Podul Calvaria continuă să se surpe, iar strategia Primăriei este reactivă

Zeci de mii de mașini tranzitează zilnic podul Calvaria, o rută care este este printre cele mai intens circulate din țară. Însă, podul Calvaria devine istorie pură, dacă luăm în considerare vechimea de peste 30 de ani a acestuia. În data de 23 iunie 2018, într-o zi de sâmbătă, bucăți din podul Calvaria, din  cartierul Mănăștur, s-au desprins și au căzut pe aleea pietonală de sub acesta. Care sunt planurile Primăriei de reabilitare a podului? Răspunsul e unul simplu: se întocmește documentația, va avea loc achiziția serviciilor de expertizare, trebuie stabilită starea tehnică a pasajului, urmează a fi estimată valoarea lucrărilor și alte asemenea etape urmează. Pe puțin, vreun an de zile. În timp ce podul se surpă la propriu.

Conform răspunsului primit de la Primăria Cluj-Napoca, în anul 2011 au avut loc ultimele intervenții la podul Calvaria, mai exact, au fost ”executate lucrări de reparații la nivelul căii de rulare a pasajului Calvaria”. 

Întreaga zonă din preajma acestui pod este marcată de lucrări făcute în garbă și de mântuială. Vara trecută, aici a fost făcută o trecere de pietoni pentru a se asigura trecerea de pe Calea Mănăștur nr. 7 până sub pod. Acea trecere însă nu este practicabilă pentru că, de fiecare dată când plouă, întreg perimetrul este inundate. De asemenea, trotuarul este la fel de impracticabil fiindcă, la fiecare ploaie, devine navigabil.

CITEȘTE ȘI: De fiecare dată când plouă, trotuarul și trecerea de pietoni de sub podul Calvaria devin navigabile!

Recent însă, podul a început să se surpe, iar bucăți de zidărie au căzut pe trecerea pietonală de sub podul Calvaria. Drept urmare, Poliția Locală a închis perimetrul de acces, pentru a evita accidentele, iar traficul pietonal din zonă a fost restricționat.

Măsurile care s-au luat sunt temporare. Însă această situația va mai dura aproximativ 1 an, deoarece municipalitatea clujeană este împotmolită în etapele birocratice de reabilitare a pasajului.

În răspunsul la solicitarea noastră, reprezentații primăriei precizează următoarele:

”Pentru demararea lucrărilor de modernizare pentru Pasajul Calvaria s-a întocmit documentația pentru achiziția serviciilor de expertizare, întocmire DALI. În urma finalizării expertizei se va stabili starea tehnică a pasajului, o valoare estimată și un termen de execuție pentru lucrările ce urmează a fi executate. Durata estimată pentru întocmirea documentației, după finalizarea procedurii de achiziție este de 120 zile”, notează Biroul Massmedia al Primăriei Cluj-Napoca.

Astfel, pașii de urmat sunt câțiva, iar timpul care se va scurge până la ”demararea” efectivă a lucrărilor, va crește corespunzător.

Documentația pentru achziția serviciilor de expertizare, ”s-a întocmit” deja.

Expertizarea propriu-zisă va mai dura.

După finalizarea expertizei, urmează stabilirea stării tehnice a pasajului.

Estimarea costurilor, a valorii totale a lucrărilor. 

Stabilirea termenului de execuție.

”Durata estimată pentru întocmirea documentației, după finalizarea procedurii de achiziție este de 120 zile”. 

Se mai adaugă astfel, o altă etapă – procedura de achiziție.

Iar numai întocmirea documentației necesită vreo 4 luni de zile.

Importantul pasaj Calvaria, care a fost reabilitat ultima oară prin anul 2011, mai poate aștepta.

Probabil, acesta se va surpa complet, încet-încet. Iar municipalitatea va fi nevoită să constate, dintr-odată, necesitatea unor ample lucrări de construcție a unui nou pod, prin anul 20-20. 

Până atunci, fiecare conducător auto riscă pe propria piele, atunci când este nevoit să tranziteze acest pod. Iar dacă și vremea fi-va mai capricioasă, podul va dispărea după prima ploaie.

Oricum, municipalitatea clujeană funcționează reactiv – abia își adună forțele ca să parcurgă niște etape birocratice, poate-poate va începe lucrările înainte ca podul să se surpe și mai mult.

Politicile proactive nu caracterizează administrația clujeană. Intervenții rapide, pentru a preveni degradarea pasajului, măsuri de urgență – nici vorbă. 

Doar în spațiul virtual, în domeniul tehnologiei avansate, Primăria Cluj-Napoca se dovedește a fi inovativă, iar Clujul este, de fiecare dată, ”primul oraș” unde circulă autobuse electrice, unde avem funcționari virtuali și multe alte minuni. 

Operativitatea, strategia și politica proactivă însă, nu sunt la îndemâna primăriei. 

 

 

 

 

 

sursa foto: ziarulclujean.ro

Adauga comentariu