Mergand pe jos… o viata intreaga



Reteta ideala pentru vindecarea obezitatii este mersul pe jos! In zilele noastre, de cand nu mai avem “Daciada” sau competitii de genul “Sportul pentru toti”, mentinerea formei fizice nu mai este la moda. Nici chiar reclamele in care atletul de pe micul ecran isi expune cu mandrie muschii nu mai ajuta. Majoritatea dintre noi suntem mult ramasi in urma; in parcuri mai alearga numai sportivii de performanta…

 

Ca sa consumi caloriile dintr-o inghetata cu fructe, ar trebui sa alergi 15 km. Exista si alternative: puteti arde aceste calorii dormind 15 ore sau privind timp de 12 ore la TV.

 

Corpul uman este un motor care functioneaza tot timpul. Relanti-ul acestui motor se numeste rata metabolica bazala (RMB): cu cat viteza de functionare a motorului este mai mare, cu atat se va consuma mai mult combustibil.

 

In situatia in care aportul de combustibil este intrerupt (cu alte cuvinte, nu se consuma suficiente calorii), intra in actiune un mecanism interior care micsoreaza viteza de functionare “in relanti” a organismului. Aceasta permite consumarea mai lenta a combustibilului disponibil. Aceasta capacitate a organismului este vitala in conditii de infometare, insa joaca si mai multe feste celor ce incearca sa scada in greutate.

 

Poate fi prevenita aceasta reactie? Da, prin activitatea fizica. Aceasta accelereaza rata metabolica a organismului. In plus, pe langa faptul ca in timpul exercitiului fizic sunt arse mai multe calorii, acest efect continua timp de cateva ore si dupa incetarea efortului fizic. Acesta este si motivul pentru care cei mai multi dintre noi ne simtim mai energici atunci cand facem exercitii fizice. Iar RMB a organismului reflecta aceasta. Adoptarea unui program regulat de exercitii fizice ajuta la inlaturarea kilogramelor suplimentare prin “inviorarea” metabolismului, ceea ce determina arderea mai rapida a caloriilor.

 

De fapt, de cate calorii avem nevoie intr-o zi? Depinde de sex, de activitatea pe care o desfasurati sau regiunea de pe glob unde traiti. Exista mai multe reguli de calculare a necesarului caloric pe zi. In general, acest necesar se estimeaza a fi de cca 30 cal/kilocorp. O regula utila este regula “multiplilor de 8”: necesarul bazal = 24 cal/kilocorp, in repaus = 32 cal/kilocorp, pentru activitatea medie = 40 cal/kilocorp, iar in efortul fizic = 48 cal/kilocorp.

 

In general, necesarul caloric pentru activitatea fizica in cazul unei persoane obisnuite, sedentare reprezinta 30% fata de necesarul caloric bazal. Necesarul caloric bazal plus necesarul pentru repaus reprezinta numarul de calorii pe care trebuie sa le consumati in fiecare zi pentru a va mentine greutatea corporala.

 

De exemplu, daca aveti o greutate de 70 kg, necesarul bazal va fi de 1680 de calorii, iar necesarul pentru repaus va fi de cca 500 calorii (30 % din din 1680) – in total cca 2200 cal/zi.

 

Pentru a pierde in greutate, trebuie sa realizati o balanta energetica negativa: fie sa reduceti numarul de calorii care patrund in organism (ceea ce inseamna ca veti consuma mai putine calorii), fie sa cresteti numarul de calorii care parasesc organismul (prin activitate fizica mai intensa). Numai atunci organismul dvs. se va vedea nevoit sa consume din combustibilul de rezerva – grasimea din organism. Dar de ce sa nu combinati cele doua metode? Daca veti consuma mai putine calorii si daca veti arde, prin exercitii fizice, mai multe calorii, RMB va va ramane la un nivel ridicat si astfel veti continua sa pierdeti continuu in greutate, si aceasta pentru o perioada lunga de timp.

 

Pe masura ce imbatranim si devenim mai putin activi, muschii ni se atrofiaza si RMB se incetineste. Caloriile incep sa fie arse mai putin eficient, iar grasimea incepe sa se acumuleze. Este important sa intelegem faptul ca muschii ard grasimea; astfel, cu cat dispunem de mai mult tesut muscular, cu atat grasimea va fi arsa mai repede si mai eficient.

 

Exercitiul fizic dezvolta muschii, iar muschii ard grasimea. Lipsa exercitiului fizic, combinata cu o cura de slabire stricta, va determina pierderea unei parti de tesut muscular. Daca aceasta situatie persista timp indelungat, la un moment dat va deveni aproape imposibil ca greutatea sa mai scada. Pentru cei care si-au redobandit greutatea ideala si se afla intr-o buna forma fizica, aceasta poate fi suficient. Insa persoanele supraponderale trebuie sa tinteasca mai sus – cel putin o ora zilnic.

 

Exercitiul cel mai bun, comod si sigur este mersul pe jos; inotul se afla foarte aproape de acesta, pe locul doi. Persoanele antrenate pot opta, desigur, pentru exercitii mai solicitante. Incepeti cu ceea ce sunteti in stare sa faceti. Nu este chiar atat de important cat de repede mergeti. Ceea ce conteaza este distanta totala parcursa si durata activitatii. Cel care merge pe jos timp de cinci minute, carand cu sine 25 de kg de exces ponderal, va arde mai multe calorii decat o alta persoana care transporta o povara de numai 10 kg de exces ponderal.

 

Daca vreti sa slabiti treptat si eficient, trebuie sa va intrati in forma. Porniti cu dreptul inainte si continuati sa va feriti de obezitate, mergand pe jos… o viata intreaga. Astfel medicii nu vor mai avea treaba cu sanatatea dvs.

 



Adauga comentariu