Analiza

Mai întâi ridică privatul blocul, apoi „sfințește” Primăria cu un pod locul

„Întâmplarea” face ca, la Cluj-Napoca, dezvoltarea sau reabilitarea infrastructurii să se facă ulterior sau cel mult în tandem cu dezvoltările imobiliare. Un exemplu concludent în acest sens sunt cele două poduri din zona cartierului Iris, cel de pe Fabricii și de pe strada Porțelanului, care, după zeci de ani de zăcut în paragină, au intrat în reabilitare exact la timp ca să fie terminate odată cu finalizarea blocurilor noi de pe Fabricii și de pe strada Porțelanului.

Coincidență sau nu, aceste două noi poduri ridică automat valoarea zonei, deci, implicit, și prețurile apartamentelor. Cum în Cluj-Napoca investițiile imobiliare sunt în floare, anumiți investitori cumpărând de la dezvoltatori chiar și etaje întregi (pentru a vinde ulterior mai scump), un pod nou umflă gras conturile bancare ale unora. Mecanismul este simplu: apartamentele sunt cumpărate sau construite într-o zonă aflată inițial în paragină, ulterior Primăria reabilitează infrastructura, iar prețurile urcă.

Ziar de Cluj a scris încă din anul 2016 despre podurile aflate într-o stare avansată de degradare

Clujul avea, și încă mai are, poduri din beton armat care, de peste o jumătate de secol, nu au fost deloc întreținute. Hidroizolația unor astfel de poduri este eficientă, pentru a proteja structura, timp de 10, maximum 20 de ani și, pentru că edilii orașului din ultimii 60 de ani nu au fost preocupați deloc de întreținerea podurilor, hidroizolația acestora și-a depășit de cel puțin 3 ori termenul de garanție, așa că apa a măcinat betonul și armătura din interior. Interesul public a fost ignorat zeci de ani, până când s-a potrivit mănușă cu interesul privat.

Podurile noi cresc valoarea blocurilor noi

În zona podului de pe strada Porțelanului tocmai a fost finalizat un proiect imobiliar ce include apartamente, spații comerciale și o viitoare clinică. Se zvonește deja de peste un an de zile că pe terenul Carbochim se va construi un nou ansamblu rezidențial. Iar podul este, firește, la rândul său, în reconstrucție.

În buza podului de pe Fabricii, pe partea dinspre Mărăști, un ansamblu imobiliar cu apartamente și spații comerciale a fost recent finalizat, vizavi se construiește un altul, iar la nici 100 de metri, pe strada Cosașilor, încă un bloc nou își așteaptă cumpărătorii. Iar podul este în construcție, ceea ce va crește valoarea zonei.

Coincidențele cresc prețurile apartamentelor și timpul de așteptare în trafic

Accesul înspre și dinspre cartierul Iris se realizează pe străzile Oașului, Maramureșului, Muncii, Fabricii și Porțelanului. Reabilitarea simultană a celor două poduri, cu închiderea totală a podului Porțelanului și cu îngustarea căii rutiere pe Fabricii, gâtuiește accesul spre un cartier fost industrial, actualmente rezidențial.

Ar fi fost firesc ca cele două poduri să fie reabilitate pe rând, și nu în tandem, însă blocurile din apropiere s-au construit deodată, iar municipalitatea nu putea dezavantaja pe niciunul dintre constructori. Iar cei care plătesc cu timp pierdut în trafic, cu carburant suplimentar consumat și cu nervi irosiți sunt clujenii de rând.

Faptul că podurile Clujului se reabilitează este de salutat, problema e modul în care se face, faptul că nu se „sfințește” cu un pod nou locul, până nu ridică privatul blocul. Dacă nu există interes privat, podurile sunt totuși refăcute, însă doar după ce încep să se prăbușească, așa cum a fost cazul podului Traian.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *