Din oras

Modele pentru Cluj-Napoca: cum au reușit alte orașe pietonalizarea zonelor centrale

De câțiva ani de zile, administrația locală promite clujenilor noi spații pietonale a căror concretizare lasă de dorit, proiecte aflate în diverse faze de execuție: dezbateri, analize, licitații. Bunăoară, de mai bine de doi ani de zile, strada Mihail Kogălniceanu este pietonalizată din vorbe. Până atunci, clădirile vechi din această zonă cu însemnătate istorică sunt vandalizate, acoperite de graffiti. Recent, administrația locală a transformat câteva zone centrale din municipiu, precum Piața Lucian Blaga și zonele adiacente, într-un adevărat șantier. În acest răstimp, Hunedoara a reușit modernizarea și pietonalizarea zonei centrale a Bulevardului Corvin, prin intermediul unei investiții cu lucrări cuprinse pe o perioadă de cca 9 luni, din august 2018 până în mai 2019. 

Bdul Corvin, mun. Hunedoara, modernizat/pietonalizat în mai puțin de 1 an de zile

Pietonalizarea anumitor zone din municipiul Cluj-Napoca face parte din conceptul de „creștere a calității vieții”, adoptat de ceva timp de către reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca și devenit deja un clișeu. Acest concept – „calitatea vieții” – figurează în Strategia de Dezvoltare a Municipiului Cluj-Napoca 2014-2020, plan ce a fost realizat într-o proporție mai mică de 70% conform reprezentanților Consiliului Civic Local.

CITEȘTE ȘICe am aflat din Ședința Consiliului Civic Local: peste 70% din obiectivele cuprinse în Strategia de Dezvoltare a Clujului nu au fost realizate, iar planul zace la sertar

Cu trecerea anilor, strategia de dezvoltare a fost depășită, iar din promisiunile înscrise în strategie, clujenii au rămas cu un singur concept: „calitate a vieții”. 

Calitatea vieții din Cluj-Napoca crește de la un an la altul, iar proiectele care vizează acest concept, precum pietonalizarea străzilor și a zonelor centrale, sunt în continuare reduse. 

În acest răstimp, municipiul Hunedoara a reușit performanța de a transforma zona centrală a orașului, odinioară plină de autoturisme, într-un spațiu pietonal generos, cu băncuțe și dispozitive de reincărcare pentru telefoane, iar rezultatul este cel puțin spectaculos. 

Modernizarea Bulevardului Corvin și a platformei din fața Casei de Cultură a început în 7 august 2018, lucrările fiind încheiate în mai 2019. 

Lucrările de modernizare au vizat:

realizarea de fântâni arteziene; reabilitarea platoului Casei de Cultură;

realizarea infrastructurii de comunicații și control acces în zona pietonală Bd. Corvin și platou Casa de Cultură;

modernizarea străzilor, parcărilor și trotuarelor, lucrări de extindere a rețelei de alimentare cu apă și canalizare, instalații de pompare și reabilitare stradală în municipiul Hunedoara – Bd. Corvin și străzi adiacente;

modernizarea, reabilitarea și extinderea iluminatului public pe platoul din fața Casei de Cultură și pe Bd. Corvin.

Valoarea licitată a proiectelor integrate este de 9.115.312 lei (fără TVA), iar valoarea totală a lucrării este raportată la o suprafață de 11.000 mp.

Probabil, singura notă discordantă din acest peisaj o reprezintă lipsa de reabilitare a fațadelor clădirilor, aspect ce ar fi meritat inclus și operat odată cu modernizarea și pietonalizarea Bdului Corvin din Hunedoara. 

Bunăoară, valoarea contractului Primăriei de a transforma Piața Lucian Blaga și străzile Napoca, Republicii, Petru Maior și Emil Isac în zone pietonale se ridică la 20.592.463, 79 lei fără TVA, iar durata de execuție este de 6 luni. Lucrările sunt executate de asocierea SC Diferit SRL–Starcom Exim SRL.

„Obiectivele proiectului sunt, printre altele, ridicarea calității vieții urbane în Cluj-Napoca, calmarea, eficientizarea și reducerea traficului motorizat în zona centrală în favoarea dezvoltării unei rețele atractive și sigure de trasee pietonale și ciclistice, asigurarea de zone pietonale și de spații cu caracter prioritar pietonal, reducerea poluării. De asemenea, se va urmări ca utilizarea autoturismelor personale să devine o opțiune mai puțin atractivă din punct de vedere economic și al timpilor de parcurs față de utilizarea transportului public”, se arată în proiect. 

Primăria a inițiat lucrările la acest proiect în 12 mai 2020.

CITEȘTE ȘIÎncă un șantier în centru: Primăria sparge Piața Lucian Blaga. Diferit, firmă de casă a administrației publice, trebuie să încheie lucrările în șase luni

Un alt exemplu este reprezentat de strada Mihail Kogălniceanu, o zonă de însemnătate istorică ce urmează să fie modernizată și pietonalizată, după 7 ani de la primele promisiuni lansate de administrația locală în acest sens. 

Până atunci însă, strada din inima Clujului nu pare să trezească interesul autorităților: clădirile sunt mâzgălite de graffiti.

În iulie 2019, administrația locală anunța ferm modernizarea străzii Universității și a străzii Mihail Kogălniceanu, precum și pietonalizarea zonei. 

În martie anul trecut, pietonalizarea străzilor Kogălniceanu-Universității costa 8,7 mil. euro, pentru ca după doar câteva luni, în iulie 2019, valoarea investiției să fie majorată la la 10,3 milioane euro.

CITEȘTE ȘI: Până va deveni pietonală, strada Kogălniceanu e plină de clădiri mâzgălite. Compresorul de 50.000 de euro pentru înlăturarea graffiti-ului a fost pus la păstrare

Spre exemplu, după modernizarea străzii Regele Ferdinand, mai mulți clujeni au reclamat lipsa concordanței între obiectivele cuprinse în proiect și realitatea din teren: pistele pentru bicicliști sunt mai înguste decât prevăd reglementările în vigoare, iar dalele noi de pe trotuar sunt de o calitate îndoielnică și par a fi montate în bătaie de joc. 

 

CITEȘTE ȘIStrada Ferdinand arată, după modernizare, mai rău ca înainte! Dale de proastă calitate, montate în bătaie de joc

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *