Piata Unirii, un proiect nefinalizat care a transformat centrul orasului intr-o mare parcare

In urma cu cinci ani, municipalitatea anunta cu surle si trambite demararea proiectului de modernizare a Pietei Unirii, conform proiectului realizat de Planwerk. Laturile de vest si de est ale pietei urmau sa fie inchise, iar continuitatea pietonala asigurata de pe Bulevardul Eroilor. In acest fel, centrul orasului putea fi valorificat la potentialul maxim, nu folosit pe post de parcare legala si ilegala, cum este in momentul de fata. Desi, in 2009, reprezentantii municipalitatii declarau in presa ca pe latura dinspre Muzeul de Arta vor fi terase si o scena urbana si ca studiile de trafic arata ca inchiderea celor doua strazi nu va afecta traficul, socoteala din Piata nu seamana deloc cu cea din Primarie.

(Asa trebuia sa arate latura vestica a Pietei Unirii)

In 2010, planurile s-au schimbat: mai marii orasului spuneau ca se amana pietonalizarea pana dupa finalizarea autostrazii si a centurilor de ocolire, care vor scapa orasul de traficul greu. Au trecut patru ani de atunci, timp in care nu s-a intamplat nimic, iar Piata este inconjurata de masini, departe de a fi spatiul promis in proiectul Planwerk.

“Latura vestica este garajul acelorasi personaje care fac comert din portbagajul masinii. E pacat, pentru ca Piata, atat cat s-a facut din ea, se dovedeste a fi foarte buna. Toate evenimentele facute aici sunt foarte reusite si multe dintre ele precum TIFF sau Zilele Clujului au presupus inchiderea traficului auto pe cele doua laturi si a fost in regula”, este de parere Virgil Pop, secretarul Comisiei Zonale a Monumentelor Istorice.

(realitatea din Piata Unirii)

Inchiderea celor doua laturi ale Pietei Unirii ar aplana si conflictele dintre proprietarii de terase din zona. Daca trotruarul vestic ar fi largit, terasele de aici s-ar putea intinde pe un spatiu mai mare, iar mesele nu ar fi inghesuite, explica arhitectul Eugen Panescu, cel care a lucrat si la planul de refacere a Pietei Unirii.

“Piata Unirii a devenit o zona care functioneaza ca parcare legala si ilegala, din pacate. Daca cele doua laturi ar fi inchise, trotuarul ar putea fi largit, iar localurile ar putea sa-si desfasoare oferta catre clienti”, sustine Eugen Panescu.  

Primaria Cluj-Napoca este, insa, in continuare in cautare de solutii si sustine ca inchiderea laturilor de est si de vest a Pietei Unirii nu era parte in proiectul de 7 milioane de lei.

“Proiectul de reabilitare a Pietei Unirii este un proiect amplu care se desfasoara in mai multe etape. Intr-o prima etapa s-a realizat modernizarea Bulevardului Eroilor, iar in a doua etapa s-a executat amenajarea zonei de contact la situl arheologic – acoperire cu sticla a sitului, amenajare cu piatra cubica a Pietei Unirii si realizarea fantanii arteziene din zona. Urmeaza, intr-o alta etapa, inchiderea laturilor de est (latura ce cuprinde Hotel Melody) si cea de vest (latura ce cuprinde Diesel). In prezent se cauta solutii alternative pentru devierea traficului, astfel incat inchiderea celor doua laturi sa nu afecteze circulatia rutiera din aceasta zona intens circulata”, precizeaza reprezentantii Primariei.

(Piata Unirii, in viziunea Planwerk)

Valoarea totala a investitiei Modernizare si Amenajare Pietonal Piata Unirii, asa cum au fost aprobati indicii tehnico-economici prin HCL 621/2006, a fost de 22.387.539 de lei, inclusiv TVA.

“Lucrarile de modernizare executate au fost in valoare de  7.007.713,65 de lei cu TVA, suma in care nu a fost prevazuta pietonalizare laturilor la care faceti referire. Atribuirea lucrarilor de executie a proiectului de pietonalizare se va face pe baza unei licitatii, iar in acest moment, nu avem o estimare actualizata a costurilor”, mai spun reprezentantii Primariei.

Comentarii

napoca

05.05.2014 16:37

de 5 ani se cauta solutii ? da-o naibii

mircea

06.05.2014 07:59

transformati tot centrul într-o crâșmă sau târg de vechituri, că nu-i o mare diferență și interziceți locuirea lui, desființați locuințele, obligați proprietarii să le amenajeze/transforme în locuri de mers la una mică... de închiriat cu ora. Nici toalete publice sau grupuri sanitare nu sunt suficiente pentru clienții actuali ai teraselor așa "mici" cum sunt.Locuirea în centru devine tot mai grea, riveranii dispar rând pe rând. Piața Unirii mai era o pată de verdeață, care acum s-a tranformat într-un deșert de piatră. Urmează firesc, după planurile marilor urbaniști să mai desființeze parcul din spatele Teatrului Național, parcul Caragiale și Parcul Mare...

Radu

06.05.2014 11:01

Si unde sa ne parcam masinile? Le tineti voi in brate la terase? Pana nu se construiesc parcari subterane in centru, ar sufoca tot traficul o astfel de idee!

Adi

06.05.2014 15:12

Ce bine ar fi sa va lasati masinile acasa si sa mai umblati si pe jos sa va scada burtile ! Toti cocalarii parcheaza masinile acolo in  ... In Cluj ar fi excelenta varianta taxei daca vrei sa intri cu masina in centru ... Exact ca in Amsterdam si alte mari orase ale Europei ... Nu esti in stare sa umbli putin pe jos ? Platesti 200 de lei sa intri cu masina in centru ...E foarte simplu ...Cu mentalitatea asta de romani nu vom avea niciodata o piata in care sa poti merge sa te relaxezi la o terasa , fara sa auzi injuraturi si claxoane de la tot felu' de frustrati !

FZR

18.05.2014 22:02

Tu sigur esti din categoria ceafa lata minte putina.

Adauga comentariu