Mituri si realitati in regimurile de slabire radicale

Atractia este pur si simplu irezistibila: “Slabiti 5 kg in 10 zile cu aceasta formula noua, confirmata stiintific.” Si descurajatul supraponderal, inca dispus sa lupte, se agata si de acest fir de iarba. El trebuie sa creada.

 

 

Majoritatea celor care scad in greutate isi inchipuie ca pierd grasime. In realitate insa, se poate intampla de multe ori sa piarda in principal apa, precum si muschi si alte tesururi vitale.

 

 

In ultimul timp, au revenit la moda pilulele pentru slabire. Multe dintre ele contin diuretice, care elimina apa din organism. Intrucat corpul omenesc este format in proportie de 70 % din apa, este lesne de inteles cum aceste pilule reusesc cu relative usurinta sa inlature rapid cateva kilograme de apa. Cifrele in dreptul carora se opreste acul indicator al cantarului sunt incurajatoare – cel putin pentru cateva zile. Treptat insa, organismul se reechilibreaza, recuperand apa, si o data cu aceasta sunt recastigate si kilogramele pierdute.

 

 

Ingestia unei supradoze de proteine va produce, in esenta, acelasi rezultat. Ficatul transforma excesul de proteine in azot ureic sangvin (AUS), care sileste rinichiul sa elimine fortat apa din organism. Este necesara de sapte ori mai multa apa pentru a “spala” produsii rezultati din metabolismul excesului de proteine, comparativ cu apa necesara eliminarii produsilor de degradare a hidrocarbonatelor sau grasimilor.

 

 

Retetele de slabire cu efect rapid profita de acest lucru. Adoptarea unui regim alimentar hiperproteic (foarte bogat  in proteine) duce la scaderi spectaculoase in greutate, realizate in timp scurt. Avand in vedere marele pericol pe care il comporta, aceste regimuri sunt aproape intotdeauna limitate la perioade scurte de timp, in general doua saptamani. Si in acest caz cantarul arata cifre multumitoare, insa greutatea revine in scurt timp la nivelul anterior, pe masura ce organismul recupereaza apa pierduta.

 

 

Multe dintre regimurile-minune de slabit se bazeaza pe scaderea aportului caloric zilnic pana la niveluri extrem de joase – 500 pana la 800 calorii/zi. Unii merg pana la 300-400 calorii/zi. Organismul interpreteaza insa aceasta scadere dramatica a caloriilor drept “infometare acuta” si incepe sa-si digere proteinele proprii (de obicei cele din muschi) intr-un efort de a proteja tesuturile vitale. Testele minutioase efectuate au demonstrate ca pierderea ponderala brusca realizata cu aceste regimuri poate proveni atat din tesutul grasos, cat si din cel muscular. Astfel ca, atunci cand va imaginati sa ati pierdut 7 kg de grasime, realitatea este ca ati pierdut 2,5 kg de grasime, ½ kg  de proteine (muschi) si 4 kg apa.

 

 

Daca considerati ca trebuie sa va supuneti unei cure de slabire aveti grija ca aportul caloric sa contina nu numai destule proteine pentru a va acoperi necesarul zilnic, dar si suficiente glucide, pentru a preveni pierderea de tesut muscular. Pentru o persoana obisnuita aceasta inseamna cel putin 200 de calorii, sub forma de proteine (50 g) si 600-800 de calorii sub forma de glucide, in fiecare zi. Organismul nu poate folosi exclusiv grasime (acizi grasi) pentru a–si acoperi nevoile energetice.

 

 

Persoanele cu un exces ponderal moderat care au adoptat un regim alimentar bine echilibrat, pierd, de obicei, ½-1 kg pe sapatamana. Cei care au un exces ponderal mai important pot pierde chiar mai mult. Scaderea lenta, dar persistenta, in greutate are mule avantaje fata de regimurile radicale. Organismul nu este nevoit sa treaca la “metabolismul de infometare”, esecurile si recaderile sunt mai rare, senzatia de foame este mult mai suportabila, iar sansele ca kilogramele pierdute sa fie numai grasime sunt mult mai mari.

 

 

Se pare insa ca cel mai important aspect al scaderii treptate in greutate este faptul ca ofera suficient timp pentru insusirea unor noi deprinderi de alimentatie, mai sanatoase. Pentru ca, daca doriti ca sa scaderea in greutate sa aiba vreo sansa sa devina permanenta, trebuie sa fiti dispus sa adoptati un mod de viata compatibil cu noua greutate.

 

 

Pierdera si recastigarea repetata in greutate constituie unul dintre cele mai periculoase lucruri la care va puteti expune organismul. Adevarul este ca a ramane supraponderal este mai putin periculos pentru sanatate decat acest efect du-te-vino. Pierderea repetata in greutate ca urmare a unor regimuri dure, urmata de recastigarea acesteia, are ca urmare “topirea” tesutului muscular. Si pentru ca  tesutul muscular este locul in care sunt arse grasimile, cu timpul veti deveni din ce in ce mai putin capabil sa scadeti in greutate.

 

 

Si mai ingrijitoare sunt consecintele psihologice. A indura ani de esecuri repetate si umilinta produce cicatrice emotionale, care deseori raman pentru toata viata. Seduse de magia scaderii rapide in greutate, multe persoane reusesc sa dea cateva kilograme la inceput, dar sfarsesc inevitabil prin a pune la loc chiar mai mult decat au slabit.

 

 

Feriti-va sa deveniti sclavii cantarului, urmarind in fiecare zi aparitia rezultatelor pentru probleme a caror dezvoltare a necesitat ani de zile. Mai degraba adoptati fara intarziere un program de vietuire sanatoasa. Si inarmati-va cu rabdare, cu multa rabdare. Rezultatul final conteaza. Iluziile se vor risipi, dar rasplata finala va fi substantiala si de durata.

 

 



Adauga comentariu