Haos la parcările obligatorii pentru biciclete la fel ca la rampele pentru persoane cu dizabilități. Instituțiile din Cluj se spală pe mâini

Parcările pentru biciclete – rastelele - devin obligatorii în cazul clădirilor de utilitate publică, instituții de învățământ, gări și piețe, potrivit unui proiect adoptat recent de Camera Deputaților. Amenzile pentru nerespectarea acestei obligații variază între 2.000 – 4.000 de lei. În vreme ce unele instituții publice din Cluj-Napoca s-au aliniat de ceva vreme la aceste cerințe, alte zone și instituții nu au reușit încă să se conformeze, fiind lipsite de această facilitate pentru stimularea transportului alternativ. Situația amintește oarecum haosul creat în jurul rampelor de acces pentru persoanele cu dizabilități, condiții pe care unele dintre instituțiile publice au încercat să le asigure, în timp ce altele au montat rampe de acces către nicăieri. 

în zona Pieței Hermes din cartierul Gheorgheni, structurile metalice pentru parcarea concomitentă a minimum 10 biciclete, lipsesc. Un singur rastel improvizat poate fi utilizat de un singur client, după principiul: primul venit, primul servit. Altfel, zona pieței Hermes nu corespunde proiectului adoptat de Parlament și trimis spre promulgare prin care zonele din preajma piețelor trebuie să fie dotate cu cel puțin 10 locuri de parcare pentru biciclete.

Camera Deputaţilor a adoptat marţi, cu caracter decizional, un proiect de lege prin care clădirile de utilitate publică, precum și unităţile din învăţământul preuniversitar de stat, gările, pieţele agroalimentare, târgurile, autogările şi staţiile de cale ferată care deservesc trafic de călători, sunt obligate să aibă structuri metalice cu dispozitive antifurt unde pot fi parcate minimum 10 biciclete. 

nici Instituția Prefectului Județului Cluj nu beneficiază de asemenea facilități de asigurare a locurilor de parcare pentru bicicliști. 

Spațiul din fața Prefecturii - spațiu pietonal - a devenit un veritabil loc de parcare pentru angajații instituției. De altfel, clădirea Instituției Prefectului Județului Cluj are nevoie urgentă de lucrări capitale de reabilitare.

Nu vă spunem nimic despre rampa necesară accesului persoanelor cu dizabilități. Spațiul liber a fost ocupat de autoturisme ori a fost împrejmuit din cauza riscului de desprindere a unor elemente de pe clădire.

Nerespectarea prevederilor actului normativ este sancţionată cu amendă de la 2.000 la 4.000 de lei.

Legea a fost trimisă spre promulgare.

„Clădirile publice sau de utilitate publică, unităţile din învăţământul preuniversitar de stat, pieţele agroalimentare, târgurile, autogările şi staţiile de cale ferată care deservesc trafic de călători vor fi dotate cu structuri metalice care să permită parcarea concomitentă a minimum 10 biciclete, cât şi montarea pe perioada staţionării acestora a unor dispozitive antifurt”, conform proiectului de lege.

În schimb, unele instituții, precum Consiliul Județean Cluj ori Biblioteca Județeană „Octavian Goga”, beneficiază de rastele amplasate.

rastel parcare biciclete sediu Consiliul Județean Cluj

Merită luat în discuție, însă, numărul de locuri asigurat: conform proiectului adoptat de Camera Deputaților în calitate de cameră decizională, structurile metalice dotate cu sistem antifurt pentru parcarea bicicletelor trebuie să asigure minimum 10 locuri pentru parcarea simultană. 

Din păcate, deși unele instituții s-au conformat înainte de adoptarea acestui proiect de lege, numărul asigurat pentru parcarea bicicletelor - proiect esențial al Primăriei Cluj-Napoca, antrenată în procesul de stimulare a transportului alternativ - este unul insuficient. 

rastel parcare biciclete Biblioteca Județeană „Octavian Goga” Cluj

Rastele pentru parcarea bicicletelor pot fi identificate atât în preajma Primăriei Cluj-Napoca, cât și a sediului Universității „Babeș-Bolyai”. 

După lucrările de modernizare din preajma gării de trenuri din Cluj, până și aici pot fi regăsite câteva rastele pentru parcarea bicicletelor, chiar dacă numărul acestora este insuficient

în gara de trenuri din Cluj-Napoca suntem obligați să purtăm mască

dar „mersul pe bicicletă” este interzis

zona gării de trenuri: maximum șase locuri de parcare pentru biciclete

dar cum „mersul pe bicicletă este interzis”, sunteți invitați să faceți uz de această facilitate cu caracter formal

Propunerea legislativă mai prevede că „în termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a normelor metodologice, autorităţile administraţiei publice centrale sau locale şi persoanele juridice cu capital privat sau de stat, după caz, vor adopta măsurile”.

Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda de la 2.000 la 4.000 de lei încălcarea dispoziţiilor prevăzute în actul normativ.

„Constatarea contravenţiei şi aplicarea sancţiunilor prevăzute se realizează de personalul autorizat al agenţiilor judeţene pentru plăţi şi inspecţie socială, precum şi agenţia pentru plăţi şi inspecţie socială a municipiului Bucureşti, după caz”, indică news.ro

Pe 2 decembrie 2019, Senatul a adoptat proiectul, în calitate de prim for sesizat.

Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu”

în curtea liceului am identificat cu greu o structură metalică ce pare să se asemene cu un rastel pentru parcarea bicicletelor. 

Este situat într-o zonă mai dosnică, prea puțin vizibilă. Prin urmare, nu invită să-l folosești

Nici în curtea Direcției de Sănătate Publică Cluj, unde își află sediul și Casa Județeană de Pensii Cluj, prin urmare două instituții situate într-un spațiu generos, nu pot fi identificate parcările special amenajate pentru biciclete. 

Aici, de bună seamă, ar mai fi de lucru.

În zona piețelor din Cluj-Napoca, rastelele pentru parcarea simultană a minimum zece biciclete, lipsesc.

zona pieței Mărăști

Nici în zona pieței Mihai Viteazul - Piața Mare din oraș - situația nu este mai bună, chiar dacă aici putem găsi amplasată o stație de biciclete „Cluj Bike”, la care ajungi dacă știi să sari peste bălți...

câteva fiare situate într-o zonă prea puțin îngrijită, în număr insuficient

Deși, probabil, municipiul Cluj-Napoca stă mai bine la acest capitol decât alte municipii reședință de județ, din nefericire, situația parcărilor pentru biciclete - cu toată reclama Primăriei în privința susținerii transportului alternativ nepoluant - este departe de a fi una satisfăcătoare.

Este o temă la care autoritățile răspund mai mult formal și amintește modul în care aceleași autorități s-au achitat de o altă problemă rezolvată cu jumătăți de măsură: asigurarea rampelor de acces pentru persoanele cu dizabilități. 

Prin urmare, Clujul mai are mult de lucru nu doar pentru a stimula la nivel declarativ transportul nepoluant, ci pentru a se conforma noului proiect de lege care obligă autoritățile să asigure și condițiile necesare pentru transportul alternativ. 

Adauga comentariu