Anchete

Pasajele proaspăt modernizate din Piața Gării încep să se ducă pe Apa Sâmbetei

Pasajele din Piața Gării au fost modernizate în două etape, pe parcursul a 3 ani. Proiectul de suflet al fostului viceprimar, actual citymanager, Gheorghe Șurubaru, a constat, într-o primă etapă, într-o investiție de 551 000 de lei, care a presupus reabilitarea vechiului pasaj al Gării și redarea sa circulației pietonale în luna octombrie a anului 2014. În scurt timp de la darea în folosință, pentru că nu a fost întreținut corespunzător, pasajul a redevenit ceea ce a fost, un spațiu insalubru, o adevărată toaletă publică

Banii pentru etapa inițială de modernizare a pasajului s-au dus către firmele de casa Servinstal și Ando Construct. Pe partea de construcții, SC Andoconstruct SRL a încasat 502.370 lei, iar pe partea de instalații SC Servinstal Impex SRL a încasat 49.500 lei. Cele doua firme au același sediu social, iar Servinstal este aceeași firmă care primește 271 543 de lei în fiecare an pentru a lăsa în paragină peste iarnă fântânile arteziene din Cluj-Napoca. 

Conform declarațiilor lui Gheorghe Șurubaru, pereții pasajului au fost realizați cu un placaj special, deosebit de rezistent la acțiunea vandalilor și a intemperiilor. Aceste placaje speciale au dus și la amânarea termenului de finalizare a lucrărilor:

„Lucrările au început în luna mai și au durat un pic mai mult decât timpul estimat la începutul lucrărilor pentru că a fost necesară achiziția unui placaj special. Este un placaj foarte rezistent care rezistă la acțiuni mecanice, ploi, intemperii, chiar și la graffiti. Din cauza achiziției acestui placaj, perioada s-a prelungit un pic. Visul meu este de a face din Gara Cluj-Napoca și  zona gării o poartă europeană de intrare în oraș. Este un proiect următor, viitor, referitor la rampe pentru persoane handicapate și inclusiv pentru scările rulante pe care le-am promis de la început. În momentul în care se va finaliza și construcția celuilalt pasaj, atunci în integralitate vom gândi și scări rulante și acces pentru persoane handicapate”, a afirmat, în anul 2014, cu ocazia inaugurării pasajului, viceprimarul Gheorghe Șurubaru.

Cu toate că și celălalt pasaj, despre care vorbea Gheorghe Șurubaru, a fost inaugurat între timp, cu toate că au trecut 5 luni de la fastuoasa inaugurare, scările rulante promise lipsesc cu desăvârșire, singurele „persoane handicapate” din municipiu fiind cele cu grave dizabilități de comunicare, persoanele care realizează lucrări de investiții care, imediat după inaugurare, se duc pe Apa Sâmbetei.

Cea de-a doua etapă de modernizare a pasajelor a costat 5,3 milioane de lei, bani pe care i-a încasat  firma orădeana Abed Nego Com SRL pentru lucrări care au legat pasajul subteran al CFR cu cel al Primăriei. Lucrările au fost finalizate în luna iulie a acestui an și, la fel ca acum doi ani, după tăierea panglicii inaugurale, întreținerea și securizarea pasajului au lăsat mult de dorit.

S-au furat camerele de supraveghere

Proaspăt  reabilitat din fonduri europene, pasajul pietonal din Piaţa Gării a rămas, luna trecută, fără camerele de supraveghere. Oficialii Primăriei au recunoscut faptul că s-a sesizat dispariţia camerelor video şi că în acest sens a fost demarată o anchetă.

„Camerele de supraveghere aparţin firmei Electrogroup, pentru care Primăria plăteşte chirie. Primăria a solicitat firmei înlocuirea camerelor lipsă”, au afirmat reprezentanţii Primăriei.

Pasajele proaspăt modernizate au început să se ducă pe Apa Sâmbetei

În pasajele nou reabilitate există în prezent infiltrații de apă, plafoanele fiind distruse de igrasie pe largi și numeroase porțiuni.

Rezistența deosebită la intemperii, acțiuni mecanice și coroziune a placajelor „speciale” s-a dovedit de scurtă durată, ele fiind în prezent erodate de apă, scorojite, rupte și pictate de vandalii care au spart și sistemul de iluminat.

Placajele din tavan sunt desprinse sau lipsesc, fiind furate chiar în locurile de unde, probabil, au dispărut și camerele de supraveghere.


Înainte de a se investi sume substanțiale în reabilitarea acestui pasaj, ar fi trebuit luate măsuri de drenare a terenului pentru că acum infiltrațiile de apă corodează tavanul și formează bălți pe pardoseală.

Dacă astfel arată după 5 luni de la inaugurare, cel mai probabil, peste încă 5 luni, pasajele din Gară vor redeveni o mizerie, locuri evitat de călători. 

O investiție doar de fațadă, bună doar de tăiat panglici inaugurale, pasajele de la Gară se dovedesc a fi o nouă reabilitare a la Cluj, fără cap și coadă. Pentru că lucrările, proaspăt terminate, vor mai avea nevoie, în curând și de-a lungul timpului, de lungi intervenții de reabilitare și întreținere.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *