Din oras

Planuri mari pentru Gara Mica

In aceasta primavara, Gara Mica din Cluj va fi scoasa la licitatie. Municipalitatea a curtat-o fara rezultat, iar SNCFR nu mai are nevoie de ea.

„O sa o reparam la primavara, acum e ger si nu se poate. O sa o reabilitam si o sa o zugravim, adica o s-o aranjam; are niste probleme la instalatii, dar le rezolvam si o scoatem la licitatie”, a declarat, pentru Ziar de Cluj, Dumitru Mateas, directorul Regionalei CFR Infrasctructura.

Primaria Cluj-Napoca avea, anul trecut, un proiect de dezvoltare in zona garii, prin care se dorea sa se realizeze o zona de parcare, chiar un parking, dar si un spatiu public de tipul unei piatete. Potrivit reprezentanţilor CNCFR, cladirea nu poate fi insa instrainata, deoarece se afla in zona de siguranta a infrastructurii feroviare publice.

„Proiectul nu mai este valabil. Cladirea nu apartine patrimoniului municipiului Cluj-Napoca. S-a discutat despre asta in trecut, dar nu mai e cazul”, a confirmat si viceprimarul Clujului, Gheorghe Surubaru.

A fost odata…

Gara Mica a fost construita la sfarsitul anilor ’70, pentru a veni in intampinarea zecilor de mii de navetisti care ajungeau zilnic la Cluj. Dupa ce fabricile s-au inchis, iar muncitorii au incetat sa vina, gara si-a pierdut rapid utilitatea. SNCFR a comasat casa de bilete cu cea a Garii Mari, iar pe usile Garii Mici au fost puse lacatele. Cladirea s-a degradat repede, geamurile au fost sparte, iar oamenii strazii si-au facut casa sub acoperisul spart al cladirii.

„A fost o gara pentru navetistii de pe rutele scurte, din imprejurimi. S-au construit atunci peroane speciale pentru navetisti, pentru ca traficul era foarte mare. 10.000 – 15.000 de muncitori veneau zilnic la Cluj, oameni ce lucrau la CUG sau in zona industriala”, spune arhitectul Adrian Iancu.

Cand oamenii au incetat sa vina cu miile la Cluj, cladirea a fost inchisa din motive… financiare. Facturile la curent si gaz puteau fi astfel evitate.

„S-a inchis datorita scaderii traficului in zona si a reducerii garniturilor de tren. Cei din conducere spuneau atunci ca nu are rost sa consume curent si gaz, asa ca au fost comasate casele de bilete”, spune Marius Muresan, reprezentantul Sindicatului Libertatea Cai Ferate Cluj.

Epava de la intrarea in Cluj

Acum, cladirea prin care se perindau zeci de mii de oameni zilnic a ajuns o epava. In geamuri au fost puse paturi care ascund mizeria din sala. In mijlocul acesteia sunt aruncate cosurile de gunoi vechi, de fier, care erau odata instalate pe stalpii peroanelor. Oamenii strazii au reusit sa treaca de lacatele slabe care leaga usile si si-au facut, la intrarea din spate, culcus provizoriu. In camaruta unde era odata biroul de Informatii sta acum o saltea veche si o patura murdara. In geam, aceeasi patura gri care ingradeste accesul vreunei priviri curioase.

Tic Tac 

La etaj, cu fata spre oras, ceasul de pe Gara Mica se incapataneaza sa functioneze. Acele sale se invart in continuare, iar ticaitul inca se aude. E singura miscare din zona abandonata si murdara prin care nu mai trece azi aproape nimeni.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *