Orașul de cinci stele, coșmar pentru persoanele cu dizabilități locomotorii: “Dacă mă duc până la autogară, risc să mor”

Trotuare blocate de mașini parcate, trotuare cu borduri prea înalte și zone cu pietriș – așa arată străzile din Cluj-Napoca, străzi pe care trebuie să se descurce persoanele imobilizate în scaun cu rotile. Autoritățile promit multe, dar fac extrem de puține. 

Unele zone din oraș, atât de accesibile și ușor de traversat pentru un om apt fizic, sunt ca niște munți extrem de greu de escaladat pentru persoanele care folosesc un scaun cu rotile. În plus, mai primesc ”bonus” și o porție de umilință de la clujenii cu handicap moral care își parchează mașinile pe trotuare sau pe locul rezervat pentru ei, blocând accesul. Cei mai mulți clujeni cu handicap locomotor se resemnează și ajung să își limiteze universul la propria locuință, iar alții și-au construit strategii de supraviețuire în trafic și iau Clujul în piept.

Străzile Clujului nu sunt primitoare pentru persoanele în cărucior

Covaks Csaba este este un tânăr care, în urma unui accident, a ajuns să vadă lumea dintr-un cărucior electric, dar acest lucru nu îl împiedică să ducă o viață normală. Csaba iese singur în oraș și chiar dacă se lovește de anumite obstacole în drumul său, spune că e mai bine în Cluj, comparativ cu alte orașe din țară. Tânărul e optimist și încrezător; nu se sfiește să tragă de mânecă autoritățile pentru a le semnala problemele prin care trec cei care folosesc scaunul cu rotile. Deși se plimbă în multe zone din oraș, Csaba ocolește anumite străzi, din instinct de conservare.

”Față de alte orașe în care mergi, e mai ok, dar e loc de mai bine. Dacă mă duc până la autogară, risc să mor. Trebuie să mă duc pe drum pentru că pasajul nu a fost făcut ca lumea, să pot urca și coborî, să pot ajunge la Dedeman, de exemplu. Eu mai mult circul pe drum decât pe trotuar. Sunt locuri unde nu pot urca pe trotuare. Undeva în jur de 80% eu zic că e ok să trăiești în Cluj. Depinde și de scaunul rulant pe care îl ai. Eu deja îmi cunosc rutele, dar sunt și zone unde nu pot urca și coborî deloc.Trecerea de pietoni de la Sala Polivalentă e varză, nu poți să treci. M-am întâlnit o dată cu domnul primar la un eveniment și am semnalat treaba asta și a spus că o să rezolve, dar nu s-a modificat nimic.

Peste tot unde merg și dau de echipe de construcții, toți îmi spun că o să fie de 2-3 cm bordura și când ajung să o măsor, de obicei, e de 7-8 cm la treceri de pietoni. Și în Piața Unirii erau borduri de 7-8 cm și la insistențele mele domnul primar le-a refăcut. Sunt în cartiere, în anumite zone, nu peste tot, locuri unde parchează mașinile pe trotuar și nu poți să te deplasezi. Am găsit soluții ocolitoare. Pe viitor probabil că o să fac o sesizare la Poliție. Dar nu peste tot e așa. În centru nu se mai parchează așa de mult”, ne-a relatat Covaks Csaba.

Infrastructura nu e adaptată clujenilor cu nevoi speciale

Dacă Csaba se mai descurcă cu ajutorul căruciorului electric, alți clujeni care folosesc un cărucior manual, întâmpină mai multe dificultăți. Și li s-a umplut paharul amărăciunii cu următoarele probleme: nu toate mijloacele de transport sunt dotate cu rampă de acces pentru cărucioare, bordurile sunt prea înalte pentru persoanele cu o dizabilitate, unele trotuare sunt înguste, iar zonele pietruite din oraș le dau dureri de cap. Primăria nu a montat stâlpi pe marginea unor trotuare, și în consecință șoferii profită de fiecare centimetru liber și parchează.

Un cetățean i-a scris primarul pe mycluj.ro despre o stradă foarte periculoasă pentru integritatea fizică a persoanelor cu handicap.
„În fiecare zi sunt foarte multe mașini parcate pe trotuarul de pe str. Aurel Suciu. Astfel, e împiedicată trecerea în siguranță pe trotuar. Persoanele cu cărucioare sau scaun cu rotile sunt nevoite să-și riste integritatea fizică, ieșind pe carosabil! Rugăm montarea de stâlpi gen morcovi!”, a solicitat clujeanul.

Dacian Maskszin este un tânăr care utilizează căruciorul manual și spune că își rezolvă singur treburile în oraș și când este nevoie apelează la prieteni. A făcut mai multe sesizări către RATUC deoarece șoferii de autobuze nu obișnuiau să coboare rampa pentru cărucior.

”Acum depinde la ce ne gândim când spunem dacă o persoană cu dizabilități poate trăi ușor în Cluj, dacă ne gândim la perioada studenției, nu toate facultățile sunt adaptate, iar cele care sunt adaptate nu sunt integral adaptate. Iar dacă vorbim de mijloacele de transport, nu toate sunt adaptate, și încă mai bântuie prin oraș autobuze de acum 50 de ani, dar în acest moment avem cele mai accesibile și bune tramvaie în Cluj. În multe locuri însă lipsesc peroanele sau sunt stații unde poți doar să cobori, nu și să mai urci cu căruciorul; de exemplu stația din Bucium. Dar comparativ cu Capitala, vă spun că este mult mai bine la acest capitol”, ne-a povestit Dacian.

Asociația ADAM și-a propus să îi scoată din casă pe clujenii cu dizabilități fizice 

Asociația de Ajutor Mutual Cluj (ADAM) îi sprijină pe clujenii care conviețuiesc cu un handicap. Cei care lucrează în asociație le cunosc problemele, așa că s-au gândit să le pună la dispoziție un serviciu care să îi scoată din casă, să le facă mai ușoară deplasarea prin oraș. Asociația le închiriază la un preț simbolic – pentru orice buzunar – dispozitive medicale. Persoanele care schimbă scaunul cu rotile clasic cu un cărucior electric devin independente, nu mai au nevoie de însoțitor pretutindeni în oraș.

”E dezastru. Peste tot sunt zone pietruite, bordurile foarte înalte, distanță foarte mare între spațiul unde poți urca cu un asemenea cărucior. Nu cred că e foarte ok accesul. Cărucioarele standard nu încap în lifturile blocurilor. Dacă ei nu găsesc o echipă de oameni care să îi care cu tot cu cărucior de la etaj până jos, e greu. Majoritatea se deplasează însoțiți prin oraș.

Cei care au cărucioare electrice se pot deplasa și singuri, nu au nevoie de ajutor. Din punctul meu e vedere e cam praf în orașul acesta, acum a început să se miște puțin treaba și cu mijloacele de transport. Clădirile noi încep să fie prevăzute cu rampe pentru accesul mai ușor al persoanelor care folosesc echipamente medicale.

Nu prea sunt condiții. Săracii sunt izolați, acuma au început cât de cât autoritățile să se activeze puțin, probabil și presați de Uniunea Europeană, că mi-e greu să cred că din bunăvoința lor au început să investească bani în utilarea mijloacelor de transport și a clădirilor. E greu. Asociația noastră tocmai din acest motiv a dezvoltat și serviciul de închirieri. Toate dispozitivele le închiriem contra unor sume modice. Ca să vă faceți o idee, un cadru de mers îl închiriem la 5 lei pe lună. Prețurile sunt simbolice pentru a facilita accesul cât mai multor persoane”, a declarat Liana Kiss, reprezentantul Asociației de Ajutor Mutual Cluj (ADAM).

 

 

 

 

Sursă foto: dasmclujnapoca.ro

 

 

Adauga comentariu