Până în 2030, Guvernul Orban le promite clujenilor 13 km de metrou și canal navigabil Tarnița – Dunăre – Marea Neagră

În 21-22 iulie, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor a finalizat nu o nouă autostradă, ci o nouă maculatură numai bună de prostit pe proști(i de alegători), numită pompos: „PLAN INVESTIȚIONAL  pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pe perioada 2020-2030”, un „docoment” rizibil, ce se vrea a fi și o actualizare a Strategiei de implementare a Master Planului general de Transport adoptat în urmă cu cinci ani, master plan ce a fost implementat, până în prezent, puțin spre deloc. Mai degrabă, deloc. Dacă master planul de acum o jumătate de deceniu ar fi fost transpus în practică măcar într-o rușinoasă proporție de 25%, acum țara ar fi împânzită de autostrăzi, de drumuri expres, europene ș.a.

Vechiul master plan avea, ca orizont de timp, anul 2030. Cum însă avem guvern Orban și viitoare alegeri, trebuia și actualul prim-ministru al României să facă ceva, și a și făcut! Un nou plan fantasmagoric, despre ce ar trebui construit ca să fie bine, să nu fie rău, despre cum ar arăta în viitor o lume utopică, ideală, condusă spre cele mai înalte culmi ale infrastructurii de către liberalii care, cel mai probabil, vor fi înlocuiți de la putere, cu proxima ocazie, de către populimea votantă, care, analfabetă funcțional fiind, în primul rând nu va citi, iar, în al doilea rând, și dacă va citi, nu va înțelege elucubrațiile electorale promise prin noul plan investițional.

Planul investițional al lui Orban și al ministrului Bode vizează următorii 10 ani, lucru din start fantasmagoric, fiindcă în următorii 10 ani, cel mai probabil, vom avea cel puțin 5 guverne noi, fiecare urmând a propune un nou plan, master plan, mega plan de transport.

Nu contează că planurile propuse costă bani, neproducând nimic altceva decât maculatură. Nu este important că proiectele promise nu au o sursă de finanțare, că sunt, efectiv, din punct de vedere financiar, în aer. Important e să sune bine, să exploateze resursele de prostie electorală, încă neepuizate în această țară.

„Circa 73 miliarde de euro în următorii 10 ani - așa sună sec pe hârtie planul investițional pe infrastructură prezentat de Ministerul Transporturilor. Peste 3.000 de kilometri noi de autostrăzi și drum expres, pe lângă cei 400 de km aflați în lucru sau contractați acum, căi ferate cu viteză sporită, trenuri de lucru pentru modernizări de linie ferată, trenuri metropolitane în București, Cluj și alte orașe, garnituri noi de tren, modernizarea Gării de Nord, extinderea cu o bandă a autostrăzii A1 până la Pitești, dar și magistrale noi de metrou în Capitală și primul metrou la Cluj-Napoca. Singura problemă? Finanțarea. Fondurile europene disponibile vor fi mai puțin de 13 miliarde. Rămâne ca diferența să o acopere statul român cu alocări de 2% din PIB anual, dar și din împrumuturi externe și parteneriate public-private”, rezumă monitorizari.hotnews.ro noile SF-uri micționate de guvernanți în spațiul public, ca bază pentru alte SF-uri. Planuri science-fiction (SF) pentru scumpe studii de fezabilitate (SF).

Conform hotnews.ro, „ministrul Bode a spus că actualizarea strategiei de implementare este o condiție necesară pentru accesarea fondurilor europene din ciclul financiar european 2021 – 2027”. Pentru accesarea, bineînțeles, a fondurilor europene de către guvernul militar-liberal Orban, în cazul în care acesta va mai păstra puterea. Iar la putere, în România, se ajunge numai pe bază de promisiuni bombastice și de proiecții ideale ireale (a se citi: minciuni).

Actualul „plan investițional” al lui Orban reprezintă, de fapt, o ciorbă reîncălzită de promisiuni nerealizate: sute și sute, și mii și mii de kilometri de autostrăzi fictive, care peste 5 ani vor fi reactualizate pe hârtie, de către un alt executiv, probabil și mai darnic în fonfleuri electorale.

Și Clujul a fost inclus în elucubrațiile (numite impropriu plan investițional) guvernului liberal, fiindcă orașul nostru are primar liberal, fost pedelist – vom avea, din pix, până în 2030, tren metropolitan și metrou, „planul investițional” propunând (fabulând):

„Construcția magistralei M1CJ – Gilău – Florești – Cluj Napoca (13 km – 14 stații).

Magistrala I de Metrou Cluj-Napoca este preconizată a avea o lungime de circa 13 km, cu o interstație medie de ~1.000m și o capacitate de transport de 15.000 pasageri pe oră și sens. Linia va fi deservită de un depou ce va oferi facilități de parcare și întreținere. Traseul se va desfășura în subteran cu excepția porțiunii din localitatea Florești, unde pe cât posibil se va realiza la suprafață. Costul de investiție aferent Proiectului este estimat la 1.000 milioane Euro, care va acoperi lucrările de construcție și montaj, precum și dotarea cu material rulant.”

Întregul plan investițional are însă doar o mică problemă – ca orice plan investițional care (nu) se respectă, e admirabil, sublim, însă fondurile lipsesc cu desăvârșire:

La un necesar de 72,4 mld. Euro, alocările estimative din fonduri externe nerambursabile sunt de 12,9 mld. Euro, rezultând un deficit de 59,5 mld. Euro care poate fi acoperit de la bugetul de stat, respectiv prin împrumuturi externe și fonduri private. În concluzie, România va trebui să asigure în următorii 10 ani contribuția financiară aferentă proiectelor cu finanțare europeană la care se adaugă necesarul pentru finalizarea întregii infrastructuri prezentate în acest plan, rezultând un efort financiar reprezentând aproximativ 2% din PIB/an în funcție de progresul fizic și financiar al proiectelor”, precizează pseudo-planul investițional.

Ne mirăm că acest plan investițional SF nu propune, până în 2030, și un canal navigabil Tarnița – Dunăre – Marea Neagră, dacă tot s-a dezvoltat, în ultimii ani, navigația pe lacul de unde clujenii beau apă.

Noi nu avem, rutier vorbind, după ce bea apă, ca țară subdezvoltată, mințită din toți rărunchii, de toți miniștrii postdecembriști ai transporturilor (printre care și Ludovic Orban), dar ne îmbătăm cu apă rece cu planuri, master planuri și pseudo planuri electorale de prostit pe proști.

Pe autostrada nefăcută a rușinii, cu metroul navigăm doar promițând.

Adauga comentariu