In vizor

Portretul-robot al cumparatorului de "Black Friday"

Black Friday (Vinerea Neagra) preluata de la americani a pornit in forta campania de reduceri. Oameni treziti cu noaptea in cap pentru a prinde o oferta la un LCD, site-uri luate cu asalt inca de azi-noapte, cumparatori extaziati si companii care vand de 20-30 de ori mai mult decat intr-o alta zi. Isteria “Black Friday” i-a cuprins si pe clujeni, insa pot usor cadea in capcana “falselor promotii”. Sociologii reduc “Vinerea Neagra” la “tentatia chilipirului” si realizeaza un portret-robot al clientului “Black Friday”.

Cuvintele magice ale acestei zile sunt “discount”, “reducere”, “promotie”. Mii de romani isi golesc conturile si isi cheltuie economiile in aceasta zi pe “super-reducerile” expuse de magazine.

Ziar de Cluj a cerut parerea unui sociolog privind isteria “Black Friday” care a cuprins Romania in ultimii doi-trei ani.

Sociologul Eugen Baican, din cadrul Universitatii Babes-Bolyai Cluj, reduce acest eveniment la “tentatia chilipirului.

“Trebuie precizat ca in niciun caz nu este un comportament tipic al romanilor. Este un comportament universal. Este tentatia chilipirului, fie ca acel chilipir este real, fie ca este o inselaciune. Insusi fenomenul Black Friday este unul preluat, importat. In acelasi fel se poarta oamenii in toata lumea, au aceeasi apetenta pentru chilipirul promis, care se dovedeste in foarte multe situatii a nu fi si unul real. In acelasi timp, comerciantii stiu sa manevreze tot acest proces asa incat sa pacaleasca, intr-un fel, multi cumparatori”, spune Baican pentru Ziar de Cluj.

„Bineinteles, nu toata campania de reduceri este una, sa spunem, fabricata, dar se intampla in foarte multe cazuri acest lucru”, mai arata sociologul.

Portretul-robot al cumparatorului de Black Friday

Administrarea acestei tentatii a chilipirului este diferita, in functie de profilul socio-educational si in functie de profilul socio-economic, este de parere Eugen Baican.

“Nu o sa gasiti persoane cu venituri mari care sa se inghesuie in aceste magazine. Sunt oameni mai degraba de conditie medie din punct de vedere socio-economic si socio-educational. Evident ca depinde si de produs. Sunt produse care, prin excelenta, atrag mai degraba adolescentii si tinerii. Sunt altele care au o dimensiune mai universala. In categoria celor cu venituri mari exista chiar si o mandrie: <>, asta afecteaza statutul de persoana cu pretentie. Din contra, se lauda ca isi fac cumparaturile din cele mai scumpe locuri”, spune profesorul.

Sociologul clujean este de parere ca fenomenul Black Friday  este abia la inceput in Romania si va creste din an in an.

“Este loc de democratizare a acestei tentatii, doar in ultimii doi ani s-a auzit pe o scara mai larga despre acest fenomen. Mai este loc pentru popularizarea lui”, spune acesta.

Cat priveste “tentatia tehnologiei”, aceasta este chiar mai mare in multe din tarile din Vest. Sociologul incearca sa sublinieze ca isteria de a cumpara cat mai multe electrocasnice si aparatura tehnologica nu este o caracteristica a romanilor.

“Acea mostenire de acum 23-24 de ani, cand nu aveam ce cumpara, este putin functionala, pentru ca cei care dau navala la Black Friday nu sunt in niciun caz pensionarii. Sunt cei care au crescut si s-au format in acesti ani, in ultimii 20 de ani. Sunt cei care au o medie de varsta intre 20 si 40 de ani, aici este grosul afluentei de cumparatori”, conchide sociologul.

Cum stim daca reducerile sunt reale

In fiecare an, Protectia Consumatorilor inregistreaza reclamatii in perioada “Black Friday”.

“Majoritatea reclamatiilor se inregistreaza dupa campania de reducere.  Anul trecut au fost 10-12 reclamatii la nivelul judetului Cluj, majoritatea s-au referit la faptul ca comanda plasata pe site-uri comerciale nu a fost onorata, desi, spuneau consumatorii, au primit acel mesaj de confirmare a comenzii. Din acest punct de vedere, ar trebui sa fie atenti si la actuala campanie. Acel mesaj confirma faptul ca comanda lor a fost inregistrata la vanzator, nicidecum faptul ca va fi onorata. Consumatorii trebuie sa stie ca operarea pe stocuri – mai ales daca sunt mai multe puncte de vanzare – nu poate fi facuta in timp real, astfel incat clientul sa stie din start ca va primi comanda. Dupa operarea comenzilor, urmeaza mailul de confirmare a vanzarii efective, a existentei in stoc si a transmiterii catre client a produselor comandate”, a declarat Ioana Katona, purtator de cuvant al Comisariatului Regional pentru Protectia Consumatorilor Cluj.

Pentru a nu cadea in falsa declarare a reducerilor, clientii pot verifica si ei, urmarind preturile cu o luna inainte, daca soldarile sunt reale.

„Legea spune ca reducerea se face la cel mai mic pret de dinainte de campaniei. Asta inseamna ca in ultima luna, pretul nu poate fi crescut, pentru ca, in timpul campaniei de reducere, sa fie coborat”, arata Ioana Katona.

Cel mai greu sunt gestionate reclamatiile privind site-urile marilor vanzatori de electronice.

“Mai greu este cu site-urile, sunt foarte multe si, in general, se verifica la sesizari. Mai mult, majoritatea vanzatorilor online nu sunt din Cluj. Este greu, in acest fel, sa ii controlam”, conchide comisarul clujean.

„Sarbatoarea reducerilor” a cuprins astazi intreaga tara. Flanco a vandut in cele peste 80 de magazine un total de 53.000 de produse pana la ora 14.00. Pana la ora 12.00 eMAG a primit 100.000 de comenzi si a vandut de 55 milioane lei. eMAG a pus la vanzare in premiera si 63 de autoturisme, pana la ora 11.00 erau rezervate 60 dintre ele. (taxa de rezervare este 1.000 de lei).

eMAG a anuntat ca de la ora 15.00 suplimenteaza cu 30.000 de produse stocul de 250.000 de produse aflate la promotie. Categoriile vizate sunt electrocasnice, televizoare si laptop-uri.

Sunt numai cateva exemple de cifre-record, inregistrate astazi. In Romania, Black Friday a fost decalata cu o saptamana, in SUA tinandu-se in 29 noiembrie. Mai mult, multe magazine romanesti au anuntat ca perioada reducerilor va dura pana la opt zile.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *