Nu e în regulă ca Arafat să fie și șef la Fundația pentru SMURD care face cadouri statului român și șef la instituția care primește cadourile în numele statului român

Sistemul de sănătate românesc și cei care îl conduc au gestionat pandemia de COVID-19 atât de prost pe cât ne așteptam. Pe lângă cele 25.000 de persoane care au murit ucise de coronavirus, sunt alte zeci de persoane ucise de incompetență.  

După incendiile din secțiile ATI care au fost justificate de guvernanți prin vechimea clădirilor și a instalațiilor electrice, ieri trei oameni au murit într-un TIR de terapie intensivă nou, achiziționat anul trecut. Aceste unități mobile de terapie intensivă trebuiau să salveze vieți, să fie o alternativă pentru spitalele care rămâneau fără locuri în secțiile ATI. În schimb, acestea s-au dovedit a avea o mulțime de probleme tehnice, iar în final trei oameni au murit. Cele cinci unitățile mobile au fost achiziționate de Fundația SMURD și au ajuns în România în vara anului trecut.  

Cum s-a petrecut tragedia în care au murit trei oameni și cum ar fi putut fi evitată? 

„Personalul medical care încadrează Unitatea de Terapie Intensivă Mobilă a semnalat intrarea în avarie, concomitent, a tuturor ventilatoarelor regăsite în container și a comunicat echipei tehnice a spitalului că acestea prezintă o alarmă de suprapresiune. În urma verificării presiunii oxigenului din Unitatea Mobilă, ventilatoarele au rămas în avarie. Reprezentantul firmei distribuitoare a ventilatoarelor, sosit la fața locului a refuzat intrarea în unitate, deși i-a fost oferit de către personalul medical, echipament complet de protecție împotriva COVID-19. Acesta, în final a părăsit incinta spitalului, refuzând să intre în TIR”, sunt explicațiile oferite de Departamentul pentru Situații de Urgență.  

Firma care asigura mentenanța instalației de oxigen – inclusiv a ventilatoarelor – din tirul ATI de la spitalul Victor Babeș, unde au decedat trei persoane, este Medist SRL, compania deținută de fosta soție și fiul fostului ministru PNL al Finanțelor, Sebastian Vlădescu, au declarat pentru G4media.ro surse din anchetă. Contractul de mentenanță ar fi încheiat între Medist SRL și Departamentul pentru Situații de Urgență (DSU). 

Una dintre ipotezele cercetate de anchetatori este că, din greșeală, o persoană a crescut presiunea din instalația de oxigen și în urma manevrei ar fi dus la blocarea ventilatoarelor.

Aceste TIR-uri au avut probleme încă de anul trecut 

În acest caz aproape că putem vorbi de crimă cu premeditate, deoarece tirurile achiziționate prin Fundația pentru SMURD a lui Raed Arafat se defectaseră deja în timp ce erau utilizate de diverse spitale din țară, astfel că cei responsabili ar fi trebuit să își ia unele măsuri de precauție pentru a evita o tragedie.  

Încă din 10 martie, medicul Dorel Săndesc, șeful secției ATI de la Spitalul Județean Timișoara anunța încă din 10 martie faptul că aceste tiruri au dat numeroase rateuri, trei dintre ele fiind scoase din uz.  

La Timișoara au fost două astfel de unități mobile ATI, una la Spitalul de Boli Infecțioase și o altă la Spitalul Județean.  

”A cerut o unitate mobilă (n.r Spitalul de Boli Infecțioase), unde erau cam 8 paturi. Tirul s-a defectat și a plecat la reparații la Cluj. Așa că Spitalul de Boli Infecțioase a creat 8 paturi ATI pentru Covid în clădire. Al doilea spital care a cerut o unitate externă, un tir, a fost Spitalul Județean. Dar s-a defectat și acesta. Și a plecat”, a explicat dr. Dorel Săndesc pentru Libertatea, pe 10 martie.  

Cel de-al treilea TIR a ajuns la Spitalul Municipal Clujana din Cluj, dar s-a defectat și acesta, iar medicul Săndesc susține că „stă în curte”.   Prefectul județului Cluj, Tasnadi Szilard a declarat pentru Ziar de Cluj că la Cluj a fost un singur TIR venit la reparații și care ulterior a ajuns la Argeș. Prefectul susține că acel TIR despre care s-a discutat că ar fi trebuit să ajungă la Cluj, de fapt nu a mai ajuns niciodată.

Aceste TIR-uri s-au plimbat pe la mai multe spitale din țară, existând mereu riscul producerii unor tragedii. De exemplu, un astfel de TIR aflat la Spitalul Marius Nasta din București a fost la un pas de dezastru. Atunci, un generator s-a aprins și a scos fum. Iar la Ploiești medicii de la Spitalul Județean susțin că au avut mai mereu probleme cu TIR-ul ATI atunci când acesta s-a aflat la ei. 

Tot în martie, medicul Săndesc a declarat că una dintre firmele care le adusese a refuzat să mai întrețină tirurile de la Timișoara, pentru că ele nu fuseseră reparate conform contractului, IGSU apelând la alte firme decât cele partenere ale producătorului. Situația aceasta s-a repetat și în cazul tragediei de aseară când firma responsabilă cu ventilatoarele a refuzat să intervină și să remedieze situația. 

În ciuda faptului că aceste TIR-uri și-au arătat limitele și nu au mai reprezentat alternative viabile pentru spitale, Raed Arafat a susținut și aseară faptul că aceste TIR-uri sunt sigure. 

„TIR-urile nu au o problemă de siguranță din punct de vedere al operării lor. Adică problema asta cu ventilatorul putea să se întâmple și în interiorul spitalului, nu numai în TIR, dacă creștea presiunea se întâmpla exact la fel într-o secție, între patru pereți, așa cum s-a întâmplat în TIR. Problema este creșterea presiunii de oxigen, să vedem de ce a crescut”, a declarat șeful DSU Arafat în conferința de presă susținută la Palatul Victoria luni seară, citat de Libertatea.  

TIR-urile au fost cumpărate din Turcia 

TIR-urile sunt asamblate pentru folosință medicală în fabrica Optima Technic din Turcia. Pe site-ul firmei din Ankara, la secțiunea de „trailere COVID mobile de Terapie Intensivă”, apar TIR-urile folosite în România, inclusiv fotografii din interiorul lor, cu președintele Klaus Iohannis, însoțit de șeful DSU Raed Arafat, potrivit Libertatea.ro 

Valoarea unui astfel de TIR este de 264.930 de dolari. 

La acea vreme, Raed Arafat prezenta aceste TIR-uri drept o soluție salvatoare pentru ca România să poate gestiona pacienții care se află în stare gravă. 

„Această unitate de terapie intensivă este unică în România, folosirea ei dându-ne posibilitatea să îmbunătățim semnificativ evoluția pacienților cel mai grav afectați de infecția cu SARS–CoV–2. Având in vedere experiența altor țări europene care s-au confruntat deja cu o lipsă a locurilor în secțiile de terapie intensivă, precum și dinamica rapidă într-un astfel de context la nivel național, un număr de 4 astfel de unități mobile ar crește semnificativ capacitatea României de a gestiona pacienții critici în perioada ce va urma, exact acolo unde este cea mai mare nevoie”, declara Arafat în aprilie anul trecut.  

Fundația pentru SMURD, folosită de Raed Arafat pentru a face rost de contracte din bani publici pentru un vechi prieten, Vasile Gorgan, patronul firmei Deltamed. 

Jurnalistul Liviu Alexa a realizat în 2012 o anchetă în care demonstra cum relația de prietenie dintre Raed Arafat și Vasile Gorgan s-a transformat într-o relație de afaceri cu beneficii financiare pentru ambele părți 

Redăm părți din ancheta care poate fi citită integral AICI: 

Arafat este președinte al Fundației pentru SMURD si președinte al Societății de Medicina de Urgenta si Catastrofa din Romania (SMUCR). Aceste entități au avut relații de afaceri cu Vasile Gorgan, patronul firmei Deltamed SRL din Cluj, care a furnizat peste 1.200 de ambulante Ministerului Sănătății, dar care a si făcut donații de peste două milioane de lei celor două fundații menționate mai sus. 

Fundatia pentru SMURD are sediul la Targu Mures si a devenit cunoscuta dupa campania de presa prin care romanii erau indemnati sa directioneze doi la suta din impozitul pe profit in conturile acesteia. 

Raed Arafat a inceput sa figureze din anul 2011 pe statul de plata a Fundatiei pentru SMURD, iar, potrivit evidentelor fiscale, in perioada martie - august, a castigat lunar suma de 13.125 lei. La acea vreme, medicul a refuzat sa faca orice comentariu pe aceasta tema. 

Interesant este ca omul de afaceri, Vasile Gorgan, care a castigat contracte grele cu Ministerul Sanatatii, a donat sume importante catre Fundatia pentru SMURD: 

  • 2008 - Deltamed SRL are o relatie de afaceri cu Fundatia pentru SMURD servicii in valoare de 433.000 lei;  
  • 2009 - Deltamed SRL are o relatie de afaceri cu Fundatia pentru SMURD servicii in valoare de 1.1 milioane lei;  
  • 2010 - Deltamed SRL are o relatie de afacericu Fundatia pentru SMURD servicii in valoare de 470.000 lei. 

Si Societatea de Medicina de Urgenta si Catastrofa din Romania (SMUCR), patronata tot de medicul palestinian, a primit bani de la societatea Deltamed SRL. Suma incasata in 2007 se ridica la 882.000 lei. 

În România se știa că se va ajunge la momentul în care locurile în spitale și în secțiile de terapie intensivă nu vor mai fi suficiente, însă nu s-a făcut mai nimic pentru a crește numărul de paturi. Doar nu au crezut că cinci TIR-uri cu maxim 12 locuri fiecare vor rezolva această problemă, mai ales că acestea au început să se defecteze la câteva luni de când au ajuns în România? În lipsa unor soluții viabile, statul român a făcut singurul lucru care îl avea la îndemână, a scos bolnavii non-COVID din spitale pentru a face loc pacienților diagnosticați cu COVID-19. Această măsură nu face decât să crească și mai mult numărul bolnavilor care ajung în stare gravă la spital și care au nevoie de un pat de ATI inexistent. Într-un an cu siguranță ar fi putut găsi soluții pentru a crea secții de ATI noi, unele care să nu ia foc sau care să nu rămână fără oxigen. Însă sistemul medical din România și guvernanții și-a dovedit din nou incompetența și se fac vinovați pentru noi decese care puteau fi evitate. 

 

Adauga comentariu