Modernizarea podurilor din Cluj-Napoca, tot mai scumpă de la an la an. Valoarea lucrărilor crește din pix

Mare parte din cele 15 poduri din oraș sunt într-o stare proastă. Unul singur, podul Traian, a fost modernizat de la zero, cu chiu cu vai. Restul se află în diverse stadii: fie nu se prezintă nimeni la licitație, fie au apărut contestații la licitații, fie sunt doar la faza studiului de fezabilitate. Numitorul comun al tuturor este creșterea spectaculoasă a costurilor de la un an la altul. 

Primarul Emil Boc anunța în urmă cu câțiva ani că va începe un amplu proces de reparare a tuturor podurilor din oraș, aflate într-o stare avansată de degradare. Deocamdată a fost modernizat doar podul Traian, cu mari întârzieri și poticneli. Pe listă se află și podul N, podul Fabricii, podul de pe strada Răsăritului, podul Porțelanului și podul Garibaldi. 

În vară, Emil Boc se plângea că nu s-a prezentat nimeni la licitația pentru reabilitarea podului N, care face legătura între cartierele Mănăștur și Grigorescu și care nu a mai fost modernizat de 41 de ani. Este interesant că odată cu eșecul licitației a crescut și valoarea lucrărilor. Indicatorii tehnico-economici pentru reabilitarea pasajului N au fost aprobați în ședința de Consiliu Local din august. Atunci valoarea lucrărilor a fost estimată la 1,5 milioane euro, mai mare cu 500.000 euro decât anul trecut. 

Citește și:

Costurile pentru modernizarea Podului N au crescut, din pix, cu jumătate de milion de euro

În urmă cu câteva zile, Primăria a lansat din nou anunțul pentru licitația de executare a lucrărilor de modernizare. De data aceasta, valoarea investiției a fost estimată la aproximativ 850.000 euro. Se pare că administrația publică locală crește și scade din pix, după cum are chef, prețurile lucrărilor din oraș. Dacă nici de data aceasta nu se va prezenta nimeni la licitație, să înțelegem că urmează iarăși o creștere a valorii lucrărilor? Și apoi iar o scădere? 

Dacă în cazul podului N, lucrurile sunt complicate, în cazul podului Fabricii, cunoscut și ca podul Hingherilor, situația este ceva mai optimistă. În iulie, s-a dat ordinul de începere a lucrărilor, fără închiderea circulației. Investiția este de aproximativ 5,8 milioane euro.

“Vor fi realizate lucrări de infrastructură, dar şi pentru modernizarea acestui pod. Ele vor fi dotate cu panouri fonoabsorbante, camere video, iluminare cu led, iar lumina va deveni mai intensă pe măsura trecerii pietonului sau autovehiculului”, declara city-managerul Gheorghe Şurubaru, în vară. 

În cazul podului Fabricii, studiul de fezabilitate a fost refăcut pentru că Primăria nu a fost mulțumită de soluția tehnică propusă de proiectanți. Astfel, costurile au crescut de la 3,4 milioane euro la 5,8 milioane euro. 

Modernizarea podul Porțelanului este promisă de ani de zile. Lucrările ar fi trebuit să înceapă odată cu cele ale podului Fabricii, dar din cauza unei contestații, totul a fost amânat. Podul ar urma să aibă două benzi și ar ajuta la decongestionarea traficului din zonă. Până una alta, a fost montat un semafor, care mai mult încurcă circulația decât să ajute. 

Inițial lucrările au fost estimate la 1,4 milioane euro, apoi au scăzut la aproximativ 1,1 milioane euro, iar în vară au crescut la 1,5 milioane euro. 

Citește și:

Semaforul de pe Podul Porțelanului e degeaba! Nimeni nu respectă nimic – VIDEO

Repararea podului Garibaldi a fost anunțată în urmă cu mai bine de patru ani, odată cu anunțul modernizării podului Traian. Între timp, cumva, cu chiu cu vai, podul Traian a fost făcut de la zero, dar podul Garibaldi a rămas „în aer”. În primăvară a fost semnată autorizația de construcție, urmând apoi să fie lansată licitația pentru lucrările de execuție. În 2014 se estima că reabilitarea podului ar costa puțin peste 1 milion euro, în primăvară, valoarea totală a investiţiei a crescut la 1,5 milioane euro. 

Primarul Emil Boc a prezentat în februarie 2014 primele imagini cu modul în care va arăta Podul Garibaldi după modernizare. Noul pod urma să fie total diferit de cel actual, cu un design care să se încadreze în peisajul urban creat prin construirea Sălii Polivalente şi a stadionului Cluj Arena. 

Podul Răsăritului se afla în faza studiului de fezabilitate în primăvară. De atunci, s-a așternut tăcerea. 

„Podul Răsăritului este în faza studiului de fezabilitate, acesta va face legătura între strada Oașului și Piața 1 Mai și va decongestiona extrem de mult traficul din zona respectivă. Odată ce vom face și acest pod vom putea face un nou drum de legătura de-a lungul căii ferate care să lege zona Tăietura Turcului cu Mărăști. Pe teren este construită o biserică, fiind singura problemă majoră, și mai există o hală monument istoric și va trebui să fie găsită o soluție să treacă pe lângă acea hală”, declara viceprimarul Dan Tarcea, în primăvară. 

Citește și:

Hulubăria din structura de rezistență a Podului IRA


Adauga comentariu