In vizor

Panemar – slogan si logo furate de la spanioli

“Paine cu suflet” este motto-ul sub a carei egida Panemar isi desfasoara activitatea. Una dintre trasaturile caracteristice ale acestei “paini cu suflet” care a cucerit zeci de mii de clujeni dupa rebranduire, e faptul ca este, in mare parte, furata. De la  slogan, logotype, simbol grafic, toata infatisarea Panemar e furata dupa Panamar, un lant de magazine din Spania. Asemanarile flagrante dintre cele doua brand-uri au fost relatate de bloggerul clujean Sigina, pe pagina sa de Facebook

Compania Panemar Morarit si Panificatie SRL s-a nascut in 1993 si s-a dezvoltat incetisor si cuminte. Prin 2010, facea 17 milioane de lei cifra de afaceri cu niste chioscuri ponosite, asa cum sunt cele mai multe chioscuri de paine din Romania. Desi exista mai multi actionari in companie, pachetul majoritar este detinut de Nicolae Chiorean.

Acum mai bine de un an, Panemar a inceput sa se schimbe. In 2013, Chiorean detinea deja 11 magazine de paine si patiserie, amplasate in cele mai bune locuri posibile. Vanator constant de spatii comerciale cu potential, Chiorean a inteles ca nu numai o schimbare de logo e necesara, ci si sa ai un concept inteligibil si usor de adoptat. Astfel, Panemar s-a transformat dintr-un pietar de paine intr-un brand prietenos si atent fata de consumator.

Numai ca haina noua e copiata, in proportie de 80%, dupa un brand similar din Spania. “Panamar” se numeste lantul de magazine care nu doar ca vinde aceeasi marfa cu omologul sau din Cluj, dar arata la fel si are aproape acelasi slogan.

Daca in Cluj Panemarul vinde “paine cu suflet”, in Spania, Panamar “iubeste painea”. Iar descrierea celor doua branduri diferentiate de o singura vocala suna dubios de asemanator:

“Pasiunea noastra este painea… painea cu suflet! Din aceasta pasiune s-a nascut şi brandul Panemar”, scrie pe site-ul magazinelor clujene.

“Panamar. Dragoste pentru paine. Pentru ca daca iubesti ceea ce faci … De ce sa n-o spui?”, spun spaniolii. 

In fata dovezilor evidente, proprietarul Panemar nu pare sa fie deloc deranjat. Chiar daca ideea a fost furata din Spania, pentru romani e unica, sustine acesta.

“Pe teritoriul Romaniei este unic”, atat a avut Nicolae Chiorean de spus inainte de a inchide, enervat, telefonul.

„Branding” a la Cluj!

“Copiem, caci e „mai ieftin”. Pai, e mai ieftin, adica neprofesionist. Logotype (inscrisul copiat), simbolul grafic (cumparat de pe Shutterstock si asamblat), slogan (copiat), design interior (copiat in mare masura din afara – mi s-a spus si mie de cei care umbla mai des si mai mult), produsele (un fel de Fornetti, mare parte din ele – semipreparate congelate).

Si, totusi, ne place! E „brand de Cluj”. Si mie mi-a placut, recunosc. Am fost mintit. Pentru mine conteaza. Pentru lumea care a invatat codurile de Sandvich (al meu e 1 1 2) nu conteaza, desi si ei au fost mintiti. In Romania, in Cluj Napoca, poti minti si sa scapi cu bonul fiscal curat”, spune Dragos Alexa, specialist in branding.

Cine e de vina?

„Patronul care nu vrea sa investeasca in „rahaturi” de creatie si branding? Designer-ul interior care s-a crezut om de branding? Sau nu e nimeni vinovat si, in loc sa ne bucuram ca oamenii au de lucru, ca avem de unde ne cumpara un sandvich, am face bine sa ne vedem dracului de treaba noastra si sa nu mai dam in oameni CINSTITI „in general”. Mincinosi, hoti de „chestii” pe care nu le intelegem (chestii liberale), plagiatori. Intrebarea corecta nu e „Ce imi pasa ca Panemar e plagiator de brand?”, ci „Daca astia au mintit cand mi s-au prezentat, ca nume, ce alte minciuni mai exista in spatele zugravelii frumoase, probabil „imprumutata” si aia de undeva?”, mai spune specialistul in branding. 

In fiecare zi din 2012, Nicolae Chiorean a incasat o medie de 15.000 de euro pe zi si a bifat o cifra de afaceri de aproape 25 de milioane de lei, o cifra pe care multe companii din Cluj inca nu au atins-o.

*

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *