Interviu - Daniel David, rectorul UBB: „Sper să revenim la varianta hibridă și, după aceea, la varianta clasică, cel puțin la examenele de absolvire, la admitere”

După încheierea primului semestru universitar online, traversăm acum prima sesiune în noile condiții de învățământ digital, impuse de contextul pandemic. Rectorul UBB, prof. univ.dr. Daniel David, în cadrul unui interviu acordat pentru Ziar de Cluj, a răspuns la cele mai importante întrebări care frământă, în prezent, mediul academic (și nu numai, UBB având un impact major asupra mediului socio-economic clujean).

Puteți afla din acest interviu ce înseamnă digitalizarea pentru UBB, cum se va desfășura semestrul doi, cum se vor organiza examenele din toamnă, din perspectiva rectorului uneia dintre cele mai mari universități din țară.

Ziar de Cluj: Având în vedere faptul că s-a încheiat primul semestru online, cum considerați că a decurs acest semestru, în contextul acesta digital?

Daniel David: Cred că a funcționat cât de bine s-a putut pentru contextul prin care am trecut. Nu au fost cele mai înalte standarde în domeniu, dar nu a fost nici standardul de care să ne fie rușine în mediul academic și, mai ales, la UBB. Asta și pentru că noi la UBB nu am mers doar pe varianta de a pune învățâmântul clasic pe internet, să predăm ca înainte, ci, în același timp, am dezvoltat o nouă pedagogie universitară, o pedagogie în care ne-am adaptat conținuturile și modalitatea de predare la varianta online. Și cred că a fost un standard de care să nu ne fie rușine.

Ziar de Cluj: Și, practic, ați reușit o digitalizare completă sau mai sunt încă de implementat anumite lucruri?

Daniel David: Nu, toate cursurile și seminariile s-au derulat, până la urmă, în varianta online. Am încercat, după cum știți, în octombrie, să începem cu o variantă hibridă pe anumite locuri, numai că a trebuit să renunțăm în luna noiembrie, ca urmare a pandemiei.

Ziar de Cluj: Credeți că acum, în acest context, se schimbă cumva mind-settingul studenților? A fost acum și întâmplarea aceea nefericită cu studentul care a decedat înaintea unui examen online.

Daniel David: Asta încearcă, într-o manieră caraghioasă, mass-media să o lege de învățământul online. Noi suntem o comunitate de 55 000 de oameni. Din păcate, astfel de evenimente tragice se întâmplă aproape lunar – studenți, profesori, colegi, foști profesori care mor. Așa este viața, nu a fost un eveniment stresant care să ducă la o astfel de situație nefericită. Deci, practic, nu are sens să le legi într-o minte de bună-credință, decât dacă vrei să ai ceva de discuție.

Ziar de Cluj: Cum credeți că s-a schimbat totuși psihologia studentului, acum, în noul context?

Daniel David: Nu știu dacă s-a schimbat fiindcă, totuși, până la urmă, a fost un semestru, sper să revenim la varianta hibridă și, după aceea, la varianta clasică, cel puțin la examenele de absolvire, la admitere. Foarte probabil, în toamnă, să începem în varianta clasică.

Până la urmă, eu cred că și studenții au învățat unele lucruri, în sensul că au văzut că online-ul, pe care ei îl tot cereau și ei se și definesc ca fiind generație digitală, nu întotdeauna online-ul merge cu spectacolul și entertainmentul. Uneori, online-ul înseamnă și lucruri care nu-ți prea plac! Adică, uneori trebuie să înveți, uneori trebuie să dai examen. Fiindcă, de obicei, în mintea tinerilor, ideea de a naviga pe internet era asociată cu distracția, entertainmentul, te uiți la filme, videoclipuri ș.a.m.d. Ei au învățat că, da, online-ul este important, dar implică și efort pe alocuri și implică și dedicație și motivație din partea studenților și eu cred că e un lucru bun.

Eu sper ca, după pandemie, să ne întoarcem la varianta academică pe care am avut-o înainte de pandemie.

Ziar de Cluj: Deci, totuși, credeți că sunt mai eficiente și mai relevante examenele clasice și predarea clasică?

Daniel David: Cu unele elemente îmbogățite online. Adică, repet, nu mi-ar plăcea să ne întoarcem după pandemie la ce era înainte de pandemie. Aș vrea să ne întoarcem la ce era înainte de pandemie, îmbogățit cu lucrurile bune pe care le-am învățat pe parcursul învățâmântului online. Și sunt multe lucruri pe care le putem folosi. De exemplu, le putem trimite mai multe materiale studenților online, nu trebuie să meargă neapărat la bibliotecă sau să-și cumpere anumite cărți; se pot pregăti, știind tema pe care o să o discutăm, înainte de a avea tema respectivă, astfel încât o mare parte din curs să fie și dezbatere cu studentul, să nu fie în logica: stai jos și scrie! Sunt multe lucruri bune pe care le putem prelua și în varianta de după pandemie.

Ziar de Cluj: Și vă gândiți să reorganizați cumva și infrastructura universității, ca facilități imobiliare? Pentru că, fiind mai mult în online, atunci poate ați putea-o reorganiza.

Daniel David: Nu o putem reorganiza, universitatea Babeș-Bolyai este în deficit structural de săli de ani de zile! De 10-15 ani avem probleme cu sediile. Eu la Psihologie am două sute și ceva de studenți. Nu intră în sala de seminar sau de curs dacă vin toți. La fel se ocupă și în alte facultăți. Noi trebuie să ne dezvoltăm sub aspectul infrastructurii, mai ales pe amfiteatre mari, acolo este o problemă pentru universitate. Gândiți-vă la cei de la informatică. Sigur, asta va trebui să ne gândim ca strategie, fiindcă – ați văzut în spațiul public discuțiile – dacă încercăm să construim în Cluj, ne trezim cu comentarii că nu se poate construi în Cluj; vrem să ieșim în afara Clujului, suntem rugați să nu ieșim în afara Clujului, fiindcă prezența studenților în oraș ajută mediul socio-economic.

Într-o formă sau alta, va trebui să tranșăm aceste lucruri ca lumea să înțeleagă că Universitatea Babeș-Bolyai are nevoie de noi spații pentru a se dezvolta. E cea mai mare comunitate academică a țării, suntem 55 000 de oameni în comunitatea asta. Sigur, nu sunt toți în Cluj, avem și în extensii, dar avem zeci de mii în Cluj.

Ziar de Cluj: Deci, practic, acum semestrul doi se va desfășura online și apoi sperați din toamnă să fie examenele în varianta clasică.

Daniel David: Nu știm asta. Voi ști săptămâna viitoare dacă va fi doar online sau va fi și variantă hibridă. Am dat temă decanilor să analizeze până săptămâna viitoare și săptămâna viitoare, joi, voi ști la fiecare facultate în ce variantă vor începe semestrul doi.

Ziar de Cluj: Și examenele de absolvire tot așa, în funcție de pandemie, înseamnă că se vor desfășura.

Daniel David. Corect. Adică, examenele de absolvire și examenele de admitere am dori să le facem în varianta clasică, dar, dacă Clujul, Doamne ferește, ajunge la 6 la mie, prin lege nu mai putem să facem!

Deci, noi ne pregătim de varianta clasică, dar trebuie să fim pregătiți pentru scenariul doi, ca să putem trece de pe o zi pe alta, dacă se schimbă indicele epidemiologic, să trecem la varianta online.

Ziar de Cluj: Și cât credeți că ar mai putea ține situația aceasta? Eventual, de la anul, s-ar putea să se revină la normal?

Daniel David: Nu am nicio idee, vedeți că apar mereu tulpini noi, nu știu dacă tulpinile acestea noi care apar vor reacționa pozitiv, în sensul că vaccinul ne poate proteja de ele. Adică, se fac studii, medicii se întreabă. Nu știu, e foarte complicat. Dar, hai să fim deschiși spre vaccinare, să păstrăm distanța, masca, atenție la securitate și la siguranță și, unde putem, facem și hibrid, dar nu putem să punem totuși școala înaintea vieții și sănătății oamenilor!”

Adauga comentariu