Din oras

Noile reguli pentru invatamantul preuniversitar starnesc controverse Cluj: profesorii isi simt amenintata autoritatea si parintii cred ca scoala nu mai formeaza oameni

Regulile publicate recent de Ministerul Educatiei in privinta desfasurarii invatamantului preuniversitar au reusit sa nemultumeasca pe toata lumea. Profesorii se tem ca le va aduce mai multe responsabilitati de birocratie si se plang ca propunerile lor nu au fost luate in seama. In acelasi timp, parintii cred ca nu au fost ascultate toate partile implicate in acest proces, ca s-a comunicat “pompieristic” si ca scoala ajunge sa nu isi mai indeplineasca menirea. 

Profesorii din toata tara au elaborat in ultimii ani ami multe propuneri pentru aceste reglementari din Legea Educatiei, insa nici una nu a fost luata in considerare. Aceasta ar fi principala nemultumire a Luciei Cojocaru, lider al Sindicatului Liber al Invatamantului Preuniversitar Cluj (SLIPC).

“In primul rand, vreau sa spun de la bun inceput ca noi ca si sindicat afiliat la Confederatia FSLI am facut foarte multe propuneri de care nu s-a tinut seama. In al doilea rand, este un regulament foarte stufos care aprevede foarte multe obligatii si indatoriri pentru cadrul didactic si foarte multe facilitati pentru elevi. Ei reclama faptul ca sunt ingraditi, ca nu sunt lasati afara, dar cine isi pune intrebarea cine il supravegheaza pe elev daca iese din incinta scolii in perioada programului scolar? Cine ii asigura securitatea”, se intreaba aceasta. 

Liderul de sindicat considera totusi binevenita prevederea de a nu il lasa afara din scoala pe elev in timpul programului. 

„Noi ca si cadre didactice, pe langa ca facem de serviciu pe scoala, pe langa ca facem o hartogarie de rafturi intregi, nu cred ca trebuie sa fim si jandarmi. Noi amev, deci, foarte multe obligatii si stam drepti si in fata parintilor si a elevilor”, atrage ea atentia. 

In privinta dreptului de contestare a notelor de catre elevi  si parinti, Lucia Cojocaru apreciaza, din punctul de vedere al parintelui, o masura normala pentru o o societate democratica.

„Ca sa imparti pe cale amiabila atat parintele, cat si elevul ii justifici nota. Daca nu ii convine, parintele, tutorele sau elevul va face o sesizare scrisa la director si alte cadre didactice va reanaliza acea lucrare. Aici intervine, insa, un semn de intrebare: cat de competenti sunt, atat parintii, cat si elevii ca sa faca anumite observatii asupra notei”, a apreciat aceasta. 

Chiar si in lipsa acestei reglementari, nu de putine ori cadrele didactice de la Cluj s-au confruntat cu contestatii si reclamatii ale notelor acordate elevilor. 

„Se intampla mai ales in cazul copiilor care au parinti intr-o anumita pozitie sociala. Ei ar vrea sa aiba numai copii de zece. Ei nu concep sa ia o nota mai mica, cred ca e injusta. De multe ori am avut de-a face cu cazuri de acest gen. Probabil ca de acum vor fi mai incurajati sa faca asta. Eu nu contest insa asta, e un drept al lor. E bine sa ai ocazia sa ii lamuresti de ce ai dat aceasta nota, iar acum, ca verificarea se fale de catre un alt profesor, poti fi cu constiinta impacata ca ai procedat corect”, a justificat ea. 

Intre masurile propuse de catre sindicatele profesorilor se numara reglementarea serviciului pe scoala pe care dascalii trebuie sa il efectueze periodic in scoli.

„Nu mi se pare corect ca eu, daca am cateva ore libere intr-o zi, sa fac pe jandarmul si sa am o asemenea responsabilitate. Daca in acea zi se intampla un necaz, un incident, un eveniment nedorit, mi se va pune mie in carca. In alte scoli din strainatate exista persoane desemnate de primarie, din inspectorate de politie sau ceva de acest fel care au angajat in scoala si raspund in acea perioada, atat pentru siguranta in timpul pauzelor, cat si pentru intrari si iesiri. Nu un cadru didactic ar trebui sa faca asta. Am avut foarte multe sesizari in acest sens.Pe langa cate indatoriri avem, serviciul pe scoala este o corvoada”, a apreciat clujeanca.

Liderul de sindicat considera ca autoritatea cadrelor didactice in fata elevilor a fost cam stirbita in ultima vreme. 

„Saptamana viitoare avem la nivelul FSLI-ului intalnirea cu toti liderii din tara unde vom stabili in primul rand strategia pe anul acesta si toate punctele nevralgice din Legea Educatiei, mai ales din aceasta ultima metodologie”, a conchis Cojocaru.

Totusi, nici in ceea ce ii priveste pe parinti nu se regaseste un entuziasm in fata noilor reglementari. Cristina Grigore, directorul executiv al Fundatiei „Parinti clujeni” este de parere ca ar trebui „sa incercam sa identificam cauze si nu efecte”. 

„Adica, de exemplu, in noul cod se spune ca un cadru didactic nu are voie sa il abuzeze emotional, fizic sau verbal pe copil. S-a ajuns aici pentru ca stim cu totii ca sunt tot felul de probleme de disciplina in scoala sau la nivel de clasa”, a explicat ea. 

Consultarea Consiliulului National al Elevilor ar fi o propunere sugerata in acest sens. 

„Poate ar fi bine sa vedem problemele pe care le-am putea identifica acolo si cum le putem rezolva. E adevarat ca ei nu sunt obisnuiti sa aiba un cuvant de spus. Eu lucrez acum cu Consiliul National Elevilor si vad ca nu isi pot argumenta un punct de vedere. Probabil ca nu au fost invatati. Cand se face o directiva la nivel de scoala sau sistem de invatamant ar trebui sa fie intrebati, parerea lor sa faca parte din factorii implicati”, a explicat ea. 

Deficientele de comunicare constatate in acest context ar putea fi evitate daca s-ar merge pe ideea ca cei implicati sunt intr-un parteneriat, ca profesorii si elevii nu sunt intr-un perpetuu conflict, iar ministerul si scoala nu sunt neaparat intr-o relatie de subordonare. 

„Ar trebui sa incercam sa aflam toate punctele de vedere si apoi sa ne documentam. Sa facem o consultare si, pana sa intre in vigoare sa discutam solutiile propuse. Sa ascultam toate argumentele. De exemplu, partea cu contestarea notei va duce la alcatuirea de comisii in scoli, iar profesorii vor ajunge sa scrie doar documente. Ne vin semnale de la profesori ca sunt deja ingropati in documente: grila de evaluare, planuri de lectie raportul pentru fiecare activitate sau mini-activitate pe care ai facut-o. Daca esti un profesor scrupulos, care se teme de sanctiunile de la Inspectoratul Scolar care poate sa iti dea un aviz negativ, automat tu faci documente si nu mai apuci sa faci efectiv invatamant. E o chestiune cvasi-generala, intalnita la oameni pasionati de meseria de dascal”, a marturisit clujeanca. 

Un semnal ca e momentul sa se schimbe ceva ininvatamant vine si din modul in care scriu si vorbesc romaneste elevii de acum. 

„Daca ne uitam pe Facebook, vom constata ca 99% din absolventii de liceu din Romania nu stiu sa scrie corect romaneste. Vorbim de limba romana, nu de engleza sau altele. In momentul in care nu vorbim corect in limba noastra materna o sa ne fie complicat sa ne impunem punctele de vedere. Devenim analfabeti care stiu sa utilizeze tehnologia moderna ceva extraordinar. Uitam insa zona de umanitate, pana la urma”, a apreciat aceasta. 

In ceea ce priveste controversata putere a directorilor de scoli de a inchide publicatiile elevilor in cazul in care considera ca nu corespund, Cristina Grigore este de parere ca ar fi nevoie de niste reglementari clare. 

„Ar trebui sa fie specificat clar: in orice institutie din lumea asta libertatea de expresie si de opinie trebuie sa fie garantata. Totusi, probabil ca nici nu ne-ar placea sa vedem ca revista scolii noastre este un fel de Hustler sau de Playboy. Trebuie sa fie reglementat foarte clar ce fel de informatie trebuie sa contina revista scolii. Ar fi mai simplu, ar fi prevenite tot felul de reactii si de controverse, firesti, dealtfel, daca nu este explicat in ce zac ce are dreptul directorul sa intervina. Exprimarile in acest nou document legislativ sunt deficitare, lasa loc de interpretari. Daca ar fi clare si nu ar fi atat de subiective nu ar fi atatea reactii”, a precizat ea. 

„Au fost comunicate pompieristic niste reglementari care au fost putin discutate/ Ideea ar fi de a discuta si a asculta toate partile implicate. Nu doar ministerul detine supremul adevar. Noi suntem in consultari cu Ministerul Educatieisi exact asta constatam: tot ce se face in Romania merge pe o forma fara fond. Nu exista educatie non-formala pentru ca nu exista metoda de aplicare. E momentul sa facem ceva care sa ajute o generatie care vine dupa noi, care socializeaa si e complet dezinteresata de a se forma pentru ca este sub presiunea unui castig material imediat.Asta ar trebui sa evitam, cu toate reglementarile mai mult sau mai putin stufoase, dintr-o serie de documente care ne ingroapa: lipsa noastra, ca adulti, de a intrevedea o solutionare sau o educatie potrivita pentr elevi. Vorbim de zona de formare, si, din pacate, sistemul de invatamant nu mai formeaza de mult oameni. Formarea se face in afara sistemului de invatamant. Avem o criza a sistemului de educatie. Realitatea sociala este alta decat se asteapta in viitor sa o faca o serie de documente”, a apreciat aceasta.

Din moment ce a aparut in Monitorul Oficial sansele de a se mai schimba ceva in aceasta lege sunt minime, a apreciat Cristina Grigore. 

„Probabil va intra in vigoare incepand din anul scolar viitor. Nu cred ac se va mai discuta. Doar daca legiutorul, respectiv ministeril poate sa il revoce printr-un document oficial. Nu se va mai discuta cu alti parteneri, cu elevii sau cu parintii. Documentul acesta ramane definitiv. A fost aprobat”, a incheiat directoarea Fundatiei „Parinti clujeni”. 

Acelasi regulament mai spune ca cei din conducerea scolilor şi personalul din unitati nu pot face publice datele personale si rezultatele scolare ale elevilor. De asemenea, regulamentul mai prevede ca unitatile de invatamant sunt obligate sa asigure elevilor servicii complementare cum ar fi consilierea in scopul orientarii profesionale, consilierea psihologica si sociala, prin personal de specialitate. La inceputul fiecarui an scolar, pe baza metodologiei aprobate prin ordin comun al ministrului Educatiei si ministrului Sanatatii, se realizeaza examinarea starii de sanatate a tuturor copiilor pe care scolile ii au in evidente.

Foto: citynews.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *