In vizor

Oamenii de cultura, revoltati de "porceala" culinara de la Balul Operei

Premiera Balului Operei din acest an, chermeza organizata pe scena Nationalului clujean, ii revolta pe oamenii de cultura de la Cluj-Napoca. Balul de la Cluj vrea sa tinda inspre Balul organizat de Opera de Stat din Viena. In Austria, insa, regulile sunt reguli: pe scena si in sala de spectacol sunt interzise produsele alimentare. La Cluj-Napoca, insa,organizatorii s-au laudat cu o premiera: cei 15 bucatari care au preparat sushi pe scena Nationalului, in prima zi de bal. Opera Romana se apara, spunand ca pe scena s-au servit “doar produse de tip cocktail”.

Rectorul Academiei de Muzica: “Ma bucur ca nu am fost acolo!”

Rectorul Academiei de Muzica “Gheorghe Dima” din Cluj, profesorul Vasile Jucan spune ca se bucura ca nu a participat in prima seara de eveniment al Balului Operei, el fiind invitat in a doua seara.

“Nu am fost acolo si ma bucur ca nu am fost! Acolo peretii cad pe noi si noi umblam cu mancare si bautura pe scena. A fost o organizare foarte proasta aseara (seara dedicata Seniorilor Cetatii – n.r.). Am stat o ora in taxiuri, ca sa calcam pe covorul rosu. Noi, ca oameni de cultura, ca rectori, nu avem nevoie de covor rosu si lucruri somptuoase, suntem realisti. Altcineva a vrut sa se foloseasca de imaginea oamenilor de cultura si, cand am fost prezent in a doua seara, m-am abtinut sa fac comentarii”, a spus rectorul Academiei de Muzica, Vasile Jucan.

Si alte voci din mediul universitar clujean spun ca bufetul de la Opera Romana, organizat la editia din acest an a Balului Operei din Cluj este o premiera pentru Romania, cu toate ca este vorba de un spatiu sacru.

La randul sau, seful Directiei Judetene pentru Cultura si Patrimoniu, Victor Cublesan sustine ca e discutabila amplasarea unui bufet pe scena Operei Nationale.

“Amenajarea mesei nu am mai vazut-o nicaieri, dar nu e iesita din comun. Scena poate fi folosita intr-un moment artistic, insa nu stiu cat e de oportuna amplasarea unui bufet pe scena. Eu nu am fost la eveniment. (…) Tehnic, scena poate fi utilizata pentru scopuri artistice”, a spus seful Directiei Judetene de Patromoniu, Victor Cublesan.

Actorul Dorel Visan este de parere ca gestul organizatorilor, dar si al conducerii Operei din Cluj, este exagerat.

“Nu mai stiu ce e in regula si ce e in neregula in zilele noastre, nu stim sa ne folosim de libertate. Nu am fost la bal, nu am fost invitat. Insa, de obicei, se organiza un bufet pe holurile institutiei. Una este cand, dupa spectacol, artistii stau zece minute si ciocnesc un pahar de vin. Dar pentru public, mi se pare putin o saritura peste bicicleta”, a declarat actorul clujean Dorel Visan.

Adrian Cucu, un alt cunoscut actor clujean, si-a exprimat opinia privind acest eveniment pe pagina sa de Facebook.

“Faptul ca s-a mancat si s-a baut efectiv pe SCENA la balul operei ….unde in loc sa calce doar actorul si creatia, au calcat toate goangele si toti partaitii…..ma face sa plec respectuos capul si sa scuip. La anul ma astept sa ocupe un spital si sa manance din incubatoare si sa bea din perfuziile muribunzilor”, este mesajul actorului clujean.

Totusi, acesta nu a dorit sa comenteze oficial despre ceea ce s-a intamplat la Balul Operei anul acesta, spunand ca si-a expus parerea deja.

Ioan Aurel Pop nu comenteaza

In ceea ce-l priveste pe rectorul UBB Cluj, Ioan Aurel Pop, redactia Ziar de Cluj i-a solicitat acestuia o parere oficiala, insa nu a raspuns la cerere. Ioan Aurel Pop a urcat pe scena Balului Operei, el participand si la conferinta de prezentare a evenimentului.

Colegul sau de universitate, lectorul Dumitru Cornel Vilcu, de la Facultatea de Litere din cadrul UBB Cluj, si-a exprimat, insa, parerea despre eveniment:

,,Am trecut, din nefericire, de doua ori prin fata Teatrului National <> pentru Balul Operei. Este evident ca urbea noastra si-a depus candidatura la titlul de Capitala Mondiala a Kitsch-ului, 2014 – cu lasere, jeturi de abur, imbracarea scarilor in rosu etc. etc., de parc-ar fi fost Festivalul Manelelor. In fine, asta e calitatea…culturala a protipendadei clujene. Pacat de Opera pentru prostituarea asta anuala, acum mai cracanata ca oricand, pacat de cladire – care, n-am nici o indoiala, daca ar fi putut ar fi luat-o la goana si s-ar fi ascuns undeva de luminitele rozaliu-verzulii. In fine, insa, multa neoburghezime si multi noi parveniti trebuie sa se fi simtit bine azi, in lumina reflectoarelor. Trebuie sa existe si o gala a pitiponcilor si cocalarelor, iar Opera Romana pare-se ca n-are o problema a o gazdui.”

Ziar de Cluj a solicitat si un punct de vedere al directorului Operei Nationale din Cluj-Napoca, Marius Vlad Budoiu, insa acesta nu a raspuns solicitarii.

In schimb, ne-a transmis un punct de vedere PR-ul institutiei, Sabin Mircea Rus.

“Este extrem de ostentativ si rautacios pusa problema, pentru ca noi nu vorbim aici de un show culinar. Vorbim despre un moment care a incheiat cea dintai zi de bal si care a fost trecut pe toate afisele comunicate dinainte publicului larg si presei. Acel bufet trebuia sa fie ultimul punct din program. (…) Deci nu vorbim despre un show culinar pe scena, pentru ca nu este deloc potrivit acest termen, vorbim despre bufetul oferit de unul din cele cinci restaurante partenere ale evenimentului. Patru dintre ele au fost instalate in foaier si pe culoarele de la rangul I si II si cel de-al cincilea, care a fost, mai degraba un bar de cocktail decat un restaurant, a fost montat, intr-adevar, pe scena, spun organizatorii, pentru atmosfera. Au fost produse de tip bar, cocktail, care se servesc cu mana. Ce pot sa va spun este ca a existat o foarte lunga negociere. Am incercat sa gasim solutii pentru a prepara sala pe modelul Operei din Timisoara, care a reusit sa scoata scaunele din sala sau sa acopere intreaga sala peste scaune. Am fi avut nevoie de un spatiu de bal, pentru ca, intr-un final vorbim de un bal intitulat si declarat ca atare”, a spus purtatorul de cuvant al Operei din Cluj-Napoca, Sabin Mircea Rus.

Reprezentantul Operei Nationale din Cluj-Napoca spune ca nu s-a gasit solutia tehnica agreata si de pompieri pentru a acoperi sau a scoate scaunele din sala.

“Din acest punct de vedere, scena a fost o solutie de avarie, a devenit singurul spatiu disponibil pentru dans, pentru ca acel moment ar fi urmat sa se transforme intr-un moment de dans, asta a fost intentia organizatorilor. Balul de cocktail a continut, intr-adevar si produse alimentare in sensul de hrana, dar au fost doar produse care se servesc cu mana. Dumneavoastra folositi cuvantul ospat in mod ostentativ”, a spus purtatorul de cuvant al Operei Nationale clujene.

Sabin Mircea Rus a mai aratat ca suma cu care s-a inchiriat sala organizatorilor este “confidentiala”, insa este semnificativa. Potrivit informatiilor Ziar de Cluj, Opera Nationala din Cluj-Napoca a incasat 20.000 de lei pentru cele doua ale evenimentului. El a adaugat ca Opera Romana nu inchiriaza spatii, de regula, ci incheie contracte cu diferiti parteneri, care sunt confidentiale.

Balul Operei este organizat de Asociatia Culturala “Pro Transilvania” si Grupul Mikotronic, ambele controlate de Matei Miko. Acesta detine, printre altele, si compania de modeling Transilvania Fashion.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *