Non-știrea despre autobuzele electrice ale lui Pristanda. Adevărata știre este că licitația a fost ridicolă, cerințele tehnice din caietul de sarcini la fel de ridicole, iar procurorii se prefac că muncesc

Suntem în anul de grație 2018. Luna aprilie. Și din nou comunicatorii din primăria Cluj-Napoca, în strânsă colaborare cu presa care face plecăciuni profesioniste la portofele, ne dau depășire de cotă de așteptare la achiziții. Cum Bocobusele de 18 metri “s-au fost livrate” de vreo 3 sau 4 ori numai în ultumele două luni, a venit vremea să livrăm publicului activitate susținută cu privire la autobuzele electrice. Acestea nu numai că vin în număr de 11, dar vin în cel mult o lună.

Acuma ele tot vin, calcă totul în picioare, încă din anul 2013. Atunci primarul Clujului, Emil Boc, ne agăța din nou pe harta premierelor mondiale pentru România declarând că va aduce autobuze electrice pentru promovarea unui transport public ecologic şi nepoluant. Patru ani mai târziu, în 2017, pagina oficială de FB a primarului Emișl Boc ne anunța că s-a finalizat licitația privind cumpărarea a 30 de autobuze electrice.

“Azi am semnat acordul cadru privind achizitionarea a 30 de autobuze electrice.

Primele 11 autobuze electrice vor fi livrate, potrivit contractului, in maxim 9 luni de la semnarea contractului subsecvent (cel tarziu martie 2018). Banii pentru aceste 11 autobuze provin din fonduri elvetiene (85%) si buget local (15%). Urmatoarele 19 autobuze urmeaza sa fie achizitionate din fonduri locale si europene.

Acum să nu ne mai legăm de detalii, zic. Când Emil Boc zice maxim luna martie, poate însemna și minim luna mai, sau chiar altădată. În fond și Parkingul de pe Negoiu dă lumină la tot cartierul în fiecare noapte din maxim luna decembrie anul trecut, de când ar fi trebuit să dea minim măcar locuri de parcare. Că e parking, nu e lampadar.

Deci știam de anul trecut că cele 11 autobuze care vor fi venind în maxim o lună (la o lună după maximumul de anul trecut) fac parte dintr-un contract-cadru încheiat cu polonezii de la Solaris pentru 30 de autobuze. 11 cu ajutorul banilor elvețieni, 19 din fonduri europene. Iar cum municipalitatea este specialistă în manevrat fonduri europene (vezi cum s-au dus la vale aceste fonduri la investițiile din Dealul Lombului), într-un avânt creativ au plusat scăpând către așa-zisa presă profesionistă mirobolanta informație că plusează. Cică (echipa, probabil pe banii lor de băieți și fete care au returnat până acuma suficiente fonduri europene prost folosite, încât să ne punem serioase întrebări cu privire la competența lor) nu “mai vrea 30, ci 40 de autobuze electrice”.

”Am decis să încercăm să cumpărăm încă 30 de autobuze electrice, ca să avem un total de 40 sau de 41. Luna aceasta vom depune cererea de finanțare și sperăm să beneficiem de sume suplimentare”, a spus Ovidiu Cîmpean.

Acum aflăm că mai vrem 30 să ajungem la 45. Dar ce se întâmplă cu restul de 19 să se facă cifra de 30 așa cum rămăseserăm înțeleși anul trecut? Doar Pristanda poate să o știe...

Oricum, non-știrea este despre speranță. Și ar fi trebuit să sune cam așa: “Cu speranța că poate se vor acorda niște fonduri suplimentare, vă anunțăm și noi despre această speranță a noastră tocmai pentru a nu vă pierde speranța că autobuzele electrice despre care speram anul tecut că vor venit în Cluj-Napoca cel mai târziu în luna marte a acestui an, vor veni cel mai târziu în luna mai a, sperăm, acestui an. Plus habar nu avem dacă vom mai achiziționa și restul de 19 autobuze electrice, dar, dacă ne iese figura, vom mai lua 15. Total: 45”.

De restul speranței încărcăm netul cu date despre wireless-ul cu care vor fi dotate aceste autobuze și alte informații prea bune, prea ca la țară.

Noi, mai circumspecți din fire, nu ne putem abține să nu amintim despre strania coincidență a lui "să facem totul să fie bine, să nu fie rău" și cum Solaris a primit (anul trecut) comanda pentru autobuzele electrice la fix o săptămână după ce a contestat comanda pentru Bocobuzele tip Mercedes care tocmai ce le-am văzut plimbate pe platforma Sălii Sporturilor.

CITEȘTE: Război pe milioanele CTP. Licitația organizată de CTP pentru achiziția a 50 de autobuze este contestată

Cum ne-a puțit atunci, cu atât mai mult ne pute acum contestația făcută de Solaris. Noi credem că am asistat la un mijloc de presiune pus pe administrația locală care pierde bani frumoși pe licitații contestate și răs-contestate. Așa că mai dăm și aceasta la unii câte 500 de mii de euro pe utilaj la licitații care n-au fost făcute de pe o zi pe alta. Poate aflăm și noi când s-a făcut caietul de sarcini, când s-au depus ofertele șamd, că de pe “Goagăl” avem informații cam trunchiate.

Ultima ne zice că depunerea ofertelor pentru licitaţie a avut loc în 1 iulie 2016, iar în data de 4 iulie 2016 o comisie a primăriei a deschis ofertele şi a descoperit că există patru firme interesate: polonezii de la Solaris Bus&Coach, Anadolu Automobil Rom SRL - reprezentanta pentru România a companiei SOR Libchavy Cehia, Revicom Oil din Bucureşti şi Astra Vagoane Călători SA Arad - partenera CTP într-un alt contract prin care vor fi aduse 20 de troleibuze la Cluj (primul a sosit la începutul lunii iunie 2016). În secţiunea de evaluare a licitaţiei, în termenul limită, s-a înscris doar oferta celor de la Astra Vagoane Călători SA Arad. Însă aceasta a fost declarată neconformă de către comisia de evaluare. "În oferta făcută, vehiculul nu avea omologare totală. Ce înseamnă autobuz electric? Să înlocuieşti motorul electric cu baterii. Şi aici era problema. Astra avea toate celelalte aspecte omologate, mai puţin înlocuirea motorul", a explicat Neag la vremea respectivă. În consecinţă, licitaţia va fi reluată. Caietul de sarcini va fi retrimis la ANRP pentru verificare, în termen de 10 zile lucrătoare urmând să fie consemnate recomandări suplimentare sau clarificări. Urmează publicarea licitaţiei pe SEAP. "Anunţul de licitaţie ar urma să intre undeva între 15-25 august 2016. Luna octombrie ar urma să ne prindă cu noi oferte. Sperăm ca acum să avem parte de mai multe firme interesate de acest proiect. Cel mai repede, Clujul ar putea să aibă autobuze electrice în vara anului 2017", a conchis directorul CTP.

Culmea: conform unei informații publice, termen limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare (pentru reluarea licitației din 2016 – n.red.) a fost 27 martie 2017, ora 16.00. Iar ofertele cică au fost deschise în data de 21 aprilie, ora 18.00.

Deci? Cine ne poate lămuri ce anume s-a întâmplat în intervalul dintre 21 aprilie orele 18.00 și data stelară de anul trecut când primarul ne-a fericit pe FB cu anunțul câștigător?

În încheiere, aș vrea să vă amintesc criteriul de selecție preferat de Emil Boc în această speță: “S­a preferat varianta de autobuz cu mai puţine baterii, care să nu reducă din numărul de locuri pentru călători”.

Zău? Dar specialiștii ce zic, Maestre? Ei zic că pute:

“Fie că este vorba despre o licitație electorală, care are ca scop îmbunătățirea imaginii regiei de transport sau Primăriei din Cluj-Napoca, licitația pentru achiziția a 30 de autobuze electrice intră, din nou, în sfera ridicolului. Dacă la licitațiile precedente au refuzat orice fel de clarificări care ar fi acoperit greșelile din caietul de sarcini, acum au început cu precizări de ordinul ridicolului, cerând, spre exemplu, “acumulatori de ultimă generație cu litiu”. Asta în condițiile în care există și alte soluții mai eficiente și, oricum, tehnologia acumulatorilor a mai evoluat de la elemenții Li-Ion. Bine, cel puțin, că n-au cerut acumulatori cu plumb.

Tototadă, printre cerințele stipulate de Cluj, se numără numărul de locuri pe scaune (minim 27) și cele în picioare (minim 70) rezultând o capacitate totală de minim 97+1 locuri. Autonomia solicitată este de minim 70 de kilometri și timpul de încărcare lentă a autobuzelor să fie de maxim 6 ore (dar fără să precizeze de la ce procentaj al bateriilor!).

În solicitările de clarificare depuse de alte companii importatoare de autobuze electrice, autoritatea contractantă a dat răspunsuri destul de clare prin care se precizează că nu vor accepta cam nimic. În mod ironic reufuză și soluții mai avansate decât cele solicitate. Teoretic, acelea vor trebui acceptate. Dar, întru-cât la ora actuală este greu de precizat care dintre tehnologii este mai avansată (este vorba despre construcția acumulatorilor), nu acceptă alte soluții.

O altă cerință strictă este numărul de uși, dispunerea și dimensiunea acestora. Astfel, autobuzul va trebui să aibă minim 12 metri, minim trei uși duble cu o deschidere de minim 1200 mm. Un vehicul cu caracteristici destul de asemănătoare este produs de compania poloneză Solaris, care a și livrat un număr de vehicule turbodiesel la Cluj-Napoca. Doar că, există încă o problemă: capacitatea de transport călători + masa proprie a vehiculului nu are voie (conform regulamentelor în vigoare) să depășească 18 tone. Iar, cum autobuzele electrice sunt ceva mai grele decât cele turbodiesel, este greu de crezut că vor găsi vreun vehicul care să se încadreze în cerințele autorității contractante. Deci, dragi clujeni, nici anul acesta nu veți avea autobuze electrice.

P.S. Iar cerințele pentru stațiile de încărcare sunt ridicole, solicitându-se tensiune de încărcare de 400 de volți în condițiile în care standardele internaționale sunt la 380 de volți.” (Sursa: floteauto.ro)

Dacă licitația a fost ridicolă, dacă cerințele tehnice sunt ridicole, azvîrlitul de non-informație pe piață, ca zgomot de fond, este la fel de ridicol.

Apropos, se mai aude ceva despre darea în folosință a celui mai mare lampadar din lume? Dar despre risipirea banului public de la investițiile din Dealul Lombului? Au citit și procurorii din Republica Autonomă Cluj, au vizionat imaginile difuzate de NCN, au tras vreo concluzie?

CITEȘTE: Culmea absurdului! Cum s-au trezit mănășturenii că în loc de parking au cea mai mare veioză din lume, veselă ca un brad de Crăciun

CITEȘTE:  Plimbare prin "investiția Tetris" din Dealul Lomb a municipiului Cluj-Napoca - VIDEO

Adauga comentariu