Organizațiile de bicicliști propun o „lege a bicicletei” pentru a se corecta aberațiile legislative care există în prezent

Un grup de organizaţii ale bicicliştilor propun viitorilor parlamentari adoptarea „Legii bicicletei”, care să stabilească principii şi să prevadă măsuri adecvate de promovare a utilizării bicicletei, pe mai multe planuri, în principal legislativ şi instituţional, într-un mod coerent şi integrat, pentru că abordarea cu paşi mici şi disparaţi s-a dovedit ineficientă. 

În concret, viitoarea lege ar urmă să declare promovarea utilizării bicicletei ca un obiectiv de interes public, să aducă modificări legislaţiei rutiere, urbanistice, fiscale şi din alte câteva domenii, să prevadă adoptarea unei strategii naţionale şi a unui masterplan în acest sens şi crearea unor elemente instituţionale la nivelul autorităţilor centrale şi locale care să permită coordonarea între autorităţi şi adecvată interfaţa cu comunitatea, atât în elaborarea măsurilor cât şi în punerea lor în practică. 

Iniţiativa este lansată de Federaţia Bicicliştilor din România (FBR), Asociaţia Hai cu Bicla (HcB), Asociaţia Green Revolution (AGR), Asociaţia Adevăraţii Veloprieteni (AVR), Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN) şi Clubul Sportiv Nomad Multisport. 

Iniţiatorii speră ca un număr cât mai mare de candidaţi la alegerile parlamentare din 11 decembrie 2016, din tot spectrul politic, să îşi declare sprijinul pentru ideea adoptării unei asemenea legi, iar cei aleşi să colaboreze apoi între ei şi cu organizaţiile bicicliştilor pentru redactarea formei finale a proiectului de lege şi promovarea lui în Parlament. (ccncluj.blogspot.ro)
 
Radu Mititean, reprezentantul Clubului de Cicloturism „Napoca”, explică problemele cu care se confruntă bicicliștii și în orașul nostru

Radu Mititean, reprezentantul Clubului de Cicloturism „Napoca” și al Federației Bicicliștilor din România, a explicat, pentru Ziar de Cluj, în ce constă inițiativa „legii bicicliștilor” și care sunt problemele cu care se confruntă aceștia și în Cluj-Napoca:

„De peste două decenii, organizațiile de bicicliști încearcă să convingă autoritățile să facă anumite modificări în legislație pentru că avem una dintre cele mai nefavorabile legislații din Europa, din punctul de vedere al bicicliștilor – legislația rutieră, dar și alte acte normative, norme tehnice, cu standardele pentru infrastructuri de biciclete ș.a.m.d. 

Sunt pagini întregi, dar, printre cele mai grave lucruri, este faptul că în România este interzis să mergi cu bicicleta sub 14 ani. Această aberație este una dintre cele mai grave și este unică în Europa! Sub 14 ani, nu ai voie nici pe pista de biciclete, nici pe aleea din parc, nici pe ulița din sat, practic, nicăieri! Sau, faptul că amenzile sunt uriașe pentru cele mai mici nerespectări. De exemplu, dacă circuli cu bicicleta și nu ai sonerie sau dacă îți lipsește un catadioptru pe spițe, e minimum 750 de lei amenda! În schimb, dacă, ca șofer, treci pe roșu sau intri cu mașina pe sens interzis, amenda e mai mică! E un subiect extrem de complex, sunt pagini întregi! Un alt exemplu ar fi faptul că standardele de piste de biciclete în România spun că un metru lățime e în regulă, ceea ce e o aberație, pentru că, la un metru lățime, nu poți să depășești un alt biciclist, ar trebui să stai kilometri după cineva lent.

În Cluj, cea mai mare parte din piste sunt nu doar incomode, ci chiar periculoase pentru bicicliști! Eu le evit! În cea mai mare parte, încerc să evit străzile care au pistă, pentru că legea mă obligă să o folosesc, dar, așa cum e făcută, mai bine deloc! Cum sunt făcute… sunt cârpăceli, sunt improvizații, nu au lățimea suficientă, nu au continuitate! Din păcate, nu își merită numele! Dar, asta e în toată țara, e o problemă generală, pentru că lipsește o legislație de calitate! 

Constatând că sunt problemele acestea, până acum am încercat, de obicei punctual, să modificăm o anumită lege, un anumit articol din lege. Ori, constatarea este că, pe de o parte, în ritmul acesta, și dacă am reuși să facem mici modificări, ar putea să mai dureze 20 de ani până să aduci legislația la un nivel acceptabil, tot câte o bucățică, și, pe de altă parte, de multe ori constați că nu poți modifica un anumit articol de lege pentru că ar trebui modificată și cealaltă lege ș.a.m.d., că sunt legate una de alta. Și atunci, am zis să schimbăm abordarea, să propunem o lege integratoare care să conțină, pe capitole, modificările necesare la mai multe legi: la legislația rutieră, la legislația de transporturi și la legislația de urbanism.

Noi am propus structura, cam ce capitole, ce teme, la ce legi și în ce direcție trebuie umblat, dar redactarea concretă nu am făcut-o încă, pentru că am vrea să o facem tocmai în colaborare cu parlamentarii care se vor declara interesați, pentru ca să aibă și ei un sentiment de ownership, nu să le pui în brațe un proiect: «Luați-l și votați-l!», care nu ar fi o abordare normală. Însă, noi cam avem în cap ce anume trebuie făcut, pentru că studiem de mulți ani și pregătim și avem materiale adunate, nu plecăm de la zero!

În ciuda situației de trafic și legislative, se vede cu ochiul liber ce mult s-au înmulțit bicicliștii în ultimii ani și, totuși, sunt foarte puțini față de câți ar putea fi! Pentru că, la cum e traficul la ora actuală, majoritatea oamenilor, și cei care au biciclete și știu să meargă, nu îndrăznesc, nu au curajul, de frica accidentelor, din cauza sentimentului de insecuritate, din cauza disconfortului ș.a.m.d.! Dacă s-ar realiza infrastructuri de calitate și s-ar modifica și legislația, mult mai mulți oameni ar merge cu bicicleta și ar scădea mult numărul de mașini și aglomerația, pentru că asta e ideea!

 În alte țări, iarna, peste tot scade procentul de oameni care folosesc bicicleta, dar nu scade așa de mult ca în România, unde scade la zero, de multe ori, pentru că nu se curăță străzile, pistele de biciclete! În alte țări, prioritară e curățarea pistelor de biciclete, pe când, la noi, nu numai că nu se curăță, ci se aruncă pe ele zăpada! Și, pe de altă parte, legislația spune că e interzis să mergi cu bicicleta când e carosabilul cu polei, gheață sau zăpadă, chiar dacă există cauciucuri speciale! Dar, interzice legea și, în al doilea rând, Primăria nu dă o prioritate în direcția asta, și atunci sigur că e descurajant! O parte din cauze sunt tocmai la Primărie, altfel, în țările nordice, se circulă foarte mult cu bicicleta și în condiții de zăpadă! În Danemarca, e plin și iarna de bicicliști! Chiar dacă, într-adevăr, nu e așa mare procentul ca vara, dar nu e o diferență atât de mare!”

Textul integral al propunerii îl puteți citi aici.

Comentarii

Syn

30.11.2016 16:42

Felicitari pt initiativa!!!Drum bun prietenilor mei si iarna.Nu stiu voi, dar parca nimic nu seamana cu aerul rece de dimineata intr-o zi de iarna pe bitza.

Cineva

01.12.2016 06:04

Initiativa are si parti bune, dar si aberante. Citez doar cele aberante pentru ca in general asta e scopul, sa critici aberatiile pentru a fi corectate. 1. "Sunt pagini întregi, dar, printre cele mai grave lucruri, este faptul că în România este interzis să mergi cu bicicleta sub 14 ani. Această aberație este una dintre cele mai grave și este unică în Europa!" Ce ar vrea organizatia de biciclisti, sa apara in trafic si copii sub 14 ani pe bicicleta neinsotiti? Iar pana in parc, sigur sigur va merge pe langa bicicleta?  2. "De exemplu, dacă circuli cu bicicleta și nu ai sonerie sau dacă îți lipsește un catadioptru pe spițe, e minimum 750 de lei amenda! În schimb, dacă, ca șofer, treci pe roșu sau intri cu mașina pe sens interzis, amenda e mai mică!" Soferul are RCA (exceptie cativa), pe cand biciclistul se freaca de o masina apoi dispare in trafic. Plus ca soferul a dat si un examen psihologic (ca de multe ori nu e pe bune e alta poveste) pe cand biciclistul nu. Sonerie trebuie, fiindca biciclistul mai circula si pe trotuar, pe cand soferul nu (exceptam bizonii). 3. "Un alt exemplu ar fi faptul că standardele de piste de biciclete în România spun că un metru lățime e în regulă, ceea ce e o aberație, pentru că, la un metru lățime, nu poți să depășești un alt biciclist, ar trebui să stai kilometri după cineva lent." Asta pune capac la toate. Nu cred ca n-ar putea sa-l depaseasca pe trotuar sau pe carosabil. Sa nu zica ca e pus in pericol daca face o mica depasire pe carosabil, e de ajuns sa fie atent si sa prinda momentul prielnic. La urma urmei depaseste o bicicleta lenta, nu un TIR de 20 metri lungime. Plus ca orasele, mai ales Cluj-Napoca (care are niste conducatori de toata jena) nu au cum largi mai mult pistele de biciclete fiindca nu este loc. In afara oraselor degeaba s-ar face piste mai late fiindca acolo ar fi mai putini biciclisti, si deci nu ar avea rost. In rest, mult succes. Imi amintesc cand eram copil si pedalam pe un Pegas Modern, apoi Pegas Comoda. Nu concepeam viata fara bicicleta. Si imi mai amintesc ca pe la 11 ani am incercat sa vad daca merg la fel de tare ca o Dacie, iar in Cipariu m-a oprit Militia si a chemat sectoristul, care la randul lui i-a chemat pe parinti sa ma ia de la sectie. Asa ca partea aceea cu 14 ani e buna.

mihai

01.12.2016 07:39

da de permis pt a folosi bicicleta nu e nevoie ? pe multi biciclisti ii doare la pedala de respectarea regulilor de circulatie . nu e pista cu bita pe trotuar si mai si clacsoneaza  pe trecerea de pietoni calare pe toagla in loc sa fie pe langa ea etc . trebuie sa  respectam toti participantii in trafic  codul rutier 

Adauga comentariu