“Inaugurarea podului Traian”, regia Emil Boc. Audiența: “Da’ o bere nu ne daț’?”

Vineri dimineața, ora 10.00 – moment istoric pentru Cluj-Napoca. Se marchează momentul încheierii lucrărilor de modernizare a podului Traian. Și nu oricum, ci cu un întreg alai – cetățeni curioși, muncitori, șefi ai firmei Diferit (executantul lucrărilor), angajați din Primărie, polițiști locali, polițiști de la Rutieră, jurnaliști.

La ora 10 „trecute fix”, își face apariția primarul Emil Boc. Și începe regia filmului inaugurării podului.  În râsete și dialoguri „friendly” cu presa (acea presă cu care domnul primar vorbește extrem de rar spre deloc), Boc prezintă „platoul de filmare” și dă indicații mai ceva ca un regizor.

Se îndreaptă spre unul din capetele podului.

„Dumneavoastră rămâneți aici că mă întorc și începem”, le spune Boc jurnaliștilor prezenți.

inaugurare pod traian

Se întoarce și cheamă alaiul după el. Urmează un moment semi-caraghios, în care șefii Diferit coboară sub pod și, la indicațiile primarului, trebuie să aștepte acolo până când trece prima mașină. Așa vrea Boc să testeze rezistența podului.

inaugurare pod traian

În timp ce șefii firmei constructoare așteaptă sub pod, la suprafață, Boc începe să aranjeze presa pe „platou”. Toți jurnaliștii ascultă indicațiile, cameramanii și fotografii se așează în linie dreaptă în spatele balizelor de pe pod, Boc, viceprimarul Dan Tarcea și city managerul Gheorghe Șurubaru se poziționează în fața balizelor. Primarul face semn către polițistul de la Rutieră să dea drumul la circulație. Și „la un semn deschisă-i calea și s-apropie de...pod” primul șofer. E oprit de către Boc, care își începe discursul:

„Sunteți primul clujean care traversează podul. Trebuie să vă dăm o diplomă, care să reprezinte o mulțumire pentru efortul pe care l-ați făcut în aceste luni cât podul a fost închis, în semn de respect pentru dumneavoastră. Vă mulțumim și apreciem efortul pe care l-ați depus. Asta să o aveți în arhiva familiei ca fiind primul cetățean care după 70 de ani când se modernizează acest pod, sunteți primul cetățean care inaugurează podul. Aveți aici și o cravată. Un buchet de flori și pentru doamna. Sunteți căsătorit? Aveți prietenă?”

Șoferul primește surprins cadoul și pleacă mai departe.

E momentul declarațiilor oficiale pentru presă, bla bla-urile despre valoarea investiției, despre „respectarea” graficului lucrărilor și despre trăinicia podului.

„Sănătate și numa’ bine. Să conduceți Primăria încă o sută de ani”, se aude o voce din mulțime, înainte de primarul să înceapă declarațiile:

inaugurare pod traian

„Ordinul de începere a lucrărilor a fost în 22 august anul trecut, graficul de finalizare a fost legat de data de 30 iunie 2017. În această perioadă nu s-au calculat perioadele de iarnă și perioadele de mutare a utilităților pentru construcția unui asemenea pod. Constructorul a terminat la termenul contractual podul, inaugurându-l astăzi, în 30 iunie. A costat 6,5 milioane lei. De mâine se va relua și traficul transportului în comun, urmând ca în această vară să trecem și la implementarea benzilor de circulație dedicate pentru transportul în comun, după ce vom face câteva măsurători și simulări în trafic real pentru deschiderea podului Traian”.

inaugurare pod traian

Este pus de către jurnaliști să spună și de ce i-a băgat sub pod pe constructori:

„A fost o modalitate originală de a testa podul și vom generaliza în viitor acest procedeu. Constructorul și-a asumat, în numele subalternilor, calitatea lucrărilor și a fost prezent sub pod la trecerea primelor mașini. A rezistat cu bine și să sperăm că podul va rezista pentru următoarea sută de ani, așa cum a rezistat și vechiul pod, aproape 70 de ani”.

Mai spune și despre șoferul pe care tocmai l-a premiat:

„Am premiat primul șofer care a trecut primul cu mașina, cerându-ne scuze pentru faptul că au trebuit să suporte mai multe luni traficul îngreunat din cauza lucrărilor”

inaugurare pod traian

În stânga primarului, câțiva pensionari cască gura și sorb cuvintele lui Boc. O singură doamnă, cu cățelul în brațe ar sorbi și altceva, în afara cuvintelor primarului.

„De băut nu ne daț’ să udăm podu’?”, strigă doamna cu cățelul.

„Un pahar de apă rece ce îi caniculă acum”, răspunde Boc.

„Nu-i caniculă. O bere”, insistă femeia.

Berea nu vine, dar vine rândul directorului SC Diferit SRL, Vădean Grigore să spună și el câteva vorbe.

inaugurare pod traian

„Uitați-vă la modul de iluminare a podului, sunt cele două piste de biciclete pe ambele sensuri, trotuarul are un loc de promenadă astfel încât cei care circulă pot să se oprească și să privească podul în amonte și în aval, fără să îi încurce pe cei care circulă. Durata lui de viață este 50 de ani”.

Filmările se încheie, mai rămân doar clujenii curioși să inspecteze podul. Unii își fac poze, alții admiră Someșul. Toată lumea e fericită. Necazul și nervii cauzați de întârzierea lucrărilor au fost uitați.

Comentarii

potrivnicul

30.06.2017 12:25

Totusi bine ca nu i-a pus pe sefii de la Diferit sub pod si la terecerea traficului greu!  Oare la fel de senin ar fi stat acolo sau si-ar fi udat pantalonii?!

unu'

30.06.2017 12:45

Minutul 1:20, când Boc oferă florile: "nu știm dacă-i doamnă, sau domn.." apoi indescifrabil.  Glumă de mahala, practic l-a făcut homosexual pe șofer. Păcat că acela nu a reacționat bărbătește.

Bogdan

30.06.2017 19:43

Daca ai deschide urechile mai atenta ai intelege ca : "Nu stiam daca ii domn sau doamna primul SOFER." Logica romanului, cauta rahat in orice.

Claudia

30.06.2017 13:32

În concluzie, podul ăsta va ține 100 de ani sau 50?Are dreptate Boc sau constructorul?

ducu

30.06.2017 20:16

bine ca s-a facut podul, insa mi se pare umilitor sa le spui constructorilor sa stea sub pod.

Adauga comentariu