Obezitatea, factor de risc pentru sanatate

Conform datelor furnizate de Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS), exista mai mult de un milliard de adulti supraponderali pe glob, dintre care cel putin trei sute de milioane sunt obezi. La sfarsitul anului 2009 se asteapta ca populatia supraponderala din SUA sa ajunga la 70 %, iar in Europa la 50 %.

 

Se estimeaza ca, in mod constant, peste 40 %  dintre femei si 20 % dintre barbati urmeaza un regim alimentar; din totalul celor care au urmat o dieta doar 17 %  sunt multumiti de efectele ei. Numarul persoanelor, femei si barbati, supraponderale care tin cura este in continuare in crestere; cam 70 % dintre persoanele aflate in dieta urmaresc imbunatatirea starii de sanatate, iar 50 % doresc sa slabeasca.

 

Gasirea de solutii pentru oprirea cresterii ingreutate este o preocupare din ce in ce mai mare a comunitatii internationale; in acelasi timp cu raspandirea fenomenului obezitatii si cu intensificarea preocuparii pentru diete in tarile dezvoltate, problemele legate de alimentatie au crescut si ele. Obezitatea si supraponderabiliatea reprezinta factori de risc pentru afectiuni cardiace, diabet de tip 2 si anumite tipuri de cancer; ele pot duce, de asemenea, la agravarea altor probleme, precum afectiunile colecistului, dificultati respiratorii, osteoartrita si hipertensiune.

 

Promovarea starii de sanatate

 

Cea mai buna startegie in sprijinul sanatatii si mentinerii unei greutati normale este de a alege un stil de viata pe care sa-l puteti adapta pentru tot restul vietii si care sa va asigure o sanatate de invidiat. Un stil de viata sanatos trebuie sa includa zilnic o activitate fizica placuta, cum ar fi mersul pe jos, mersul pe bicicleta sau dansul, dar poate include si treburile casnice obisnuite, precum gradinaritul sau curatenia in casa.

 

Totodata, trebuie sa includa consumul moderat al unei game variate de alimente foarte putin procesate, in vederea satisfacerii nevoii de substante nutritive. Au fost dezvoltate multe programe nutritionale care sa vina in sprijinul hranirii sanatoase a oamenilor.

 

Daca dorim sa fim sanatosi si incercam sa prevenim imbolnavirea sau diferite afectiuni, putem incerca diverse diete care sunt acum clasificate in programe de prevenire a maladiilor si de mentinere a sanatatii. In tarile in care maladiile cronice, precum cele cardiace, atacul cerebral, cancerul, diabetul, afectiunile respiratorii cronice si hipertensiunea, se numara printre principalele cauze ale mortalitatii, mentalitatea a inceput sa se schimbe semnificativ, orientandu-se catre protejarea sanatatii si prevenirea maladiilor prin tinerea sub control a factorilor de risc, ceea ce implica adoptarea unui regim alimentar si evitarea consumului excesiv de alcool si a fumatului.

 

Mentinerea bolilor sub control

 

Dieta face parte din procesul de mentinere sub control a multor afectiuni si maladii. Aceasta poate intarzia evolutia afectiunii, lucru important in ceea ce priveste calitatea vietii. Exista diete speciale pentru hipertensiune, fara aditivi, care iau in calcul alergiile ori eliminarea anumitor alimente, diete pentru refluxul gastroesofagian, diete fara gluten, diete sarace in sodiu, precum si schimbari ale stilului de viata in scop terapeutic.

 

Afectiunile cronice inseamna costuri uriase atat pentru individ, cat si pentru societate. 80 % din populatia lumii traieste in zone unde bolile cronice reprezinta acum principala cauza a mortalitatii. Ca urmare, se pune accentul pe prevenirea imbolnavirii si mentinerea sanatatii.

 

Din perspectiva acestei orientari, mentinerea sanatatii presupune punerea la dispozitia consumatorilor a unui set de indrumari privind alimentatia si stilul de viata, care sa fie usor de insusit si de urmat. Adoptarea unui comportament sanatos, cum ar fi alimentatia adecvata in cazul unei afectiuni, activitatile fizice potrivite si, daca este nevoie, tratamentul medical, vor reduce evolutia bolii.

 

Pierderea in greutate

 

Cele mai multe cure de slabire duc la pierderea temporara in greutate, deoarece sunt in general sarace in calorii. Limita consta in aceea ca, pentru cele mai multe diete, pierderea temporara in greutate reprezinta in primul rand eliminarea apei din organism.

 

S-a demonstrat stiintific ca pierderea eficienta in greutate trebuie sa se bazeze  pe un program care sa-i permita celui care urmeaza dieta un control al greutatii pentru intreaga viata. Cu cat programul recurge la metode mai radicale, cu atat este mai greu sa fie respectat pe termen lung. Cheia succesului permanent este respectarea unui program individualizat in conformitate cu nevoile dvs. Studiile arata ca acele diete bazate pe un aport redus de calorii si pe reducerea portiilor pot “prinde” mai usor decat dietele care limiteaza consumul de grasimi si carbohidrati.

 

Pierderea in greutate apare datorita reducerii caloriilor si respectarii regimului. Pentru pierderea in greutate pe termen lung, reducerea caloriilor nu poate intra in conflict cu consumarea alimentelor preferate, iar programul trebuie sa aiba o etapa de tranzitie pentru a permite trecerea la un stil sanatos care poate sa fie urmat intreaga viata. Un stil de viata activ va contribui, de asemenea, la mentinerea unei greutati rezonabile si a unei bune forme fizice.

 

Mentinerea unei greutati sanatoase

 

In general, oamenii prefera sa adopte o dieta pentru o perioada scurta de timp, decat sa isi schimbe pentru totdeauna obiceiurile alimentare. La incheierea acesteia, dupa ce au dat jos kilograme, revin la vechiul stil de viata care a condus la supraponderabilitate.

 

Solutia pentru o slabire eficienta, pe termen lung, este un factor cu doua componente: energia sau cantitatea de calorii consumate sub forma de alimente si energia cheltuita prin activitati fizice. Consumarea unui numar mai mare de calorii decat cel al caloriilor arse duce la cresterea greutatii, in timp ce arderea mai multor calorii decat cele consumate conduce la scaderea greutatii. Retinand acest principiu de baza, ideea este sa armonizati programul de slabire si de activitate cu programul dvs. cotidian, cu conditia sa fie sanatos si sa deie rezultate.

 

De fapt, pierderea in greutate ar trebui sa aiba drept  scop reducerea procentului de grasime din organism. Desi, in cea mai mare parte, efortul depus pentru slabire este orientat catre dobandirea unei siluete cat mai atragatoare, este important sa ne dam seama ca telul final este sa ne mentinem sanatosi si sa prevenim efectele negative provocate de excesul de grasime din corp. Orice program de slabire trebuie sa fie orientat catre reducerea grasimilor in exces din organism, care vaforizeaza bolile de inima, hipertensiunea, diabetul de tip 2 si anumite forme de cancer.

 

.ro

Adauga comentariu