Din oras

Municipalitatea clujeană inaugurează Anul SEFEURILOR: milioane de lei pentru proiecte saiăns-ficșăn

De departe anul 2019 este anul sefeurilor. Clujul și-a asumat rolul de oraș-model, conform expresiei „obrazul subțire cu cheltuială se ține”. Aceasta poate fi una dintre explicațiile care ne fac să înțelegem de ce bugetul de funcționare al administrației locale este considerabil mai mare decât bugetul de dezvoltare. 

Buget General Venituri – 1.254.076.337
Buget Gen. Cheltuieli – 1.547.035.246
BugetFuncționare–901.698.000
Buget Dezvoltare – 645.337.246

În ceea ce privește Lista obiectivelor de investiții pentru anul 2019, putem constata cu ușurință că o bună parte dintre „investiții” sunt cât se poate de virtuale.

Adică milioane de lei sunt alocați pentru elaborarea sefeurilor și peteurilor: S.F. și P.T.

Într-un limbaj comun, conform Dicționarului Explicativ al Limbii Române, SF-ul (SCIENCE-FICTIÓN /SÁIĂNS-FÍCȘĂN/ s. n.) se referă la un „gen romanesc sau cinematografic având ca subiect întâmplări cu caracter științifico-fantastic; literatură științifico-fantastică. (< engl. science-fiction).

Deci, saiăns-ficșăn. 

În limbajul de „lemn” al birocrației administrative, adică al aparatcicilor* din municipalitatea clujeană, SF-ul se traduce într-un cu totul alt fel. SF-ul mai poate însemna și Studiu de Fezabilitate (dăm skip etapei de pre-fezabilitate).

Conform HG 28/2008, Art 3 lit e) Studiul de fezabilitate înseamnă „documentaţia tehnico-economică prin care se stabilesc principalii indicatori tehnico-economici aferenţi obiectivului de investiţii pe baza necesităţii şi oportunităţii realizării acestuia şi care cuprinde soluţiile funcţionale, tehnologice, constructive şi economice ce urmează a fi supuse aprobării”.

––––––––

*aparatcik – memebru al aparatului; slujbaș care arată o supunere oarbă față de superiori sau față de organizația căreia îi aparține; persoană care face carieră în cadrul unui partid politic pentru a ocupa posturi de conducere.

Conținutul Cadru al Studiului de Fezabilitate poate fi consultat aici.

Altfel, mai simplu de-atât, putem spune că SF-ul reprezintă o analiza incipienta, in faza de proiecare a unei constructii, ce stabileste potentialul proiectului de a indeplini totalitatea cerințelor tehnice scontate, precum și rentabilitatea economică. Printr-un SF este analizată folosirea rationala si eficienta a resurselor materiale, umane, financiare, fiind determinat și modul in care sunt satisfacute cerintele tehnice si economice impuse de activitatile desfasurate cu ajutorul constructiei propuse.

Ei bine, este cât se poate de evident că fără aceste SF-uri nu se poate. Dar este la fel de incontestabil și faptul că realizarea acestor analize trebuie făcută de către specialiști. Dincolo de orice, aceste SF-uri presupun costuri deloc neglijabile. Prin urmare, contează firma, specialiștii care vor fi antrenați în aceste proiecte sau studii de fezabilitate, care nu reprezintă decât etapa incipientă în realizarea unei investiții majore. Și asta pe bani. 

În acest fel, înțelegem că înainte de a se apuca de treaba propriu-zisă, de modernizarea străzilor, de transformare a piețelor în zone pietonale sau de orice alt fel, municipalitatea trebuie să efectueze SF-uri.

Credeți că Primăria Cluj-Napoca se va mulțumi doar cu câteva SF-uri? Nici vorbă. Anul 2019 este dedicat proiecțiilor saiăns-ficșăn. Puzurile se amestecă cu Sefeurile, iar Peteurile bat mingea cu expertizele tehnice. 

Achiziții de bunuri și servicii, prevăzute în lista obiectivelor de investiții pentru anul 2019:

O listă provizorie puteți consulta mai jos:

– SF, PT, exp amenajare, modernizare străzi, piațete, poduri, punți pasarele: 1 milion de lei.

– SF, PT supralărgire și modernizare str. Bună Ziua: 1,17 milioane de lei.

– SF, PT stații de încărcare pentru biciclete, trotinete electrice: 30.000 de lei.

– PUZ (Plan de Urbanism Zonal), SF /DALI (Documentația de Avizare a Lucrărilor de Intervenții), stud. circ. str.Moților – Calea Mănăștur, str. Uzinei Electrice- str. Mărginașă: 550.000  de lei.

– SF, PT dezvoltare și modernizare semaforizare: 170.000 de lei.

– Studiu de circulație în municipiu: 400.000 de lei.

– SF, PT stații de încărcare pentru autobuze electrice: 115.000 de lei.

– SF, PT, DTAC Amenajare stradă cu tematica „Învață pe stradă”: 50.000 de lei.

– Studii de urbanism, SF, PT, pasaj rutier în zona sensului giratoriu Mărăști: 700.000 de lei.

– Studii de urbanism, SF, PT pasaj rutier peste calea ferată în zona Tăietura Turcului: 500.000 de lei.

– SF, PT construire pod peste Someș (Oașului – Răsăritului): 300.000 de lei.

– SF, PT stații de încărcare pentru vehicule electrice: 100.000 de lei.

– SF, PT, DTE modernizarea depoului de tramvaie Grigore Ignat: 100.000 de lei.

– SF, PT, DTE Creșterea și îmbunătățirea spațiului pietonal velo în zona urbană, modernizare str. Tipografiei – scuar CEC – str. Ferdinand și străzile adiacente: 430.000 de lei.

– Expertiză tehnică, DALI, DDE, DTAC, PT, inclusiv asist. tehn. pasaj denivelat intrare în municipiul Cluj-Napoca – Calvaria: 150 de mii de lei150.000 de lei150.000 de lei.

– SF, PT, DTE amenajare benzi dedicate transportului public în comun B-dul 21 Decembrie: 450.000 de lei.

– PUZ, SPF, SF, DTAC, div. studii cons. centura metropolitană Gilău-Cluj-Napoca-Apahida, ET 35 Transregio Feleac: 14 milioane de lei.

– SF, PT, DTE amenajare de coridoare pietonale Molnar Piuariu: 350.000 de lei.

– SF, PT Amenajare de coridoare pietonale etapa II: 400.000 de lei.

– PUZ, SF, div. studii, conc solutii str. Soporului: 500.000 lei.

– SF, PT, div. studii amenajare strada Victor Babeș: 100.000 de lei.

– SF, PT, div. studii amenajare strada Hasdeu: 100.000 de lei.

– SF, PT, div. studii amenajare strada Piezișa: 100.000 de lei.

– SF, PT, DTE reabilitare și extindere zona pietonală P-ța Lucian Blaga/Str. Napoca, str. Petru Maior, str. E. Isac și str. Republicii și amenajare piste de biciclete: 120.000 de lei.

– SF, PT, DTE amenajare de coridoare pietonale Molnar Piuariu, etapa I: 350.000 de lei.

– SF, PT, DTAC modernizare strada Moș Ion Roată: 179.000 de lei.

– SF, PT, DTAC modernizare strada Edgar Quinet: 185.000 de lei.

– SF, PT, DTAC Modernizare strada Dimitrie Gusti: 120.000 de lei.

– SPF, SF, PT, DDE, CS Tren metropolitan Gilău- Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida: 4,49 milioane.

Bine-ar fi să ne gândim cum vor arăta aceste proiecte atunci când vor „intra în linie dreaptă” (chiar dacă nu într-un viitor apropiat), însă cu toate acestea, Clujul va deveni un veritabil șantier:

se va lucra în vederea introducerii Trenului Metropolitan pe axa Cluj-Napoca-Florești. Tot atunci, muncitorii vor trudi la săpăturile necesare pentru viitorul metrou. Strada Mărginașă se va extinde, iar undeva mai sus, pe Edgar Quinet, vor dudui motoarele utilajelor pentru modernizarea străzii. Ample lucrări se vor desfășura și la modernizarea străzii Piezișă, dar și la ridicarea Parkingului Hașdeu. 

Până atunci însă, municipalitatea s-a lansat doar în distribuția fondurilor bugetare pentru elaborarea SF-urilor.

De reținut că rezultatele pot fi nesatisfăcătoare, iar aceste SF-uri pot fi repetate la nesfârșit, desgur, pe bani, până Primăria Cluj-Napoca va obține rezultatele așteptate de Emil Boc&Co.

Iar simpla posesie a unor studii de fezabilitate nu înseamnă și o aplicare coerentă a acestora. 
Până la repetarea acestor studii de fezabilitate, până la rezultatele concrete așteptate de clujeni, Emil Boc va face la finalul acestui an un bilanț al SF-urilor pe care a cheltuit banii clujenilor. Pe saiăns-ficșăn. 
 

Proiectul de Buget al Municipiului Cluj-Napoca pentru anul 2019 poate fi consultat aici.

 

 

sursa info: sfin.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *