Mancarea nutritiva si dietele

In zilele noastre este din ce in ce mai greu sa gasesti mancare buna de calitate din punct de vedere nutritional, asa-numita “mancare nutritiva”, care sa te hraneasca fara a te imbolnavi.

 

Procesarea alimentelor. Majoritatea alimentelor accesibile sunt mult procesate cu ingrediente chimice de aromatizare, colorare si conservare si nu neaparat foarte hranitoare. Metodele de procesare pot sa difere foarte mult, chiar daca este vorba de produse similare. Din pacate, majoritatea producatorilor nu tin cont de factori importanti cum ar fi “sanatate” si “obezitate” si “uita”sa scrie unele ingrediente pe etichetele produselor. Cand cumparam un produs alimentar trebuie sa citim cu atentie eticheta. Fiti atenti ce ingrediente cuprinde si la numarul lor. Fiti atenti la modul de calculare a valorii calorice pentru ca unii producatori scriu pe eticheta valoarea nutritiva pentru intreaga cantitate, iar altii doar pentru o portie.

 

Dupa ce ati retinut numarul de calorii este foarte important sa il comparati cu cel recomandat de dieta personalizata pentru a vedea daca si cat va permiteti sa mancati din acel produs. Incercati sa evitati produsele care contin faina, zahar, sare, arome artificiale, uleiuri hidrogenate si mono sau di-gliceride. Acestea din urma reprezinta, in fapt, tot grasimi.
Din punctul de vedere al compozitiei alimentare exista in mancaruri doua mari categorii de nutrieniti, macro si micro.
Macronutrientii (carbohidrati, proteine si grasimi) trebuie urmariti cu strictete atunci cand vrei sa ai un corp atragator si sanatos. Fiecare serveste unui scop si doar consumand o cantitate corecta din ei la fiecare masa poti avea suficienta energie si poti scapa de kilogramele in plus.

 

1. Carbohidratii constituie principala sursa de combustibil a organismului. Eliminarea sau reducerea substantiala a lor din alimentatie va va face sa va simtiti fara energie, veti avea dificultati de concentrare si sistemul imunitar slabit. Carbohidratii sunt cel mai usor de gasit in legume si fructe, iar cele mai recomandate sunt rosiile, broccoli, fasolea, piersicele, portocalele, merele si spanacul. Fiecare gram de carbohidrati contine 4 calorii.

 

2. Proteinele sunt cele care construiesc si repara organismul. Eliminarea sau reducerea substantiala a proteinelor din alimentatie duce la incetinirea metabolismului, pierderea masei musculare si instabilitatea glicemiei. Cele mai sanatoase surse de proteine raman pestele, puiul, curcanul, albusul de ou, carnea de vita si lactatele fara grasime. Fiecare gram de proteine contine 4 calorii.

 

3. Grasimile (lipidele) sunt cele care asigura senzatia de satietate intre mese si ajuta la echilibrul hormonal. Unele tipuri de grasimi pot reduce inflamatiile si contribuiela pastrarea plasticitatii pielii. Eliminarea sau reducerea grasimilor din alimentatie provoaca o senzatie de foame, schimbari de dispozitie, imbatranire prematura si un aspect nesanatos al pielii. Grasimile se pot adauga din maslinele negre, porumb, alune, sosuri si uleiuri. Fiecare gram de grasimi contine 9 calorii.
Micronutrientii (vitamine, minerale, saruri etc.) ajuta organismul sa functioneze bine si sa lupte cu bolile. Atat mintea, cat si corpul vor avea dificultati in a functiona la capacitatea optima daca nu au o cantitate suficienta din unul sau mai multi micronutrienti. Acestia nu sunt o sursa de calorii si nu vor dauna siluetei. Fructele si legumele sunt o sursa excelenta de micronutrienti.

 

Cat mancam? Pentru a avea un corp suplu si sanatos este foarte important sa mananci in cantitati corecte macronutrienti, adica sa iti alimentezi optim organismul. Aceste cantitati difera bineinteles in functie de sex, varsta, anotimp, greutate, metabolism si activitatea depusa (fizica sau intelectuala).

 

Cand mancam? A manca doar atat cat trebuie si cand trebuie (intervalul de timp dintre doua mese) este foarte important pentru a pastra un nivel optim al glicemiei. Pentru cei mai multi dintre cei care vor sa slabeasca sunt recomandate cinci mese zilnice, fiecare cu acelasi numar de calorii. Numai mancand alimente hranitoare , in cantitati optime si la intervale regulate de timp poti controla nivelul glicemiei.


Adauga comentariu