Din oras

Malurile Someșului se transformă radical. Cum va arăta râul, după schimbare – FOTO

Malurile Someșului vor fi remodelate, potrivit unui proiect propus de arhitecții spanioli de la firma Practica, cea care a câștigat concursul de soluții “Rethinking Someș”. Marți seara, în cadrul unei dezbateri, au fost prezentate câteva idei referitoare la refacerea malurilor Someșului – crearea de piste pentru bicicliști, zone pietonale și de agrement, insulițe și mai multe zone verzi.

Proiectul prezentat marți seara de arhitectul José Mayoral Moratilla propune ca Someșul să fie un factor de legătură între cele două părți ale orașului și nu o barieră despărțitoare, cum este acum.

“Este un proiect care vizează naturalizarea malurilor, să le aducă la o formă ceva mai apropiată de natură. Am identificat activități care au loc pe malurile Someșului și plecând de la exemple ca acesta, proiectul propune soluții ca aceste activități să se desfășoare organizat. Se dorește ca malurile să fie amenajate astfel încât accesul la apă să fie mai lin. Modelarea malurilor se va face cu trepte și gradene.
Se propun spații publice cu caracter de piațetă. Este necesară reconfigurarea profilelor stradale, pe malul nordic, pe porțiunea de străzi 1 Decembrie, Muzicescu, Dragalina, Nădășel. Ca să asigurăm continuitatea pistelor pentru biciclete și pietoni se vor consolida traseele din zona ștrandului Sun, la intrarea în oraș din Grigorescu și în zona Parcului Armătura”, a declarat José Mayoral Moratilla.

Arhitecții spanioli propun și crearea a patru poduri: primul, în capătul străzii Donath, al doilea, în zona Parcul Rozelor, al treilea, în zona Cluj Arena și al patrulea, pe poziția fostului Pod al Nemților care va face legătura cu Cetățuia. În zona Parcului Armătura se propun două poduri pietonale.

“Parcul La Butuci – aici propunem una dintre cele mai importante măsuri. Această fâșie verde se dorește să se lărgească spre apă prin adăugarea de apă și pământ pentru a se face o trecere mai lină spre apă. Rezultatul măsurilor ar fi un parc care să continue spre vest până la plajă”, a spus José Mayoral Moratilla.

Strada Gavril Muzicescu – se propune pietonalizarea ei și odată cu aceasta se reconfigurează relația cu apa, care va fi mai directă și mai confortabilă. Accesul riveranilor va fi păstrat, la fel și vegetația.

Pe strada Mamaia ar urma să se desființeze o serie de locuri de parcare, așa cum se dorește și în cazul platoului de la Sala Sporturilor, unde ar urma să fie un patinoar pe timp de iarnă și loc pentru concerte, vara.

“Strada Mamaia este unul dintre cele mai dificile trasee, din cauza faptului că porțiunea de spațiu public este foarte îngustă. Este nevoie de reconfigurarea profilului rutier existent, adică desființarea unor locuri de parcare și utilizarea lor în favoarea pietonilor și bicicliștilor. Zona Astoria – aici ar putea fi una dintre cele mai importante intervenții din proiect. Un sistem de gradene este propus ca să medieze zona cu Dragalina și Someș, iar de cealalaltă parte a străzii Dragalina se dorește ca parcarea să se înlocuiască cu squar urban”, a declarat José Mayoral Moratilla.

În cadrul dezbaterii s-a pus și problema accesului persoanelor cu dizabilități. S-a convenit să se creeze un grup de lucru pentru detalierea unor măsuri astfel încât persoanele cu dizabilități să aibă acces cât mai facil la toată zona.

Primăria Cluj-Napoca a lansat anul trecut un concurs internaţional de soluţii pentru amenajarea malurilor Someşului pe două tronsoane, primul de la intarea în Cluj-Napoca dinspre Floreşti până la Podul Horea şi alt tronson care vizează Parcul Armătura. De asemenea, se va realiza şi un masterplan general pe traseul Someşului, râul fiind un factor de dezvoltare pentru întreaga zonă metropolitană.

În cadrul proiectulului de transformare a malurilor Someşului urmează ca, cel târziu până în ianuarie 2019, să fie finalizată partea de proiectare, după care se va lansa licitaţia privind execuţia lucrărilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *