Jos pălăria pentru Vladimir Bogosavlievici, profesorul de istorie care le insuflă elevilor săi adevăratul patriotism local!

Vladimir-Alexandru Bogosavlievici, profesor de istorie la Colegiul Național „George Barițiu” din Cluj-Napoca, este un dascăl cu o activitate extrașcolară inedită: el le face cunoscută, în timpul liber, elevilor săi, istoria urbei, într-un mod relaxat și relaxant, prezentându-le, prin plimbări ghidate, clădirile și poveștile nevăzute care au croit, arhitectural și uman, Clujul de ieri și de azi.

Profesorul consideră că, pentru ca să ne iubim orașul, trebuie mai întâi să îi cunoaștem istoria, această cunoaștere stând la baza adevăratului patriotism local. Elevii săi, viitorul cetății, poate unii dintre ei viitorii arhitecți, urbaniști sau edili, înarmați cu o bună cunoaștere a Clujului, își vor putea astfel respecta urbea și vor putea lua decizii mai înțelepte decât cei care ne conduc astăzi destinele. Viitorii cetățeni ai orașului, dacă vor cunoaște și vor iubi Clujul, se vor gândi cu siguranță de două ori înainte de a aproba, cum se întâmplă acum, construirea de blocuri-turn între case – monument istoric, vor respecta reperele culturale ale urbei, ar putea fi o generație care să nu mai accepte propagarea actualului haos urbanistic, ce transformă Clujul într-o mahala.

Sub egida Asociației Vechiul Cluj, profesorul Vladimir Bogosavlievici a realizat tururi ghidate și cu publicul larg, iar în urma acestor tururi asociația a editat și o carte, „Re-descoperim Clujul” („un periplu reconfortant prin orașul de pe Someșul Mic”), pe care a oferit-o gratuit elevilor săi pasionați de istoria locală, pentru a îi ajuta în demersurile lor de explorare a orașului.

Cu ocazia „lansării” de carte, ce a avut loc astăzi, la Colegiul Național „George Barițiu”, Vladimir Bogosavlievici a explicat, pentru cititorii Ziar de Cluj, scopul, finalitatea dorită a eforturilor sale de promovare a istoriei locale:

„Sunt două grupuri în cadrul Colegiului Barițiu, care cuprind în jur de 40 de elevi: unii sunt «exploratorii Clujului», iar ceilalți sunt «cercetașii Clujului». La școală le-am împărțit gratuit copiilor cartea «Re-descoperim Clujul», cu scopul ca aceste două grupuri de copii, pentru că tineretul e viitorul, să se familiarizeze cu istoria orașului. 

Având în vedere că sunt mulți elevi care doresc să participe la aceste cercuri, elevii de clasa a XI-a s-au grupat într-un cerc numit «cercetașii Clujului», iar cei de clasa a X-a, împreună cu unii copii din clasa a XII-a, sunt «exploratorii Clujului». Eu merg separat cu fiecare grup. Cei din a XI-a sunt, de exemplu, mai înainte cu «materia», ei deja au văzut lucruri pe care cei de a X-a încă nu le-au văzut și ei mai discută între ei, există și o anumită competiție, un schimb de idei. La final avem un fel de seminar, ei se adună într-o sală și fiecare vine cu idei: ce a văzut, ce i-a plăcut, ce nu i-a plăcut, ce știe, ce nu știe, iar eu sunt moderator. Ei vin benevol, după-masa, nu îi obligă nimeni să vină, vin din plăcere. Acestea nu sunt ore opționale, pentru că eu am avut și cursuri opționale, dar am renunțat la ele, pentru că exista limita de timp de o oră, care nu putea fi depășită. Iar acum ieșim, în general după-masa; de exemplu, săptămâna viitoare, cu unii voi merge în Piața Avram Iancu, iar cu ceilalți la Sinagoga Evreiască.

Scopul e ca acești copii să cunoască Clujul și, la rândul lor, să le transmită informațiile și altora. La început, acum vreo 5-6 ani, într-un grup care venea constant aveam 10 elevi; aceia sunt deja mari, studenți, unii au și terminat. Și mai vin la școală, că le-a plăcut! Treptat, numărul celor care și-au dorit să participe a crescut, am mai selectat din ei, iar acum sunt două grupuri. Cărțile pe care li le-am împărțit astăzi sunt un suport pentru demersurile lor de explorare a Clujului și o recompensă pentru activitatea lor de până acum. Ceea ce facem noi înseamnă cultură generală. Copiii aceștia, cei care sunt mai avansați, au ajuns să cunoască istoria orașului mai bine chiar decât oamenii maturi, care nu cunosc Clujul. 

Este important să ne cunoaștem istoria orașului pentru că această cunoaștere contează foarte mult atunci când vorbim despre adevăratul patriotism local, pentru care militați și voi, în Ziar de Cluj. Dacă îți cunoști orașului, atunci îl și respecți! Respectându-l, îl iubești! Dacă îți cunoști orașul, îl respecți altcumva și altcumva îl pui în valoare: «Uite, monumentul acela, numai noi îl avem! Uite, acolo există troița aceea, avem parcul acela! Avem stadionul acela, avem muzeul acela!»  Astfel începe să se nască sentimentul de patriotism local, dar în adevăratul sens al cuvântului, nu declarativ și deșănțat, cum fac politicienii! 

Este o mare hibă: lumea nu își cunoaște orașul! Eu am făcut tururi în Cluj, cu publicul larg, și sunt tot mai mulți doritori! La tururile care s-au făcut am avut 25-30 de persoane care veneau frecvent. A existat un nucleu dur, la fiecare tur, la care participau 50-60 de persoane. În urma acestor tururi, am scris și cartea «Re-descoperim Clujul», care e numai partea I, pentru că va avea și o a doua parte, care va apărea anul viitor. O să scot și ediția a III-a a «Clujului văzut și nevăzut», îmbogățită mult, prin martie-aprilie. 

În Cluj nu face nimeni efortul acesta, de punere în lumină a istoriei locale. În școală, cultura generală trebuie să și-o însușească elevul din plăcere. Pentru elevi, demersurile de cunoaștere a Clujului, în cadrul acestor cercuri, reprezintă și un lucru reconfortant. Ei vin după ore, de bunăvoie, iar elevul, fiind obosit la școală cu tot felul de noțiuni, cu rigiditatea sistemului, cu ore multe, cu teze, extemporale, cu treaba aceasta se relaxează. Se plimbă, plimbarea le face bine, copiii fac și mișcare și văd și află lucruri noi, e o treabă relaxată și relaxantă! Plimbarea este o chestie reconfortantă, tonifiază și organismul și mintea: «Mens sana in corpore sano!» De fapt, aceasta este ideea de bază. Plus că elevii câștigă și cultură generală, pentru că nu vorbim numai de Cluj. Dacă am un monument și pot să fac o paralelă cu un monument din Viena, să le spun o poveste din Ungaria sau să le spun o treabă similară care există în Germania, un poet sau un scriitor… totul merge spre dialog! Copiilor le place, știu, discută, se uită, iar rezultatele deja se văd. Vin la mine foști elevi, care sunt studenți, și îmi spun că acum ei își ghidează prietenii, colegii.”

Pentru demersurile sale, de promovare a patriotismului local în rândul tinerilor, prin cunoașterea istoriei urbei, Ziar de Cluj îi dedică astăzi profesorului Vladimir Bogosavlievici rubrica „Jos pălăria!”

Comentarii

telectualu

14.12.2016 20:51

respect pt astfel de oameni

ion

15.12.2016 08:46

felicitari,L-am avut profesor tot de istorie pe tatal domnului profesor,un om exceptional pregatit,si care ne-a invatat sa iubim istoria,Si uite ca aschia nu a sarit departe de trunchi,

TP

28.12.2016 13:44

As dori sa cumpar cartea. Unde se gaseste?

sorin

04.02.2017 11:16

Buna treaba Dudu, respect. De curand vorbeam cu un fost coleg de la Eminescu despre tatal tau, D-l Bogo cum ii spuneam atunci, favoritul nostru. 

Adauga comentariu