In vizor

Misterul comisiilor de specialitate din Consiliul Județean Cluj – transparență și activitate zero

Poate știați, poate nu, fiecare consiliu județean are în componență comisii de specialitate, formate din 5-6 consilieri județeni. Ce fac aceste comisii? Analizează proiectele de hotărâri, iau decizii dacă sunt sau nu potrivite pentru a merge mai departe, studiază propunerile venite din partea comunelor și orașelor, analizează sesizări venite din teritoriu, fac prognoze și analize, colaborează cu instituții publice, analizează și avizează bugetul județului destinat diverselor regii și societăți din subordine. Teoretic, în linii mari, acestea sunt atribuțiile comisiilor.

Fiecare consiliu județean are un număr variabil de comisii. În Cluj, există șapte comisii de specialitate: juridică, buget-finanțe, urbanism, patrimoniu, sănătate, educație, agricultură. Fiecare comisie este formată din cinci membri, din care unul este președinte, unul secretar și trei au funcția de membru. Atât aflăm de pe site-ul Consiliului Județean Cluj. Nu există însă nicio informație referitoare la programul de lucru al comisiilor, atribuțiile sau numerele de telefon ale membrilor. Transparența este aproape zero cu privire la aceste comisii. Un cetățean care dorește să ia legătura cu unul dintre membrii acestor comisii, nu are la dispoziție niciun număr de telefon sau adresă de mail. Rămâne varianta apelului pe telefonul fix, ca în epoca comunistă.

Membrii acestor comisii nu s-au deranjat nici să își publice un raport de activitate real, întocmit la modul serios. Din cele șapte comisii, doar trei au publicat un așa-zis raport de activitate pe anul trecut. Să nu vă imaginați că s-au dat peste cap să scrie mai mult de 10 rânduri pe o foaie A4. Cetățeanul ce să înțeleagă? Ori că nu au muncit nimic membrii comsiliilor, ori că nu îi interesează să își facă publică munca astfel încât votanții, adică cei datorită cărora se lăfăie în scaunele de consilieri județeni, să știe pentru ce încasează indemnizația lunară.

Comisia juridică, pentru urbanism, pentru patrimoniu și pentru agricultură nu au făcut public niciun raport pe anul trecut. Celelalte trei au publicat o caricatură de raport.

Activitatea Comisiei pentru Buget-Finanțe s-a rezumat pe câteva rânduri, în care au fost notate niște numere seci, referitoare la ședințe și proiecte analizate: 

„Numărul ședințelor organizate a fost de 12.

Au fost analizate toate proiectele de hotărâre care au intrat în plenul Consiliului Județean, în număr de 240. Au fost avizate 108 proiecte de hotărâri.

A fost propus un amendament formulat în cadrul ședințelor comisiei”.

Atât! Atât au muncit Ioan Cristian Haiduc (președinte), Szocs Endre (secretar), Carmen Daniela Nicula, Nicolae Groșan și Remus Lăpușan (membri).

Activitatea Comisiei de Sănătate, Asistență Socială, Tineret și Sport înseamnă două paragrafe. Atât s-a putut într-un an!

„În calitate de președinte al Comisiei de Sănătate, Asistență Socială, Tineret și Sport am convocat în perioada ianuarie – decembrie 2018, 13 ședințe de comisie în cadrul cărora am analizat un număr de 259 de proiecte de hotărâre, din care un număr de 61 au fost materiale analizate și avizate de către membrii comisiei. În cadrul comisiei nr. 5 proiectele cele mai importante care au necesitat dezbateri aprofundate au privit: reglementarea statutului juridic și a relațiilor cu medicii care dețin spații în baza contractelor cu Consiliul Județean Cluj, dotarea spitalelor din județul Cluj cu aparatură medicală specifică de ultimă generație, alocări de fonduri pentru cofinanțarea proiectelor cu finanțare majoritar europeană depuse de instituțiile medicale de pe raza județului Cluj”, a scris Călin Tuluc, secretarul comisiei, în raportul de activitate.

Componența Comisie de Sănătate este următoarea: Laurențiu Oprea (președinte), Călin Tuluc (secretar), Robert Keizer, Alin Popovici, Gabriela Mirela Gîrboan (membri).

Nici activitatea Comisiei pentru Educație și Cultură nu este mai prejos. Tot două paragrafe valorează și activitatea acestei comisii.

„S-au analizat un număr de 263 de materiale care au fost avizate în mare parte favorabil, iar numărul proiectelor de hotărâre avizate s-a ridicat la 53. Au fost prezenți în cadrul Comisiei, în cursul anului, dl Zamfir Dejeu, care a prezentat situația folclorului autentic și problemele în cazul multor manifestări organizate de către primarii care în opinia dânsului prezintă mari semne de întrebare referitor la repertoriul artistic prezentat. În calitate de președinte de comisiei, am participat la numeroase activități organizate, cum ar fi: conferințe de presă, vernisaje sau activități inițiate de către instituțiile de cultură din județ”, a notat, în raportul de activitate, Balla Francisc, președintele comisiei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *