Pilotii militari de la Campia Turzii puteau salva victimele accidentului aviatic, dar nu au primit permisiunea de decolare

Militarii de la Baza Aeriana 71 din Campia Turzii au fost alertati dupa 20 de minute de la prabusirea avionului in Muntii Apuseni in 20 ianuarie, s-au pregatit pentru interventie, dar nu au mai primit ordinul de decolare de la Ministerul Apararii, au aratat surse pentru ZiuaNews.ro. 

Baza de la Campia Turzii are in dotare elicoptere care pot zbura in conditii meteo nefavorabile, cu toate acestea s-a decis ramanerea la sol.

„Au trei tipuri de elicoptere acolo, printre care si Puma SOCAT si elicoptere de cautare si salvare. Ei stiu ca sunt in Codul Operativ de Interventie, iar Puma SOCAT era pregatit sa se ridice de la sol, dar nu a primit ordinul. De fapt, ei puteau sa se ridice de la sol doar cu o confirmare a ridicarii, cu o aprobare, nu cu ordin. Dar, dimpotriva, li s-a spus sa ramana la sol. SOCAT circula atunci cand este ceata si vizibilitatea este zero. Are o aparatura, sub mansa pilotului, care arata relieful la orice moment. Este cel mai modern elicopter al nostru, iar echipajele de pe SOCAT sunt formate din militari de elita care urmeaza cursuri de prim-ajutor, au truse medicale, iar unul dintre ei este medic sau are cursuri echivalente. In cazul in care nu poate ateriza, SOCAT poate sa dea drumul la troliul MEDEVAC (30 de metri). In cazul in care nu ar fi putut sa coboare troliul, mai aveau parasutarea. Locurile de acolo, inclusiv locul in care a cazut avionul, sunt locurile de antrenament pentru SOCAT. Ei cunosteau foarte bine locul", au precizat pentru sursa citata cadre militare.

Mai mult decat atat, arata publicatia, avionul prabusit putea fi localizat cu usurinta de radarul NATO de pe Muntele Rece, cu care baza militara din Campia Turzii este in colaborare.
Ministerul Apararii a motivat printr-un comunicat de presa decizia de a nu implica elicopterul de la Campia Turzii in actiunea de salvare.

“S-a dispus pregatirea elicopterelor IAR 330 M echipate cu chit MEDEVAC de la Campia Turzii si Gearmata pentru plecarea in misiune. Din cauza conditiilor meteo nefavorabile, ceata densa si conditii de givraj, conform cartii tehnice, elicopterele nu au putut desfasura misiunea. Executarea unei misiuni in conditii meteo nefavorabile pune in pericol securitatea personalului si a aeronavei”, se arata in comunicat.

Ofiterul de relatii publice al Statului Major al Fortelor Aeriene, capitan comandorul Gelu Miron a precizat pentru Ziar de Cluj ca elicopterele nu au putut zbura din cauza conditiilor meteo.

“Asa cum s-a precizat si in comunicatele transmise temperatura scazuta si vizibilitatea redusa au fost motivele pentru care nu s-a putut realiza misiunea. Era pericol de givraj, iar elicopterele nu au posibilitatea de a-si degivra palele, doar motorul”, a explicat Miron.

Foto: www.roaf.ro

Adauga comentariu