O localitate cu nici 5000 de oameni cheltuie aproape 100.000 de euro pentru iluminatul festiv. Cu cine? Cu o fostă firmă de casă a Clujului, Neon Lightning SRL

După ce-a iluminat 8 ani Clujul, Neon Lightning SRL se auto-iluminează din bugetul Ghimbavului, un orăşel de 5000 de locuitori, la preţul la care a fost iluminat întreg Braşovul. Frumoasa vestire a acestei licitaţii adjudecate di firma clujeană ne vine de la colegii de la stiridebrasov.ro.

„Primăria Ghimbav a finalizat o achiziție directă pentru „Lucrări de iluminat ornamental pentru sărbătorile de iarnă sezonul 2018-2019 în orașul Ghimbav” în valoare de 380.499 de lei fără TVA, adică 452.793 de lei cu tot TVA.  La un curs de 4,7 lei pentru un euro asta înseamnă peste 96.000 de euro.

Practic Ghimbavul cheltuie din bugetul public aproape cât Brașovul pe iluminat festiv. Reamintim că valoarea totală a iluminatului festiv din Brașov este de aproximativ 100.000 de euro din care o parte semnificativă este suportată de operatorul de iluminat public.

Mai mult Brașovul are 253.000 de locuitori și o suprafață de 10 ori mai mare ce va fi decorată, față de Ghimbav care are doar 4700 de locuitori.

Marele câștigător al contractului a fost declarată SC Neon Lightning din Cluj Napoca, la nici două ore de la lansarea ofertei.

Se pare că la Ghimbav nu contează câți bani se dau pe achiziții, ei având „antecedente” cu puietul de mesteacăn cumpărat la 1800 de lei bucata în timp ce prețul real era de 12 lei bucata. La fel, au fost costuri de achiziții mult mai mari și pentru puieți de salcie, stingătoare, coșuri de gunoi stradale.

Tot la Ghimbav s-a construit cea mai scumpă Biserică Ortodoxă din județ care a costat 1 milion de euro. Doar cupolele poleite cu aur au costat 45.000 de euro.”

Ce ştim noi despre Neon Lightning SRL?

Neon Lighting s-a înființat în anul 1994. Administratori și asociați figurează Nemeth Ioan și Augustin Dorinel Cosma. Anul trecut, firma a raportat o cifră de afaceri de peste 39 milioane lei și un profit net de 2.676.724 lei. Numărul mediu de angajați era anul trecut de 77. Cel mai mare profit declarat a fost în anul 2016: aproape 5,5 milioane lei.

Că, imediat se fac 10 ani şi această firmă, în parteneriat cu SC Elba SA, se ocupă de iluminarea festivă a municipiului Cluj-Napoca. Din 2009 şi până azi, Primăria Cluj-Napoca a cheltuit peste 19 milioane lei pentru iluminatul ornamental în timpul sărbătorilor de iarnă cu această asociere dintre SC Elba SA- SC Neon Lighting SRL care deține monopolul absolut pentru aceste servicii. Primăria a plătit și anul acesta 5 milioane lei pentru iluminatul festiv al străzilor.

„Iluminatul festiv pentru sărbătorile de iarnă 2018-2019, în Cluj-Napoca, se va realiza în 34 de locații. Se va monta șir luminos în lungime totală de 83.660 de metri, țurțuri luminoși în lungime de 4.578 de metri, 2.150 ghirlande cu bec LED și elemente decorative 2D si 3D.”

Normal, cetățenii nu au nici un cuvânt de spus în alegerea modelului de pavoazare deoarece nu are loc o consultare publică. Ca în fiecare an, municipalitatea ”învârte” suveica banilor cu firmele ei de casă. În fiecare an, municiăalitatea lui Emil Boc, întinde mii de beculețe în fiecare piață a orașului, plătite din buzunarul contribuabilor. În fiecare an, clujenii cotizează pentru ornamente pe care nu le-au ales și care satisfac doar obsesiile unor funcționari.

După ce a transformat câțiva ani la rând Clujul într-un kitsch decorat din belșug cu roz, galben, verde, mov, plus nelipsitele ghirlande albastre, municipalitatea a introdus în 2015 albul cald. Anul acesta, ne zice viceprimarul Dan Tarcea din faţa unui microfon prietenos:

„Iluminatul festiv are avizul Comisiei de estetică urbană și a specialiștilor din domeniu. Sunt două nuanțe de alb: alb cald și alb rece; ca și o noutate față de anul trecut, în Piața Unirii cupola va fi în formă de stea, în aceeași piață nu vom avea un brad, dar vom împodobi brazii existenți din jurul catedralei. Nu vom mai avea brad și practic, nu vom mai tăia niciun arbore secular ca să-l punem în centrul Clujului. Este primul an în care facem acest lucru și cred că o grijă pentru mediu este binevenită”.

În fiecare an, se dă avizul Comisiei de estetică bla-bla-bla. În fiecare an întrebăm cine face parte din această comisie, în fiecare an nu ni se răspunde. În fond ăştia funcţionează pe banii aduşi de Boc şi Tarcea de acasă de la ei, aşa că nu trebuie să de niciodată socoteală.

Tot la 4 ani se încheie câte un contract-cadru cu această asociere. Ultimul contract datează din 2013 (nr 278533/2013), ar cam fi expirat în 2017. Am fost şi noi curioşi să aflăm cine ce a mai câştigat pentru iarna 2018-2019, mai ales că Rareş Mureşan, soţul Oanei Buzatu Mureşan – despre care habar nu mai avem cu ce se ocupă în Primăria Cluj-Napoca, avea şi el o fărâmă de lumină din această afacere cu iluminatul de Sărbători.

După căutări asidue aflăm că s-a licitat pentru doi ani:

„ILUMINAT ORNAMENTAL DE SARBATORI IN MUNICIPIUL CLUJ-NAPOCA conform descrierilor din caietul de sarcini. Cantitatile minime-maxime acord-cadru si contract subsecvent de servicii de inchiriere a sistemului de iluminat ornamental de sarbatori in mun. Cluj Napoca se regasesc cuprinse in anexele caietului de sarcini.Valoarea celui mai mare contract subsecvent de servicii este de 2.561.223,8 lei fara TVA, valoarea estimata pentru cantitatea maxima din acordul-cadru de servicii pentru intreaga durata a acordului-cadru este de 5.122.447,6 lei fara TVA”.

Şi, fericita câştigătoare, din octombrie 2017, până în octombrie 2019, este doar SC Elba SA.

Prin urmare, nu este de mirare că Neon Lightning SRL Cluj-Naopoca s-a dus să se iumineze masiv din conturile primăriei Ghimbav. Nu-i prost cine cere, nu? Licitaţia este licitaţie. Acum e treaba altora să se întrebe dacă un oraş cu 5000 de locuitori îşi poate permite, după buget, să se ilumineze de Sărbători ca un municipiu de peste 250 de mii de locuitori...

Adauga comentariu