In vizor

Haos de săptămâna trecută! Trotinetiștii clujeni trebuie să respecte legislația rutieră, dar nu o fac

Bolt a lansat la Cluj, la mijlocul săptămânii trecute, o flotă de trotinete electrice, care pot fi utilizate pentru tarife similare cu cele percepute de către firmele de taximetrie din oraș. Clujenii au început să utilizeze aceste mijloace de transport scumpe, dar la modă, mergând cu trotineta  fiecare după cum l-a tăiat capul! Ca să nu plătească pentru două trotinete, am putut remarca prin oraș comportamentul rutier romantic „doi pe o trotinetă”, iar cei deosebit de zgârciți, ca să nu mai achite și costurile deplasării până într-o zonă de parcare, și-au abandonat trotineta în mijlocul drumului:

Sau pe mijlocul trotuarului. Pe întregul trotuar:

La mai puțin de o săptămână de când Bolt a lansat la Cluj flota sa de trotinete, și accidentele au început să apară:

Potrivit IPJ Cluj, „la data de 3 august, în jurul orei 17.00, un tânăr de 26 de ani,  care se deplasa cu o trotinetă electrică pe strada Republicii din Cluj-Napoca, nu ar fi adaptat viteza la condiţiile de drum, a pierdut controlul asupra direcţiei de deplasare şi s-a dezechilibrat, căzând pe partea carosabilă. În urma evenimentului, tânărul a fost transportat la o unitate medicală în vederea acordării de îngrijiri medicale”.

Ziar de Cluj l-a contactat pe avocatul Radu Mititean, directorul executiv al Clubului de Cicloturism „Napoca” și președintele Federației Bicicliștilor din România, pentru a vă informa dacă circulația cu trotineta este supusă vreunei legislații, ori dacă ne putem da fiecare după cum ni se năzare, câte doi, câte trei, dacă putem abandona costisitoarele trotinete unde ne scapă, dacă trotineta e vehicul sau altceva:

„Începând de anul acesta, din primăvară, o Ordonanță de Urgență a modificat legislația rutieră, care spune că trotinetele sunt obligate să meargă pe pista de biciclete, când sunt piste, și, când nu, atunci să meargă pe carosabil și au mai pus câteva reguli cu ele, constructiv nu au voie să poată merge cu mai mult de 25 km/h, nu ai voie să mergi cu pasager pe ea, trebuie să aibă sistem de lumini, nu au voie să meargă pe drumuri care admit viteze de peste 50 km/h.

Sunt câteva prevederi introduse în legislația rutieră în primăvara acestui an. Înainte erau un pic neclare niște reguli. În legătură cu parcarea, nu s-a emis nicio reglementare, asta ar trebui pe plan local; în toate țările, au emis  primăriile niște reguli, au desemnat niște zone unde să le lași. Din câte știu, cel puțin așa promiseseră firmele, că și ele or să îi facă pe oameni, că nu se întrerupe taxarea, dacă nu ai pus-o într-o zonă desemnată, ca să nu le lase toată lumea aiurea, peste tot. Nu toată zona centrală, sunt bucăți de 20 mp, de hotspoturi, unde s-a discutat cu primăriile, unde să le lase. Aici e greșeala Primăriei Cluj, dacă nu a desemnat zone fixe. Așa, în toate orașele era un haos, totul era plin de trotinete lăsate pe trotuar, nu mai puteai să treci de ele! Asta au făcut-o multe orașe la începuturi, până s-au prins de fenomentul care se întâmplă. Și, apoi, au desemnat zone fixe, de 10/20 de metri, foarte clar desenate, inclusiv în aplicație. La noi, ca de obicei, se face așa empiric, după ureche; după ce dau cu capul, zic: ioi, da, parcă nu e perfect! Dar, parcă am fi primii care fac asta!

Accidente or să fie, până se obișnuiește lumea. Singura soluție care s-a consacrat în lume au fost zonele de parcare special desemnate, în rest, s-a încercat altfel și nu a funcționat altfel.

Cei cu trotinetele dintotdeauna au avut obligația să respecte legislația, că erau vehicul, niciodată nu au avut voie să circule pe trotuar, au trebuit să respecte legislația rutieră, că e un vehicul! Toate regulile generale pentru vehicule se aplică și trotinetelor. Era așa o poveste că nu sunt reglementate, era așa, un moft!”, a explicat avocatul Radu Mititean.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *