Odihna cea de toate zilele

Viata zilelor noastre se desfasoara intr-un ritm trepidant, ametitor si epuizant. Insomnia a atins proportii epidemice. Oamenii inghit milioane de sedative si tranchilizante, intr-o incercare disperat de a regasi aceea odihna capabila sa le redea energiile pierdute.

 

 

De ce ne simtim permanent obositi?

Ar putea fi vorba de o boala – cum ar fi un guturai sau o gripa – care va macina puterile. Sau poate ca suferiti de depresie. Multe persoane, de altfel sanatoase, duc o viata sedentara, lucrand in spatii inchise si fiind nevoite sa faca fata presiunilor termenelor-limita si nenumaratelor probleme ce-i secatuiesc emotional. Este foarte putin probabil ca asemenea persoane sa se simta odihnite dimineata, cand se ridica din pat.

 

 

Pe langa aceasta, din ce in ce mai putini oameni reusesc sa duca la bun sfarsit ziua fara sa apeleze la un stimulent de genul cafelei, ceaiului negru sau colei. Cafeina este un stimulent al sistemului nervos central si reprezinta una dintre cele mai frecvente cauze ale insomniei.

 

 

Semnele oboselii cornice

In afara de oboseala si lipsa de putere, apare si o crestere a iritabilitatii. Calmul si rabdarea dispar aproape cu desavarsire. Totul necesita din ce in ce mai mult efort, pana ce, in cele din urma, chiar si cele mai simple sarcini par coplesitoare. Oboseala saboteaza creativitatea. Judecata are de suferit, iar eficienta scade considerabil. Iar daca nu se iau masuri pentru inlaturarea ei, oboseala poate duce la epuizare si la depresie in toata regula.

 

 

De ce este odihna atat de importanta?

Odihna da organismului ragaz sa se refaca. In timpul ei, are loc inlaturarea reziduurilor (toxinelor), repararea “defectelor”, resintetizarea enzimelor consummate si refacerea rezervelor energetice. Pe langa acestea, odihna ajuta la vindecarea ranilor, a infectiilor si a altor “asalturi” de acest fel asupra organismului, precum si la inlaturarea stresului si a altor traume emotionale.

 

 

Repausul intareste sistemul imunitar, crescand astfel rezistenta organismului la imbolnavire. Odihna adecvata este capabila sa prelungeasca durata vietii. Persoanele cu deprinderi sanatoase, care dorm in mod regulat 7-8 ore pe noapte au un indice de mortalitate mai scazut decat cei care dorm fie mai putin de 7 ore, fie mai mult de 8 ore pe noapte.

 

 

De cata odihna avem nevoie?

Oamenii au nevoie de mai multe feluri de repaus, iar una dintre modalitatile cele mai intelepte de a repune odihna pe locul pe care-l merita in viata noastra este de a beneficia de un somn relaxant in timpul noptii.

 

 

Nou-nascutii dorm intre 16-20 de ore, iar copiii mai mari au nevoie de 10-12 ore de somn / 24 de ore. In ceea ce ii priveste pe adulti, acestia difera destul de mult in ce priveste nevoia de somn, insa majoritatea se descurca cel mai bine cu 7-8 ore pe noapte.

 

 

Societatea insasi recunoaste nevoia omului de a-si intrerupe lucrul din cand in cand. Week-end-ul de doua zile a devenit si la noi la romani de mult o realitate, iar concediile anuale de odihna si-au dovedit din plin valoarea pentru refacerea fortelor.

 

 

Somnul si medicamentele

In timpul somnului normal, organismul trece in mod repetat prin perioade de somn superficial si profound. In timpul somnului superficial, se deruleaza visele, care ofera posibilitatea unei descarcari naturale a presiunilor si tensiunilor accumulate in timpul zilei.

 

 

Somnul indus medicamentos, desi produce o binevenita stare de inconstienta, suprima aceasta faza de somn cu vise. Acesta este motivul pentru care cei ce folosesc aceste medicamente, desi dorm “bustean”, nu se simt suficient de “proaspeti” si de energici in ziua urmatoare.

 

 

Somniferele pot fi utile in anumite urgente, insa, daca sunt folosite mai mult timp, pot grabi instalarea oboselii cronice.

 

 

Unul dintre drogurile cele mai folosite in zilele noastre, care pare sa produca relaxare si sa ajute somnul, este alcoolul. Insa somnul indus de alcool nu este la fel de reconfortant ca somnul normal.

 

 

Cum sa dormiti mai bine?

-    Faceti pauze dese in timpul lucrului. Folositi aceste pauze pentru a bea un pahar cu apa, pentru a va plimba putin sau / si pentru a respira adanc de cateva ori.
-    Faceti-va o rutina din cele 30-60 de minute de exercitiu fizic activ / zi. Exercitiul fizic relaxeaza, reface disponibilul energetic, ajuta la indepartarea depresiei si combate tensiunea nervoasa.
-    Adoptati si respectati un program cat mai regulat de culcare si sculare, de servire a meselor, de lucru si de practicare a exercitiului fizic. Organismul prospera in conditiile respectarii principiului regularitatii si a ritmului.
-    Serviti masa de seara cu cel putin patru ore inainte de culcare. Un stomac gol, care se odihneste, este una dintre conditiile importante ale beneficierii de o odihna de calitate.
-    Incercati o baie calduta (atentie: calduta nu fierbinte!). Aceasta este una dintre cele mai eiciente tehnici de relaxare.

 

 

Odihna reprezinta o parte importanta a ritmului vietii cotidiene. Asemenea unui dansator, daca ne vom respecta ritmurile, vom fi in armonie cu noi insine.

 

 


Adauga comentariu