Analiza

Mircea MICLEA, despre tehnologizarea învățământului: Dacă Guvernul nu înțelege că viitorul este al unui învățământ hibrid, atunci ar trebui să demisioneze. Este clar că nu le pasă de copii

Fostul ministru al Educației, psihologul clujean Mircea Miclea s-a referit într-un interviu recent la cele câteva aspecte esențiale pe care trebuie să le urmeze Guvernul pentru tehnologizarea învățământului, buna desfășurare a orelor în regim online și pregătirea elevilor pentru utilizarea adecvată a tehnologiei conform cerințelor de studiu. În acest context, profesorul universitar Mircea Miclea a semnalat gravele derapaje la nivel de minister și Executiv: „Guvernul, din păcate, gândește ca un analfabet funcțional. (…). Este clar că nu le pasă de copii”, a punctat fostul ministru al Educației.

În cadrul unui interviu pentru rfi.ro, psihologul clujean Mircea Miclea a punctat faptul că legea prin care elevii și profesorii pot primi gratuit, la cerere, de la Ministerul Educației, tablete sau laptopuri necesare cursurilor online este binevenită, dar crede că ea vine la pachet cu o serie de probleme: 

„La o primă vedere, mi se pare o măsură foarte bună, dar din păcate, vine cu foarte mare întârziere, pentru că Legea Educației specifica faptul că trebuie să trecem la învățământul online sau învățământul blending, de acum zece ani, articolul 70, cu toate paragrafele lui. 

În al doilea rând, legea nu creează decât premisa, trebuie și bugetul pentru a implementa legea.

Dacă la această lege nu se alocă urgent un buget, atunci ea este o literă moartă.

Guvernul, din păcate, gândește ca un analfabet funcțional.

Ar putea să se uite în altă țară, de exemplu în Marea Britanie s-a alocat pentru învățământul remedial, din această vară, 1 miliard și jumătate de lire sterline, adică pentru ca elevii să recupereze rămânerea în urmă datorită pandemiei.

Dacă Guvernul nostru nu înțelege că viitorul este al unui învățământ hibrid – online și față în față – atunci ar trebui să demisioneze sau să înceapă să gândească faptul că este în secolul XIX, nu este în secolul XXI. Este clar că nu le pasă de copii”, a precizat fostul ministru al Educației, psihologul clujean Mircea Miclea. 

Mircea Miclea atrage atenția că profesorii trebuie instruiți cum să facă pe viitor cursuri online, pentru că nu doar soluția tehnică e importantă, ci și calitatea cursurilor propriu-zise: 

„Ce trebuie făcut de urgență – și eu m-aș fi așteptat să se întâmple în această vară – este ca toate cadrele didactice să facă o pregătire pentru utilizarea tehnologiilor online.

Acest lucru este obligatoriu, nu numai pentru contextul acesta al pandemiei și ce se întâmplă în toamnă, pentru tot viitorul lor, pentru că în viitor nu vom putea face altfel decât învățământ hibrid, combinând metodele online cu metodele față în față, pentru simplul fapt că mintea elevilor s-a schimbat. Ei vor să aibă, de pildă, acces la conținuturile de învățare de oriunde, de ori câte ori doresc. Acest lucru este determinat de faptul că tot internetul le permite acest lucru. Prin urmare, ei au această așteptare. Ori noi ce facem? Le livrăm cunoștințele doar dacă ei vin la școală, câtă vreme ei vin la școală, în cadrul școlii. Ceea ce este total depășit.

Trebuie să continuam să oferim accesul la conținutul de învățare, de exemplu la lecția pe care o ai de învățat și în variante online, cel puțin trei variante online. La început sigur o s-avem una, dar după aceea cel puțin trei trebuie să avem, pentru fiecare elev trebuie să avem cel puțin o variantă.

Pentru fiecare elev trebuie să avem o variantă, să zicem, normală, adică adecvată pentru mintea unui elev obișnuit.

O variantă remedială, a aceleiași lecții, adică adecvată pentru cineva care are dificultăți în a învăța lecția respectivă, și o variantă de excelență pentru cei care sunt foarte interesați, sunt dotați și care au nevoie de resurse suplimentare, aplicații suplimentare etc.

Și atunci vom asigura cu adevărat o sincronizare a ceea ce oferă școală cu mintea acestei generații digitale.

Repet cel puțin trei lucruri care trebuie făcute concomitent:

1. – Trebuie asigurat bugetul pentru implementarea acestei legi.
2. – Trebuie pregătite cadrele didactice pentru a utiliza tehnologiile digitale.
3. – Trebuie format un grup de profesori de elită, capabil să livreze lecții în diverse variante de cea mai bună calitate, pe care apoi să le punem pe această platformă online.

Dacă se dau tablete fără ca să existe conținuturi, adică fără să existe lecții online de bună calitate, atunci nu am făcut nimic pentru că calitatea lecției și nu tehnologia prin care se livrează această lecție este esențială”, a adăugat profesorul universitar Mircea Miclea. 

Mircea Miclea este fondatorul școlii cognitive în psihologia românească, fost ministru al Educației în perioada decembrie 2004 – noiembrie 2005, președinte al comisiei prezidențiale – în mandatul lui Traian Băsescu – a realizat Raportul pentru analiza şi elaborarea politicilor din domeniile educaţiei şi cercetării, – o diagnoză a întregului sistem de învățământ din România.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *