Istoria maghiarilor, pe ritmuri de manele in Piata Unirii

Cea de-a cincea editie a Zilelor Culturale Maghiare din Cluj s-au incheiat aseara cu spectacolul trupei ExperiDance – 1001 de ani. In ciuda vremii nefavorabile, multimea a fost udata de mai multe ropote de ploaie, Piata Unirii a fost invadata de curiosi. Cei peste 1000 de ani de istorie maghiara au fost reprezentati printr-un spectacol inedit de dans. Atat organizatorii Zilelor Culturale Maghiare, cat si cei ai show-ului au gafat de zile mari cand au tradus gresit anumite cuvinte cheie, respectiv cand au confundat manelele lui Guta cu muzica turceasca.

Dupa un sir lung de discursuri si norii de ploaie care se apropiau amenintator, in jurul orei 20 30 a inceput si spectacolul ExperiDance – Ezeregyev, care se traduce 1001 de ani, nu de nopti, asa cum au tradus organizatorii pe site-ul festivalului.

Cei 28 de dansatori au reprodus in 21 de scene cu stiluri variate de dans istoria maghiarilor de la descalecare (honfoglalas) pana in prezent. Nu de la incalecare, cum gresit au tradus organizatorii pe site si in caietul de programe, si au preluat apoi toti ziaristii care au scris despre eveniment.

Un moment usor jenant al galei de inchidere a fost insa la inceputul celui de-al doilea act al spectacolului, cand dansatorii trebuiau sa puna in scena cei peste 150 de ani de ocupatie otomana. Nu mica le-a fost mirarea spectatorilor cand din boxe a rasunat vocea manelistului Nicolae Guta.

“Nacajiiiiit ii omu-n lumeeeeee! Cand n-are maaaaaama cui spuneeeeee!”, a rasunat in Piata Unirii.

“Asta-i Guta?”, “Canta in romaneste?”, “E manea?”, se auzea din public, in timp ce dansatoarele se unduiau din buric, asemeni “profesionistelor” din clubul Romantic.

Spectacolul de aseara a fost cel de-al 500-lea pus in scena de ExperiDance, trupa formata in 2000. Trupa a imbinat o paleta vasta de stiluri, de la dansuri tiganesti, pana la invartite, hategana sau haidau. Show-ul a fost urmat de focuri de artificii.

Foto: transilvaniareporter.ro

Comentarii

Robert

25.08.2014 18:05
Nu înțeleg ce motivează sensibilitatea autoarei acestui articol când face o remarcă la adresa creatorilor pentru că s-au folosit de maneaua lui Guță - o manea de prost gust, cu caracter balcanico-oriental -, cand ne-au prezentat în mod basolut IRONIC si cu AUTOCRITICA invazia otomana din evul mediu, și totodată nu a avut aceeași sensibilitate să menționeze, în câte scene dansate impecabil (de pildă chiar scena de deschidere, scena raiului) s-au folosit acești creatori de top din lumea dansului experimental mondial - de folclorul autentic românesc, aplaudat cu urale de publicul clujean. 

Zoli

26.08.2014 08:33

Elza Almasi! Ar trebui spuse si momentele frumoase, ca de criticat stie toata lumea... mai ales Dumneata, observ, din pacate... Oriunde se pot gasi lucruri de criticat, dar asta este problema noastra, ne ocupam numai de critici, si nu apreciem aproape nimic... Dar daca acest lucru te bucura, atunci continua, draga elza, ne-am obisnuit cu cei ca tine, care n-au 30 de arginti, si trebuie sa fca rost de undeva, cumva... 

Adauga comentariu