Outleturile compenseaza nevoia de emancipare. Cumparatorii accepta produsele vestimentare defecte la preturi exorbitante

In ultimii ani, achizitionarea articolelor vestimentare din magazinele de tip outlet a devenit o moda. Desi, de cele mai multe ori, produsele au defecte, cumparatorii le prefera pentru ca apartin unor branduri cunoscute si sunt mai ieftine decat in mall-uri. Hainele deteriorate nu sunt intotdeauna reduse, dar reprezentantii outleturilor ofera cateva solutii. Ei accepta returnarea produsului daca e pastrat bonul sau indeamna clientul la o croitorie cu care colaboreaza – serviciu oferit contra-cost. Psihologii spun ca dorinta de a cumpara astfel de produse are in spate o nevoie mai acuta, aceea de emancipare. 

Indiferent ca e vorba de centrul Clujului sau de zonele de intrare-iesire din oras sau de cartierele mai mici, magazinele cu imbracaminte de tip outlet sunt peste tot. Ceea ce nu reprezinta, neaparat, o inconvenienta pentru un client grabit, care are nevoie in cel mai scurt timp, intr-un buget limitat, de un produs vestimentar. Problema tine, insa, de tendinta cumparatorilor de a-si lua articole vestimentare defecte in ciuda preturilor mari. 

Doua dintre cele mai cunoscute lanturi de magazine de tip Outlet din Cluj apartin firmelor Tabita Impex SRL si SC London SRL. Politica de gestiune a hainelor cu defect variaza de la un outlet la altul.

"Fiecare magazin are o masina de cusut in spate. Avem femei care lucreaza acolo si care se ocupa de acest lucru. Hainele care sunt prea deteriorate sunt preluate de firma de preluare de textile cu care avem contract", a informat pentru Ziar de Cluj, Filip Viorel Berende, directorul Tabita Impex.

De asemenea, in situatia in care un client doreste sa returneze un produs, magazinele Tabita il primesc inapoi. Conditia este ca articolul vestimentar sa aiba eticheta, iar clientul sa prezinte bonul de casa, a explicat una din vanzatoarele magazinului.

"Daca bluzele sunt descusute, clientii pot sa aduca hainele la reparat. Noi avem in spate o masina de cusut si daca se poate, se repara. Daca clientul are bonul de casa si eticheta, hainele se pot si returna", a completat aceasta.

De cealalta parte, politica de returnare a hainelor functioneaza diferit in cazul magazinelor din lantul My London Outlet. Produsul defect poate fi returnat doar daca clientul achizitioneaza un alt articol in valoarea aceleiasi sume. 

"Daca pastreaza bonuletul, clientul poate sa vina si contra sumei pe care a achitat-o initial sa achizitioneze altceva", spune Petruta Serban, angajat al unuia dintre magazinele London Outlet.

Politica de vanzare a hainelor in cadrul magazinelor My London Outlet este aceea de vanzare la kilogram. Pretul afisat in aceasta perioada in geamul magazinelor London Outlet din Cluj este de 250 de lei pe kilogram. Cu toate acestea, vanzatorii nu sunt responsabili pentru achizitiile nefericite ale cumparatorilor. Mai mult, firma isi asuma faptul ca magazinele lor comercializeaza produse cu defecte, asa cum reiese din afisele lor. 

Odata ce exista acest anunt in interiorul magazinelor, alegerea e a clientului. Pe langa asta, produsele defecte nu sunt reduse. Ele pot fi modificate la croitorie contra-cost, spune Petruta Serban.

"Reconditionarea hainelor se face contra-cost. Acolo unde sunt defecte foarte mari incercam sa intervenim noi inainte de a le pune in vanzare, prin croitoria noastra. Nu este nimeni obligat sa le cumpere asa, noi le punem pentru cine stie ca poate sa scoata ceva bun din ceva care, la origine, a fost foarte bun. Hainele, stiti foarte bine, ca nu sunt purtate. Deteriorarile pot aparea din manevrari multiple. Ele trec printr-o mie de depozite, probe nenumarate si asa mai departe", a declarat Petruta Serban, reprezentant London Outlet.

Cele mai frecvente defecte ale hainelor tin de fermoarele stricate, de cusaturile strambe sau desfacute si de gauri multiple in materiale. De exemplu, o rochita cu fermoarul stricat costa aproape 80 de lei la oferta de 250 de lei/kg. Pretul poate ajunge cu usurinta la aproape 100 de lei dupa retusari. 

In acest context, cumparatorii continua sa achizitioneze produse defecte pentru ca ele apartin unor branduri cunoscute precum Zara, Bershka, H&M, Stradivarius si altele. In spatele acestei tendinte de a cumpara produse cu valoare calitativa scazuta se afla nevoia de emancipare, explica psihologul Daniel David. Important este numele firmei, nu calitatea materialului, arata el.

"Eu cred ca noi suntem intr-o prima faza de emancipare. Si in faza de emancipare vrei sa iesi in fata cu ceva. Pe de o parte, in toata lumea moderna, exista o cultura a corpului care bate cultura spiritului. Atunci, intr-o cultura a corpului conteaza foarte mult imaginea. In cazul romanilor, noi suntem intr-o faza de emancipare. Vedeti, am aderat la Uniunea Europeana si ne uitam la ceilalti cum sunt si ce au in comparatie cu noi si vrem sa fim ca ei. Atunci, in aceasta combinatie de cultul corpului si emancipare de a fi ca cei care au mai mult ca noi, apelam, mai degraba, la o serie de produse care au un nume, care au o anumita eticheta. Facem asta in loc sa apelam la produse care, poate, calitativ sunt la fel de bune sau, poate, chiar mai bune, dar care nu ne scot in fata. Sunt produse care nu reusesc sa ne ajute in faza asta de emancipare", explica psihologul Daniel David.

Tabita Impex SRL a fost infiintata in anul 1994, iar primul magazin London Outlet s-a deschis la Cluj in 2010 cu sediul firmei la Targu-Mures. In Cluj mai exista si alte outleturi, precum e Brand's Outlet, care isi asuma produsele defecte si au oferte de 1 plus 1 gratis in lipsa unei colaborari cu o croitorie. Indiferent daca reducerile exista sau nu in outleturile din oras, sunt situatii in care produsele sunt prea deteriorate pentru a putea fi refacute in vreun fel.

Adauga comentariu