„Oraș de locuit, nu pentru profit”. Criza locuirii: propuneri pentru Primăria Cluj-Napoca

De curând, municipalitatea clujeană a lansat spre dezbatere publică un proiect privind achiziția unor imobile de locuințe cu destinația de locuințe sociale. În acest context, o serie de propuneri pentru creșterea fondului de locuințe au fost înaintate de către grupul de inițiativă civică Căși Sociale ACUM/Social Housing NOW, precum elaborarea unei strategii locale care să răspundă diverselor manifestări ale crizei locuirii, măsuri de prevenire a evacuărilor forțate din oraș etc. Sunt formulate solicitări și în privința publicării listei cu terenurile aflate în proprietatea Municipiului Cluj-Napoca, din domeniul public și din domeniul privat, dar și publicarea listei cu terenurile și clădirile vacante pe teritoriul orașului, care aparțin domeniului public al statului și sunt în administrarea unor ministere, cum ar fi Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Transporturilor, Ministerul Agriculturii și altele. De altfel, creșterea numărului de locuințe sociale trebuie să meargă mână în mână cu modificarea criteriilor de atribuire de locuințe sociale în municipiu.

CITEȘTE ȘINorocul romilor de pe Cantonului că suntem în an electoral: Emil Boc scoate de la naftalină dezbateri...

În pragul alegerilor europarlamentare (26 mai 2019), precum și cu un an înaintea alegerilor locale din 2020, administrația liberală a municipiului Cluj-Napoca a devenit preocupată de cauzele sociale. Deocamdată, este vorba doar despre un proiect lansat spre dezbatere publică în perioada 23 aprilie - 10 mai 2019.

Evident, acest demers aflat la începutul începutului, care trebuia să fie implementat de ani buni, ar trebui să constituie o prioritate pentru Primăria Cluj-Napoca. 

CITEȘTE ȘIÎn plină campanie electorală, Boc cere Guvernului construirea de blocuri ANL și locuințe sociale


În acest sens, propunerile făcute municipalității clujene sunt binevenite.  

„Locuirea este o nevoie primordială și un drept fundamental al omului. De aceea, asigurarea în fapt a accesului la locuință adecvată trebuie definită la intersecția prevederilor din legea locuinței, legislația socială, legea anti-discriminare, precum și din Constituția României și din Carta Socială Europeană. 

Estimarea nevoii de locuințe sociale publice trebuie să se facă printr-o metodologie complexă, nu doar pe baza cererilor de locuințe sociale din ultimii ani. Creșterea fondului de locuințe sociale ar trebui abordată în cadrul unei Strategii locale pe locuire. Aceasta va trebui să răspundă la multiplele manifestări ale crizei locuirii (dezvoltare spațială inegală, lipsa de locuințe publice, dezvoltare imobiliară pentru profit, evacuări forțate, persoane fără adăpost, zone urbane marginale, chirii mari, etc). Și ar trebui să devină parte dintr-o dezvoltare urbană de care beneficiază toți locuitorii orașului, nu doar cei înstăriți, și nici un caz doar cei care fac profit de pe urma ei”, notează grupul de inițiativă civică Căși Sociale ACUM, în seria de propuneri înaintate municipalității clujene.

Punct de vedere asupra proiectului de HCL „Procedura de achiziție de pe piața liberă a unor imobile de locuințe cu destinația de locuințe sociale”, supus consultării publice de către Primăria Municipiului Cluj-Napoca  poate fi consultat aici.

Redăm mai jos un scurt rezumat al propunerilor formulate: 

„Înainte de toate, salutăm faptul că Primăria Municipiului Cluj-Napoca a recunoscut concret și public nevoia de a crește stocul de locuințe sociale în oraș. (...). Salutăm și faptul că în politica publică de locuire a orașului se apelează la prevederi din legislația socială, în primul rând ale legii asistenței sociale, cât și ale legii privind prevenirea și combaterea marginalizării sociale, nu doar prevederi ale legii locuinței.

Locuințele sociale pot funcționa ca un instrument al incluziunii sociale. Dar - spunem noi - ele trebuie văzute și ca mijloc prin care se asigură în mod efectiv dreptul la locuire al tuturor, căci într-un oraș precum Cluj-Napoca, unde un metru pătrat de locuință este de trei ori mai mare decât salariul mediu, criza locuirii este o realitate trăită zi de zi de tot mai mulți oameni.

În Referatul ce stă la baza propunerii de HCL despre care discutăm, este citat un document al campaniei Căși Sociale ACUM, “Dosarul politicii de locuințe sociale,” depus de către Fundația Desire în atenția primăriei în 2016, ce conținea și “Inițiativa cetățenească pentru o politică justă de locuire socială” semnată la acea oră de circa 1000 de susținători. Solicitam atunci administrației publice locale:

a) Creșterea stocului de locuințe sociale din fondul locativ public
b) Modificarea criteriilor de atribuire a locuințelor sociale.

Ambele solicitări sunt mai actuale azi ca oricând.

Ne folosim de această ocazie a consultării publice, pentru a solicita primăriei să facă publică lista terenurilor aflate în proprietatea Municipiului Cluj-Napoca, din domeniul public și din domeniul privat; atât cele care sunt goale, cât și cele care sunt date în concesiune unor companii private.

Populația orașului trebuie informată de exemplu prin afișarea acestor liste pe pagina de internet a primăriei, pentru că aceste terenuri ar putea fi folosite cu scopul construirii de locuințe sociale publice.

De asemenea, populația Clujului chemată la această consultare publică are dreptul să afle despre clădirile aflate în proprietatea Municipiului Cluj-Napoca, din domeniul public și din domeniul privat, cu destinația de locuință: câte sunt, în ce stare se află, și ce demersuri se vor face în vederea renovării lor pentru a se stopa scoaterea lor din circuitul locativ.

Reamintim că prin HG 457/2017 de modificare a normelor Legii locuinței, informarea publică pe site-ul instituției pe aceste teme devine obligatorie. În plus, ar fi de aflat și despre numărul clădirilor municipiului cu altă destinație decât locuințe, ocupate sau vacante, pentru a vedea din acest stoc ce s-ar putea transforma în locuințe.

Din 2010 încoace, cei interesați de dezvoltarea stocului de locuințe publice au putut urmări și procedura de trecerea unui teren din Valea Gârbăului din domeniul public al statului și administrarea Ministerului Apărării Naționale în domeniul public al Municipiului Cluj-Napoca în vederea realizării unor obiective de interes public și a construirii de locuințe inclusiv prin programe ANL.

În 2016 s-a redeschis această posibilitate, ceea ce ne conduce să

Solicităm Primăriei Municipiului Cluj-Napoca să facă uz de acest teren și cu scopul de a construi locuințe sociale, după ce, desigur, îl urbanizează și îl conectează la infrastructura orașului. De asemenea, solicităm Primăriei să facă publică lista terenurilor și clădirilor vacante pe teritoriul orașului, care aparțin domeniului public al statului și sunt în administrarea unor ministere, cum ar fi Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Transporturilor, Ministerului Agriculturii și altele.

În plus, vă rugăm să faceți publice demersurile pe care le-ați făcut în ultimele două decenii cu acest scop al trecerii în domeniul public al Municipiului Cluj-Napoca al unor astfel de terenuri și clădiri. Respectiv, ce demersuri vă propuneți să faceți în viitorul apropiat în acest sens. Și să transmiteți populației Clujului dacă intenționați să le folosiți pentru a crește stocul de locuințe sociale”.

 

sursa foto: blog.cluj.info

Adauga comentariu