapărat la Urgențe.


„Este cât se poate de transparent că noi suntem un call center și se sună ca la call center. Pentru că existau voci care spuneau că nu prea sunt așa multe apeluri. În luna iunie am avut aproape 4200 de apeluri. În iulie am avut 4450 de apeluri cu răspuns medical. Nu punem la socoteală apelurile prin care părinții sună să verifice dacă existăm sau cele prin care ne sună ca să ne mulțumească pentru servicii. Marea majoritate a apelurilor erau apeluri care se rezolvau cu sfat medical în deplină siguranță acasă pentru copil și următorul nivel al protocolului este în maxim 48 de ore să meargă la medic, 112 și prezentare în maxim două ore în unitatea de primiri urgențe la nivel național”, a adăugat Cristina Grigore.


Medicii PEDITEL 1791 sunt non-stop alături de părinți cu empatie, calm, răbdare, dedicare și profesionalism la numărul de telefon 1791 în rețelele Orange, Vodafone, Telekom și *1791 Digi Fix și mobil.

 

Adauga comentariu