Ioan Viorel Souca, directorul Napoca Taxi 953, un om cald și prietenos, care nu a uitat de unde a plecat, cu toate că a ajuns departe

Ioan Viorel Souca, directorul Napoca Taxi 953, este un om care radiază căldură, prietenie și respect pentru oameni, cu naturalețe și simplitate, pentru că e o persoană care a plecat de jos, care s-a ridicat prin multă muncă și sacrificii și nu a uitat niciodată de unde a pornit, cu toate că a ajuns departe. Acum conduce firma de taxi numărul 1 în Cluj ca număr de comenzi, ca seriozitate, promptitudine și comportament în trafic, și un hotel, Lucy Star, la standarde de 3 stele, dar la prețuri de două, din același respect pentru clienții săi cărora nu le oferă numai cazare, ci și experiența autentică a ospitalității românului mereu bucuros de oaspeți.

Spirit întreprinzător, încă de pe vremea lui Ceaușescu, Viorel Souca a simțit nevoia să se dezvolte prin mici afaceri, iar, după Revoluție, a început să facă transport de persoane cu un microbuz și, fiindcă dorea să evolueze în business, în 1999 a preluat o firmă de taxi falimentară de la 11 asociați, riscând prin această investiție chiar apartamentul familiei și, pe principiul „totul sau nimic”, a reușit singur ceea ce 11 oameni nu au putut, sa transforme firma într-una de succes, la ora actuală firma de taximetrie cu cea mai mare cifră de afaceri din Cluj.

Pe Viorel Souca banii nu l-au schimbat, după cum glumește acesta, „banii i-am făcut eu, și nu ei pe mine”, și a rămas același om simplu și muncitor, cu credință în Dumnezeu, un om modest care se raportează la valori precum căldura, liniștea și prietenia, pe care le transmite și angajaților, pe care îi numește „băieții și fetele mele”, și, în general, tuturor celor cu care intră în contact. Viorel Souca e un om de afaceri pe care, chiar de la prima vedere, îl apreciezi mai întâi ca om și abia mai apoi ca om de afaceri.

Un simț înnăscut al afacerilor

Viorel Souca s-a născut în Hida, județul Sălaj, a locuit o perioadă în Sânmihaiu, iar apoi s-a mutat, împreună cu familia, la Cluj. Provine dintr-o familie modestă, tatăl său era șofer de salvare, iar mama femeie de serviciu la fabrică, el fiind cel mai mare dintre cei 6 frați.

A învățat la Școala Generală nr.14 din Dâmbul Rotund, apoi la Liceul Industrial de Chimie Terapia, după care a intrat direct în câmpul muncii, la fabrica Napomar. La începutul anilor ʼ80 a efectuat stagiul militar obligatoriu lângă Târgu Jiu, unde a lucrat timp de câteva luni în subteran, iar mai apoi ca instalator în cazarmă. În ʼ83 s-a liberat, în același an s-a și căsătorit, iar în ʼ84 a avut primul copil și a primit apartament de la Napomar.

Viața sa urma cursul firesc al acelor vremuri, sub îndrumarea părinților care îi spuneau lui Viorel că viitorul este în fabrică. Pentru că nu voia să treacă peste cuvântul lor, tânărul de atunci s-a integrat și s-a împăcat cu ideea că va lucra într-o fabrică, cu toate că perspectiva unui asemenea drum profesional nu îl încânta.

Cu toate acestea, după ce s-a căsătorit și a avut primul copil, Viorel Souca a realizat că fabrica nu este locul în care își dorește să muncească și atunci s-a mutat la IJTL (denumirea de atunci a companiei de transport public), unde a lucrat, a făcut școala de șoferi și, în 1985, a avut șansa de a ajunge la Intertaxi, singura firmă de taximetrie din Cluj din perioada comunistă, care era monopol de stat, și astfel, să lucreze aici era o adevărată mândrie și un privilegiu. Un detaliu interesant din biografia lui Viorel Souca este că, peste ani, el a moștenit numărul scurt de telefon al Intertaxi, 953, care este acum numărul Napoca Taxi.

În acea perioadă, spirit întreprinzător, Viorel Souca nu s-a mulțumit să lucreze numai la stat și a început să facă mici afaceri prin care își completa veniturile:

„Consideram că trebuie un pic să mă dezvolt, să fac ceva. Aveam simțul afacerilor și atunci am luat o mașină de tricotat Veritas 360, nemțească, și făceam, împreună cu soția mea, costumașe pentru femei, fuste, rochițe, bluze. Făceam un fel de bancă țigănească în Carbochim, în Clujana, în Unirea, în Armătura, în Tehnofrig, în CUG. Cei care îmi făceau banca țigănească, la 10 costumașe vândute primeau unul gratuit sau contravaloarea produsului respectiv. Aveam 4-5 bănci și câștigam destul de bine.”

Ceea ce 11 acționari nu au putut face, Viorel Souca a realizat singur

După Revoluție, Viorel Souca a achiziționat un microbuz cu care a făcut transport de persoane în Turcia și Polonia. Avea și 3 mese în Piața Mărăști, unde vindea produse aduse din străinătate și, printre altele, a lucrat și cu niște italieni care adunau ciuperci, era un fel de șef de zonă, unde se achiziționau ciuperci.

În 1999 a preluat o firmă de taxi falimentară, de la 11 acționari și, de aici, a început o poveste de succes în care a jucat totul pe o singură carte, riscând aproape totul, dar obținând în final un succes pe măsura riscului asumat, a determinării, a efortului colosal depus pentru dezvoltarea companiei care, în final, a ajuns una dintre cele mai importante firme de taximetrie din Cluj:

„Firma pe care am preluat-o, SC Taxi Club 2000 SRL, era înființată din 1991, iar cei 11 acționari mi-au cesionat drepturile lor pentru 35 de milioane de lei, în banii de atunci. Era o sumă destul de mare și, pentru ca să pot investi acești bani, mi-am vândut apartamentul de două camere, care valora, pe vremea aceea, 120 de milioane, și aveam două variante: să rămân într-un cort pe malul Someșului sau să reușesc.

Foștii acționari ai firmei râdeau de mine, că dacă ei, 11 oameni, nu au putut să facă nimic, cum voi reuși eu singur? Dar, una peste alta, Dumnezeu m-a ajutat și mi-am investit toate eforturile în această afacere, au început nopțile nedormite în care mă gândeam la strategii, la modul în care trebuie să acționez ca să ridic firma, să fac o companie profitabilă, care să îmi aducă satisfacții și beneficii.”

Singurul lucru bun, în această firmă falimentară, era telefonul 953, fostul număr Intertaxi, o imensă oportunitate pe care Viorel Souca a știut să o pună în valoare:

„Știind istoria telefonului, am avut o încredere foarte mare. Nu rămânea decât să îl reactivez, să îl repromovez, să înceapă lumea să aibă siguranța că, dacă sună la 953, va avea taxiul la scară.

Am avut o implicare de 100%, o muncă pe măsură și sacrificiu la fel de mare. Aveam sediul la Casa de Cultură și primeam în jur de 30 de comenzi pe zi. Era deja concurență, existau firmele consacrate, dar Intertaxi dispăruse de pe piață și noi aveam singurul telefon scurt, de 3 cifre, 953, un avantaj important pentru mine.

Am schimbat denumirea firmei din Taxi Club 2000 SRL în Taxi Diesel Club SRL, iar apoi am mers pe Taxi Pro Napoca, o denumire foarte frumoasă, care ne reprezintă, ca parte din oraș.”

În 2010, Viorel Souca a modernizat sistemul de dispecerat al firmei sale de taximetrie, a implementat sistemul pe calculator și a dezvoltat un call center care a evoluat ulterior într-un sistem online de preluare a comenzilor. Clienții pot solicita o mașină direct din aplicația Napoca Taxi, de pe smartphone, și astfel, taxiul poate prelua clientul mult mai repede, fără a se mai pierde timpul în care, prin clasicul apel telefonic, clientul îi solicita o mașină operatoarei.

Sistemul vechi de apel telefonic funcționează în continuare pentru cei care preferă această modalitate de a chema un taxi, dar și aici comanda este procesată prin sistemul online care simplifică foarte mult procedura, spre satisfacția clienților care trebuie să aștepte mult mai puțin timp până ajunge mașina la scară. Napoca Taxi primește în jur de 5000 de comenzi pe zi, având disponibile 600 de mașini, în toate cartierele orașului.

Un hotel elegant unde oaspeții se simt ca acasă

Pentru că simțul său antreprenorial se cerea hrănit în continuare, Viorel Souca s-a gândit să dezvolte serviciile pe care le oferă clienților săi printr-un hotel de 3 stele ca dotări, dar de două stele afișate (prin calitate de 3 stele și prețuri de două):

„M-am gândit și la varianta de a le oferi clienților și locuri de cazare într-un hotel în care oaspetele nostru, când intră, vede că nu e de două stele, ci de trei, că e mult mai elegant. Au existat și situații în care clienții veneau până în parcare și, având în vedere eleganța și frumusețea hotelului, nu intrau, crezând că e foarte scump. Și atunci, am pus și meniul zilei, avem și pizzerie, pentru că acestea atrag clienții prin calitate și prețuri mici. Și tarifele de cazare sunt foarte bune și cred că hotelul nostru este singurul din țară care are un sistem ecologic de încălzire/climatizare prin pereți. Hotelul nu are acele aparate de climă cu aer rece, sistemul nostru răcește apa care circulă prin pereți și astfel vara e răcoare, ca în beci. Și sistemul de încălzire este cu serpentină în pereți, este mult mai avantajos, întregul sistem l-am luat de la un târg internațional din Munchen, iar acum urmează să punem și panouri solare, pentru a finaliza acest sistem ecologic”

Hotelul Lucy Star este o afacere de familie în care sunt implicați și cei doi băieți și soția lui Viorel Souca. Este o oază de relaxare pentru cei care au nevoie de liniște, de căldură și de decență:

„În restaurantul hotelului nu avem băuturi alcoolice, toată lumea îmi spunea că din cauza aceasta nu o să meargă, dar sunt oameni care au nevoie și de liniște, de momente de relaxare, nu neapărat de agitație și de gălăgie.

Încercăm și reușim să ne mulțumim clienții, vrem ca, la noi, oamenii să găsească căldura de care au nevoie și întotdeauna aceștia revin, pentru că se simt ca la ei acasă, un lucru care pentru mine este foarte important.

Am încercat să creăm o atmosferă familiară, mereu suntem la dispoziția clientului și ne purtăm cu el în așa fel încât să simtă căldura ardelenească, ambianța românească, pentru că suntem cunoscuți pentru ospitalitatea și pentru comportamentul nostru cald și plăcut, de popor prietenos și primitor. Noi întotdeauna am fost bucuroși de oaspeți, de a avea pe cineva lângă noi, de a fi ca în sânul familiei!”

„Pe mine Dumnezeu mă iubește foarte mult!”

Plecat dintr-o familie simplă, Viorel Souca a pornit practic de la zero tot ce a realizat în viață, doar cu zestrea nativă de inteligență și de spirit antreprenorial, cu caracterul său plăcut, care l-a ajutat să fie înconjurat mereu de oameni buni, cu credința în Dumnezeu, care l-a ajutat și îl ajută în continuare să fie un om împlinit, un om printre oamenii, cu respect și cu dragoste față de angajați, față de familie și, la modul general, față de semenii săi. Viorel Souca nu uită de unde a plecat și își aduce aminte acum, cu zâmbetul pe buze, de momentele dificile, dar pline de farmec, din trecut:

„Au fost și zile grele, în care am mâncat pâine cu untură și roșii de grădină, am stat și prin cămin, și prin chirii, dar întotdeauna am avut spiritul acesta de afaceri, vindeam și biciclete sau încălțăminte din și în Ungaria, orice mergea! Perioada aceea, imediat după Revoluție, când am început să umblu cu mărfuri, mi-a plăcut foarte mult! Aveam spiritul acesta de comerț și nu pot, când mă uit în urmă, și văd ce am realizat, decât să mă bucur că Dumnezeu m-a ajutat până acum și cea mai mare parte până aici este meritul lui Dumnezeu! Pe mine Dumnezeu mă iubește foarte mult! Am avut parte și de o familie foarte bună, care a fost lângă mine, de prieteni, de apropiați care m-au susținut întotdeauna.

Sunt dintr-o familie modestă, în care, de multe ori, îmi doream să am anumite lucruri, dar nu mi le permiteam. Pe vremea lui Ceaușescu, în copilărie, adunam cutii de Coca-Cola și de Pepsi și le puneam în cameră, mă bucuram că am niște cutii așa frumoase, iar portocale și banane mâncam doar la sărbători.

Pentru că nu am avut suportul financiar ca să pot face pași mari, am făcut doar pași mărunți, numai ajutat de bănci, cu împrumuturi, cu multe dobânzi și comisioane, dar, pe de altă parte, mă bucur că banca m-a susținut să îmi pot dezvolta afacerea, pentru că singur nu ai cum altfel! Sigur că sunt și alte sisteme, dar numai dacă faci șmecherii, și mie întotdeauna mi-a plăcut să dorm liniștit cu capul pe pernă, să fiu cu toate taxele plătite la zi, să dau Cezarului ce e al Cezarului!”

„Întotdeauna am vrut să inspir căldură, liniște, prietenie”

Pentru că nu a uitat lipsurile, nevoile prin care a trecut, frustrările de a nu se putea bucura de anumite lucruri, pentru că banul nu i-a influențat convingerile și caracterul, Viorel Souca a rămas același om dintotdeauna, cald și amabil, respectuos cu ceilalți, indiferent de averea sau de poziția lor socială: 

„Nu m-a schimbat banul și nu o să mă schimbe niciodată pentru că banii i-am făcut eu, și nu ei pe mine! Îmi place să respect oamenii - inclusiv femeii de serviciu, când o întâlnesc, îi spun «sărut-mâna!», pentru mine este foarte important omul, caracterul unei persoane, apreciez foarte mult oamenii de calitate, oamenii corecți, care își fac datoria foarte bine, cu mult simț al răspunderii.”

Viorel Souca este, la rândul său, un om principial și corect, căruia îi place să își fidelizeze angajații. Unii îi sunt alături în firmă din 1999, pentru că, în calitate de patron, el a fost întotdeauna onest cu ei și le-a respectat drepturile:

„Nu îmi bat joc de ei pentru că nu uit de unde am plecat și nu uit că, pentru ca să poți realiza ceva, trebuie să muncești foarte mult, să depui mult efort, să faci sacrificii, să renunți la foarte multe lucruri. Au fost ani în care am avut doar scurte concedii, am muncit enorm și sunt mândru că am ajuns aici, alături de băieții mei, de taximetriști, și de fetele mele de la dispecerat, care sunt foarte bune profesioniste!

Vreau să fiu foarte corect cu băieții mei, vreau ca ei să fie foarte mulțumiți de ceea ce fac eu în companie, de aportul meu în a avea cât mai multe comenzi, cât mai mult de lucru, pentru a fi o firmă foarte serioasă.”

Pentru Viorel Souca angajații sunt ca o familie. El reușește să le transmită tuturor liniștea și siguranța de care aceștia au nevoie pentru a lucra cu plăcere și pentru a da astfel tot ce au mai bun din ei:

„Întotdeauna am vrut să inspir căldură, liniște, prietenie, pentru că, dacă eu, ca director, transmit aceste semnale, ei vor da randament maxim. Eu zic că noi suntem numărul 1 în Cluj ca număr de comenzi, ca seriozitate și promptitudine, comportamentul băieților mei în trafic este foarte civilizat și nu este niciun call center peste Napoca Taxi!

Am o echipă serioasă, care ține la mine, care mă ajută, iar asta nu poate să îmi aducă decât satisfacție și mulțumire! Vreau, pe această cale, să le mulțumesc băieților din Napoca Taxi, care mă susțin foarte mult prin ceea ce fac ei ca implicare și comportament în trafic, și fetelor din dispecerat pentru seriozitatea lor, pentru promptitudine, pentru felul în care știu să trateze clientul!”, încheie Viorel Souca, plin de gratitudine nedisimulată față de toți cei care au contribuit, prin munca lor, la visul său antreprenorial devenit realitate.

Comentarii

marian hodrea

06.12.2017 17:41

Frumos articol, dar vad ca nu are nimeni curajul sa arate modul de colaborare.La aceasta firma, ca si la altele din Ro, conteaza nr. de masini, recomandarile, nepotismul. Am avut cateva masini care au lucrat la acest dispecerat.Contravaloarea serviciilor de dispecerat se facea in intervalul 1-3 ale lunii in curs. In urma cu 3 ani la inceputul lui ianuarie, fiind plecat din localitate, am rugat un coleg sa plateasca suma aferenta. La casierie era inchis, logic, fiind 1 ianuarie. Ca urmare, conducerea firmei(ha,ha), a blocat serviciile de dispecerat. In urma convorbirii pt. deblocare, am aflat ca trebuia sa chem casiera de acasa, pt. a incasa. Nu va umfla rasul?

Adauga comentariu