Podul Traian mai are de asteptat. Lucrarile se amana pentru a doua jumatate a lunii august. O retrospectiva a basmului "De luna viitoare incepem lucrarile la pod"

A fost odata ca niciodata, ca de n-ar fi nu s-ar povesti, in orasul de 5 stele numit Cluj-Napoca, un mare pod, denumit "Traian" dupa numele unui mare inaintas imparat roman. Construit cu mare fast in primele decenii ale secolului al XX-lea, podul nostru a rezistat cu indarjire si i-a servit zeci de ani pe locuitorii cetatii. Asta pana intr-o fatidica zi de aprilie a anului 2013, cand o doamna invarsta a fost cat pe ce sa cada in Somes din cauza ca i s-a surpat un trotuar al podului sub picioare. Femeia a scapat, podul nu. Fara revizie, fara reparatii si mentenanta, mancat de timp si de tristeti, in noaptea de 15 spre 16 august 2013, podul Traian a cedat, surpandu-se pe o portiune de zeci de metri. Deja putem pune muzica pe versurile "a venit apa si l-a luat", ca imediat a aparut Boc Primar sa ne-o cante pe aia cu "vom face altul, pe rau in jos, altul mai trainic si mai frumos"...

Primele masuri neputincioase ale administratiei Boc

A doua zi dupa prabusirea podului, Boc Primar i-a declarat ceva la ureche purtatorului sau de cuvant, care ne-a trambitat mai departe:

"Partea carosabila a fost inchisa circulatiei. In acest moment se afla la fata locului angajati ai primariei si expertul care a intocmit expertiza tehnica si studiul de fezabilitate, pentru a da Solutia de remediere”, a transmis Oana Buzatu, purtator de cuvant al Primariei Cluj-Napoca. Numai ca, in momentul transmiterii acestui comunicat oficial, partea carosabila nu era inchisa circulatiei. Chiar in timp ce Oana Buzatu ii purta cuvintele lui Boc Primar, pe pod circulau nestingherite zeci de masini.

Nu era prima data cand realitatea din teren se batea cap in cap cu vorbele pline de talc ale subordonatilor "Burgmaistorului". Veți vedea că, pe parcursul acestui basm de adormit alegatorii, astfel de declaratii vor mai fi caci, vorba poporului: "Marile realizari sunt atinse nu prin putere, ci prin perseverenta".

Expertiza ne spune ca podul era bolnav si pe prabuire inca din 2002

In septembrie 2013, Ziar de Cluj publica, in exclusivitate, un material cu privire la starea podurilor din Municipiul Cluj-Napoca. Situatia era dezastruoasa. Majoritatea expertizelor tehnice au fost facute in anul 2002 si ele aratau ca peste 22 de poduri din cele 80 construite in Cluj, si-au depasit cu mult perioada de functionare. In cazul Podului Traian, construit in perioada 1937-1950, perioada de functionare expirase in urma cu 16 ani. Cu toate acestea, nici pana in ziua de azi el nu a fost reabilitat. Desigur, intre timp expertize nu s-au mai facut, dar in schimb s-au pompat la greu bani in studii de fezabilitate pentru proiecte fantasmagorice, cum e si tunelul pe sub Cluj-Napoca la care Boc Primar viseaza inca din primele sale luni de la inscaunare.

Prima incercare de asta are, asta n-are, nevoie de reparare

In septembrie 2013, Primaria Cluj-Napoca a facut primul anunt cu privire la situatia podului Traian. Asta dupa ce, timp de o luna, podul a stat nestingherit in prabusirea sa. Trecand peste faptul ca s-au miscat atat de greu, cele mai savuroase sunt promisiunile Boc Primar conform carora vitorul Pod al lui Traian va fi prevazut cu patru benzi pe circulatie si doua piste de biciclete, plus doua trotuare pentru pietoni. Mai mult, proiectul, care includea si podul Garibaldi, urma sa fie realizat de o singura firma, iar suma de aproape 600.000 de lei urma sa fie alocata din bugetul din 2014. In comunicat se mai preciza si ca Podul ar urma sa fie daramat si reconstruit, in perioada lucrarilor urmand ca firma responsabila de lucrari sa puna la dispozitie pietonilor o pasarela metalica pe unde sa se deplaseze. Reconstructia podului a fost recomandata de SC Drumex SRL, cea care a realizat expertiza tehnica pentru podul Garibaldi si Traian.

O luna mai tarziu a aparut si anuntul de licitatie adjudecata la un pret de aproape trei ori mai mic, fata de aprecierile expertilor din Primarie, cei care au facut caietul de sarcini. Astfel, daca in septembrie expertii din Primarie estimau un cost al proiectului de aproximativ 335.000 de lei, in urma licitatiei s-a pus la bataie doar 113.000 de lei. Suma a fost ofertata de firma Capitala Expert Proiect 2002 care a si castigat licitatia. Oricum nimeni nu s-a intrebat ce fel de sume sunt acestea care au fost vehiculate si care nu ar fi ajuns nici macar pentru a scarpina podul pe spate cu peria de sarma, dara-mi-te pentru a-l reface in totalitate...

Un an mai tarziu podul era in aceasi situatie si nimeni nu a facut nimic pana in 2014, cand Boc Primar a lansat o noua licitatie. De data aceasta, preturile proiectului au crescut simtitor. Tot atunci au aparut si primele declaratii total opuse celor initiale. Astfel, daca initial Boc Primar a declarat ca podul va fi refacut in totalitate, acum si-a asigurat supusii ca acesta va fi doar reabilitat. Printre firmele care au participat la licitatie s-au numarat si firmele de casa ale Primariei. In cazul de fata e vorba de asocierea intre firmele Dacia Faber, Modern Bau si Recon care au propus o suma de 5.4 milioane de lei pentru reabilitarea podului. Eh, mai venim cu preturile de-acasa!

Intra in schema Dacia Faber si Modern Bau, companie controlata de fostul candidat la Primarie Octavian Buzoianu 

In iulie 2014, Ziar de Cluj scria despre implicarea acestei asocieri in lucrarile demarate in municipiul Cluj-Napoca.

"Compania controlata de afaceristul Octavian Buzoianu a participat, de asemenea, la licitatia pentru trama stradala, dar si la cea pentru modernizarea stadionului „Ion Moina” si a realizat lucrarile la noua berarie Ursus, cu minifacilitati de productie, si la barul din incinta fostei fabrici."

Podul Traian, motiv de lupta acerba intre "cavalerii" firmelor de casa ale Primariei

Despre licitatia in sine, numai de bine. Primaria Cluj a tergiversat cat a vrut adjudecarea acesteia. Ulterior, dupa 8 luni in care nu s-a facut nimic la pod, licitatia a fost castigata de firma Doralex care a licitat un pret de 5.8 milioane de lei. Despre Doralex se stie ca e o alta firma de casa a Primariei. Astfel, in 2014, aceasta a castigat un contract pentru reparatia si intretinerea locurilor de joaca din oras. Mai mult, cu doar cativa ani in urma, in 2010, aceasta incasa de la Primarie peste un milion de euro pentru dotarea locurilor de joaca din oras cu pavele si dale de cauciuc.

Am fi crezut ca s-a ajuns la un final fericit. A castigat firma licitatia, daramam podul si ne apucam pe reconstruit, sau, ma rog de refacut ce s-a prabusit. Nici vorba, pentru ca, in timp ce in mijlocul orasului oamenii treceau zilnic pe langa un pericol public, firmele de casa ale Primariei au inceput sa se ia la cearta, mirosind in reabilitarea Podului Traian rost de a-si umfla buzunarele cu gologani. Astfel, in martie 2015, la cateva zile de la castigarea contractului de catre firma Doralex, firma Diferit a sarit ca arsa, contestand rezultatele. Atacata in orgoliu, aceasta a mentionat in contestatie ca oferta celor de la Doralex este neconforma, nu respecta caietul de sarcini si trebuie urgent descalificata, asa ca a inceput lupta, al carei arbitru a fost Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor.

Razboiul banos s-a incheiat doua luni mai tarziu, timp in care podul a sezut surpat la locul lui. In mai 2015, in urma analizei contestatiei facuta de catre Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor, acesta a dat castig de cauza vitejilor luptatori din Diferit. Pe vremea aceea, Boc Primar a declarat ca firma are termen de finalizare a noii constructii 6 luni. Toate bune si frumoase pana cand...

Doi ani au trecut de la surpare cand reabilitarea a suferit o noua amanare

Fatidica vara a lui 2015 a adus noi probleme pentru conducerea Clujului. Marea si incontestabila dilema aparuta in urma semnarii contractului de modernizare cu firma Diferit, a fost "daca sa se inceapa sau nu lucrarile". Ca urmau iarna, apoi venea primavara si alegerile locale si nu se facea ca alegatorii sa stea in stres si asteptare. Intr-un final, ati ghicit, lucrarile nu au inceput. Pretextul lui Boc Primar a fost epic: "avem multe lucrari in Cluj si nu vrem sa incurcam circulatia."

Doua proiecte majore a demarat municipalitatea in 2015, poiecte finantate din Fonduri Europene. E vorba de "Orasul Comoara" si "Reabilitarea tramei stradale". Astfel, in vara lui 2015, datorita faptului ca atat pe Motilor cat si pe Baritiu si Horea se desfasurau lucrari de reabilitare, ordinul de incepere a lucrarilor pe podul Traian nu a fost semnat, pe motiv ca ele ar fi incurcat si mai mult circulatia. In plina vara, cand orasul e aproape gol, Boc Primar s-a trezit ca nu vrea sa isi deranjeze cetatenii. Astfel, acesta s-a jurat ca, dupa terminarea lucrarilor de reabilitare a strazilor din Centru, lucrarile la Podul Traian vor incepe si ele.

“Avand in vedere ca aceasta investitie presupune demolarea podului actual si reconstructia integrala. Daca incepem in aceasta vara blocam complet zona centrala, date fiind santierele deschise pe strada Baritiu si pe strada Horea, s-a decis inceperea efectiva a lucrarilor doar dupa finalizarea obiectivelor deja deschise. Astfel, doar anul 2016 va fi cel in care vom avea un pod nou in locul Podului Traian. Aceasa decizie a fost luata din perspectiva de a nu bloca intreg orasul prin lipsa acestui pod extrem de important”, a transmis vorbele Boc Primarului, Oana Buzatu, catre supusii cluj-napoceni, in august 2015.

Promisiuni a la Boc: la fecare inceput de an, podul se face pe loc

Pana in 2015, Boc Primar a apucat de a promis de cel putin trei ori ca podul se va face. Prima data a fost in vara lui 2013 cand s-a prabusit o buna bucata din el. A doua oara a fost la inceputul lui 2014 cand printre prioritatile anului se numara si Podul Traian. A trecut si anul, au venit din nou sarbatorile, podul nu s-a mai facut, asa ca, in ianuarie 2015, Boc Primar a iesit din nou la declaratii, citandu-se pe sine insusi:

"Inceperea constructiei face parte din prioritatile pe anul acesta. Licitatia pentru proiectare si executie se afla in faza finala”.

Campania electorala 2016 si lupta pentru inscaunarea unui nou domnitor pe jiltul urbei

Atat in campania electorala cat si dupa, Boc Primar a scos din buzunar, pentru a cata oara, problema Podului Traian. Cetatenii trebuiau sa isi aleaga un nou conducator pentru urmatorii 4 ani. Desigur, oamenii, simplii din fire, cu probleme cotidiene, cu tributuri de platit primariei, cu fel si fel de ganduri care mai de care, au uitat ca si in vara lui 2015 Boc Primar le promitea ca, in 2016, vor avea un pod nou, mai mare si mai triumfator decat cel parbusit in urma cu cativa ani. Asa ca Burgmaistorul a mai iesit o data in mijlocul oamenilor si le-a spus apasat (cum numai el stie) ca anul acesta se face podul dar (pentru ca intotdeauna trebuie sa existe un "dar"), numai dupa ce se termina lucrarile la Gara, adica in 30 iunie. Toate bune si frumoase, oamenii cinstiti si linistiti, nedorind sa se complice, l-au ales din nou pe Boc edil si au asteptat cumintei sa se faca intai iulie ca sa aiba si ei un pod.

“Avem licitatia facuta si avem constructorul. Vom incepe lucrarile cand se termina lucrarile de la Gara. Eu nu pot sa incep lucrarile la presiunile unora pentru ca si asa am avut probleme de circulatie in zona centrala anul trecut. Vom discuta despre acest pod cand se termina lucrarile de la Gara, adica in luna iunie. Vom regandi tot ceea ce inseamna sistemul de circulatie in zona Pietii Mihai Viteazu, Gara, Horea si partea care merge spre Grigorescu pentru ca alfel se blocheaza tot. Acel pod timp de 8 luni nu va mai putea fi folosit. Acolo se va bloca circulatia timp de 8 luni.  Dupa luna iunie, o data ce lucrarile la gara vor fi terminate se va da drumul la lucrarile de la Podul Traian”, a afirmat in aprilie primarul Emil Boc.

Teapa, podul nu se face in iulie

"Primaria Cluj-Napoca a predat amplasamentul firmei Diferit pentru realizarea Podului Traian. Executia noului pod va demara in luna iulie 2016 si va dura 6 luni, de la semnarea ordinului de incepere a acestora" - au trambitat reprezentantii Primariei in iunie 2016.

Mai sunt 4 zile si se termina si luna, asa ca ne-am hotarat sa sunam frumos la Primarie sa vedem daca si cand incep lucrarile. Raspunsul a fost, dupa cum bine va asteptati, o amanare:

"O sa anuntam. Probabil in august, in a doua parte a lunii pentru ca mai sunt evenimente in oras si atunci o sa incepem dupa ce se termina evenimentele. Dar o sa anuntam, momentan nu stim o data exacta."

E vara, e cald, sunt concedii, studentii sunt plecati, nu se lucreaza si, totusi, Primaria a mai gasit un motiv de o nou amanare. Evenimente au fost si anul trecut, dar pentru asta s-a putut lucra la strazi. Sau oare anul asta nu mai lucram pentru ca nu mai suntem Capitala Europeana a Tineretului sa ne tinem oaspetii in praf si blocati in trafic ca urmeaza alegeri? Anul trecut de ce nu a amanat Primaria lucrarile de modernizare a tramei stradale? Ah, da, am uitat. S-au facut din fonduri Europene si aveam termen, corect. Aici, in cazul podului Traian, termenul nu exista. Il facem sau nu-l facem, putem sa ne mai amagim chiar si pana la alegerile parlamentare cand, ce frumos, Boc Primar ar putea sa inaugureze lucrarea terminata, de toarta cu toti candidatii PNL Cluj.

Ce mai conteaza ca in septembrie incep cursurile scolilor, in octombrie cursurile facultatilor, iar traficul va fi din nou, pentru a cata oara, sugrumat efectiv? Intre timp Podul Traian sade surpat si nici apa nu-l vrea.

Comentarii

Adi

28.07.2016 08:47

E bine si asa...

Cineva

28.07.2016 16:15

Cica odata, demult, acum aproximativ 2000 ani, niste romani (romani din Roma, nu români) au facut un pod peste Dunare, un pod lung de peste 1 km, cu tehnologia anului 103. Peste 2000 ani, oamenii din viitor nu erau in stare sa repare, sau de ce nu, sa darame si sa reconstruiasca un pod amarat dar de importanta majora, de numai 20-30 metri lungime. Daca stam si ne gandim logic, ar trebui sa renuntam la tehnologia anului 2016 si sa incercam sa reparam podul cu tehnologia din anul 103 fiindca se pare ca aceea era mai avansata.

Adauga comentariu