Lider de sindicat, despre începutul noului an școlar: „Deocamdată nu sunt decât tatonări. Guvernul trebuie să asigure condițiile de protecție pentru elevi și profesori”

Deși reprezentanții guvernului au vehiculat diverse scenarii privind începutul noului an școlar, deocamdată nu a fost aprobată nici o variantă de lucru stabilă asupra căreia să cadă de acord toți partenerii implicați în procesul educațional. Din contra, dotarea elevilor cu dispozitive digitale – laptopuri și tablete – stă sub semnul incertitudinii, după ce Ministerul Educației (MEC) a aprobat un document prin care au fost impuse condiții eliminatorii pentru obținerea acestor dispozitive:

beneficiarul acestui program, adică elevul, ori familia acestuia, nu trebuie să mai dețină nici un alt dispozitiv/telefon cu conexiune la internet, iar acestea vor fi acordate printr-un acord de comodat de către unitatea de învățământ solicitantului/elevului. Mai mult, deși MEC anunța acordarea unui număr de cca 250.000 de tablete, în cadrul acestui proiect nu sunt incluse și cadrele didactice, care rămân fără suport tehnologic pentru desfășurarea orelor în regim on-line. 

După cum apreciază și reprezentanții Sindicatului Liber al Învățământului Preuniversitar Clujean (FSLI), noul început de an școlar continuă să se regăsească sub semnul incertitudinii. 

Tablete pentru toți, dar nu pentru fiecare

Conform Ordinului de Ministru 4.738/2020, „se aprobă necesarul de 250.000 de dispozitiv electronice cu conexiune la internet ce se vor achiziționa prin Programul Național Școala de acasă pentru elevii din învățământul primar, gimnazial și secundar, forma de învățământ de zi și cu frecvență (clasa pregătitoare, clasele I-XII, școala profesională) înmatriculați, la început de an școlar, în unități de învățământ preuniversitar de stat; elevii care provin din medii defavorizate; elevii care au familie nu dețin nici un dispozitiv electronic cu conexiune la internet, precum și pentru elevii care nu dețin, în folosință personală, un dispozitiv electronic cu conexiune la internet”, se arată în documentul citat. 


Potrivit Monicăi Anisie, termenul limită pentru proiectul prin care elevii trebuie să beneficieze de aceste dispozitive este data de 10 septembrie 2020. 

Din păcate, contrar solicitărilor sindicatelor din învățământ privind clarificarea situației, conform ordinului de ministru citat, cele 250.000 de dispozitive sunt alocate în totalitate elevilor, profesorii fiind excluși din acest program, astfel încât nu pot fi beneficiarii unui dispozitiv digital pentru desfășurarea orelor în regim on-line. 

„Din păcate, la ora actuală și din ce știm, era vorba despre oferta pe care a prezentat-o Ministerul Educației, pentru copiii defavorizați și pentru cei care nu au posibilități de a participa și a învăța on-line.

Și acolo sunt anumite condiții, un contract de comodat pe baza căruia vor fi date aceste laptopuri sau tablete digitale, dar pentru profesori, din păcate, la ora actuală nu este nimic concret”, a declarat pentru Ziar de Cluj președintele Sindicatului Liber al Învățământului Preuniversitar Clujean (FSLI), Lucia Cojocaru. 

Elevul trebuie să facă dovada sărăciei

În cadrul inspectoratelor școlare județene urmează să se constituie o comisie de implementare a programului formată din 3-5 membri, desemnați prin decizia inspectorului școlar general, comisie ce va lansa o procedură de lucru prin care se stabilesc detaliile selecției beneficiarilor programului, modalitățile de distribuire și gestionare.

Comisia predă școlilor tabletele pe baza unui proces verbal de predare-primire, iar dispozitivele vor fi înregistrate în inventarul unității de învățământ.

Părintele sau tutorele copilului trebuie să depună o cerere la unitatea de învățământ pentru a obține tableta, dar și o declarație pe propria răspundere, unde trebuie să declare că familia sau potențialul beneficiar al programului, după caz, nu deține niciun dispozitiv electronic cu conexiune la internet.


Altfel spus, dacă în familia care solicită un dispozitiv digital pentru a putea participa la orele în regim on-line mai există un alt telefon mobil cu conexiune la internet, elevul nu poate beneficia de mult-lăudatul program anunțat de Ministerul Educației și sprijinit de guvernul PNL-ist. 

Oricum, cele 250 de mii de tablete sunt în procedură de licitație, iar distribuirea acestora tuturor elevilor beneficiari pănâ la începutul noului an școlar stă sub semnul incertitudinii. 

„Foarte mulți colegi și acum ne întreabă ce se întâmplă, majoritatea sunt îngrijorați de situația de acum, este o incertitudine, iar cei care răspund de soarta învățământului încă nu ne-au oferit un răspuns concret: cum va începe anul școlar, cum vor decurge cursurile, sunt vehiculate mai multe variante, astfel încât toți elevii să participe la orele de la școală ori de a realiza un scenariu hibrid, jumătate din elevi acasă și jumătate la școală, sau chiar exclusiv on-line. 

Desigur, aici depinde cum va evolua pandemia în luna septembrie, la începutul noului an școlar.

Sigur, toată lumea este îngrijorată, iar noi, prin intermediul Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, am luat legătura cu ministerul și, în cadrul Comisiilor de Dialog Social, ne vom exprima poziția. 

Este clar că ne dorim să începem școala în școală, cu toți elevii în bănci, în maximă securitate. Fiindcă aici este o problemă: Guvernul trebuie să asigure condițiile de protecție atât pentru elevi, cât și pentru personalul din învățământ. 

Urmează o nouă întâlnire la Cotroceni, cu reprezentanții Guvernului și președintele Klaus Iohannis, să vedem cum va decurge. 

Deocamdată, observăm că nu sunt decât tatonări. 

Și suntem îngrijorați pentru că, deocamdată, nu avem nimic concret, nu știm și nu vedem care este soluția optimă de rezolvare”, a declarat Lucia Cojocaru.

Recent, sindicatele din învățământ împreună cu mai multe asociații ale elevilor au solicitat premierului Lucovid Orban o „întrunire în regim de urgență” pentru clarificarea „incertitudinilor privind modul de începere a noului an școlar”, dar și pentru analiza situației privind dotarea elevilor și profesorilor cu dispozitive digitale, precum tablete inteligente și laptopuri, conform angajamentului și promisiunilor lansate de guvernul pnl-ist, dar nesoluționate până în prezent. 

CITEȘTE ȘI: Sindicatele din învățământ îi cer lui Orban „întrunire în regim de urgență” pentru dotarea elevilor cu laptopuri și tablete: Sistemul educațional este în așteptarea unor soluții unitare

Abia la începutul lunii iulie, președintele Klaus Iohannis a promulgat legea prin care elevii pot beneficia de o tabletă, la cerere, pentru participarea la lecțiile desfășurate în format online. 

Deși conform calendarului adoptat de Ministerul Educației, formal, anul școlar 2020-2021 începe în data de 14 septembrie, termenul impus de minster pentru achiziția tabletelor este de 10 septembrie 2020.

În aceste condiții specifice de pandemie, Ministerul Educației nu a elaborat încă scenarii clare de desfășurare a noului an școlar, în cazul răspândirii infecției cu noul coronavirus, ori într-un scenariu pozitiv, modalitatea în care elevii vor putea participa la cursuri în condiții de siguranță. 

CITEȘTE ȘI: Monica Anisie, declarații confuze despre începerea noului an școlar: „Unul dintre scenarii era să începem normal, dar nu e cazul de situaţie normală…”

De altfel, conform anunțurilor și declarațiilor succesive ale ministrului Educației, Monica Anisie, cadrele didactice trebuiau să participe la programe de pregătire pentru uzul dispozitivelor electronice și realizarea orelor în regim on-line. 

După cum apreciază Lucia Cojocaru, președintele Sindicatului Liber al Învățământului Preuniversitar Clujean, într-adevăr, o parte dintre profesori au fost antrenați în cadrul acestor programe de pregătire, dar din nefericire au fost și profesori care nu au fost incluși în aceste scheme de pregătire pentru folosirea tehnologiei și a desfășurării orelor on-line. 

„Au început și sunt în derulare aceste programe, prin Casa Corpului Didactic, pentru învățarea on-line, anumite programe educaționale, puse la dispoziția colegilor noștri. Precum proiectul CRED, prin care mai mulți profesori au terminat o etapă de perfecționare, dar nu cred că toată lumea a reușit să intre în acest curs de perfecționare”, a adăugat Lucia Cojocaru. 

Fostul ministru al Educației, psihologul clujean Mircea Miclea, declara în cadrul unui interviu recent că simpla existență a legii prin care orele se pot desfășura on-line nu rezolvă problema învățământului, fiind necesare alocări bugetare suplimentare pentru sprijinirea elevilor și profesorilor: 

„Repet cel puțin trei lucruri care trebuie făcute concomitent:
1. – Trebuie asigurat bugetul pentru implementarea acestei legi.
2. – Trebuie pregătite cadrele didactice pentru a utiliza tehnologiile digitale.
3. – Trebuie format un grup de profesori de elită, capabil să livreze lecții în diverse variante de cea mai bună calitate, pe care apoi să le punem pe această platformă online.

Dacă se dau tablete fără ca să existe conținuturi, adică fără să existe lecții online de bună calitate, atunci nu am făcut nimic pentru că calitatea lecției și nu tehnologia prin care se livrează această lecție este esențială”, a notat profesorul universitar Mircea Miclea. 

„Ce trebuie făcut de urgență – și eu m-aș fi așteptat să se întâmple în această vară – este ca toate cadrele didactice să facă o pregătire pentru utilizarea tehnologiilor online.

Dacă Guvernul nostru nu înțelege că viitorul este al unui învățământ hibrid – online și față în față – atunci ar trebui să demisioneze sau să înceapă să gândească faptul că este în secolul XIX, nu este în secolul XXI.

Este clar că nu le pasă de copii”, a adăugat fostul ministru al Educației, psihologul clujean Mircea Miclea. 

CITEȘTE ȘI: Mircea MICLEA, despre tehnologizarea învățământului: Dacă Guvernul nu înțelege că viitorul este al unui învățământ hibrid, atunci ar trebui să demisioneze. Este clar că nu le pasă de copii

Despre modificarea planului cadru și renunțarea la anumite discipline

De curând, în spațiul public au apărut mai multe informații privind modificarea planului-cadru, renunțarea la note pentru anumite materii și eliminarea anumitor discipline.

Astfel, Ministerul Educației ia în calcul eliminarea notelor la materiile Religie, Muzică și Desen și Educație fizică și sport, excluderea Muzicii sau a Desenului dintre orele obligatorii, eliminarea defintivă a disciplinelor „Consilierea și dezvoltarea personală” și „Educația tehnologică”.

De asemenea, Ministerul condus de Monica Anisie ia în calcul eliminarea „Limbii latine”, reducerea numărului de ore de Fizică, Chimie, Biologie, Geografie și Istorie.

„Deocamdată nu am primit nici un feed-back din partea grupului de experți care elaborează și gândesc noile planuri-cadru, desigur că și colegii noștri sunt îngrijorați. De altfel au fost atâtea zvonuri în mass-media privind renunțarea la discipline precum muzica, desenul, educația fizică sau altele, să se reducă de tot fizica și chimia ș.a.m.d. 

Mai mult ca sigur, cred că nu se pot aplica de anul acesta, fiindcă deocamdată planul cadru s-a aprobat, planul de școlarizare la fel, mișcările de personal, de asemenea, au fost realizate în mare parte, ori reorganizarea pe ultima sută de metri - nu cred că guvernanții și-o vor permite înainte de alegeri”, a conchis Lucia Cojocaru. 

Cele trei opțiuni luate în calcul de Ministerul Educației pentru noul an școlar și asupra cărora nu se poate pronunța nici după aproape o jumătate de an de la declanșarea pandemiei, sunt: școala normală cu ore în clasă/ școala hibrid - învățare în clasă + activități în regim on-line și/ școala online, dacă situația epidemiologică o va impune.

 

Adauga comentariu