Grepfrutul – citricul paradisului

Fruct al plantei cu acelasi nume (Citrus paradisi) din familia Rutacee, grepfrutul (grapefruit) contine o cantitate mare de vitamina C si un volum mare de carotenoide. Este util in prevenirea si tratarea afectiunilor circulatorii, bun la tratarea durerilor in gat si a gingivitei.

Se recomanda sa se manance proaspat si copt, cu samburi si membrana.

Povestea lui

Grepfrutul este un fruct citric, originar din Asia, a carui pulpa, ca si coaja, poate fi de culoare galben deschis sau chiar galben-rozaliu; in stratul exterior al cojii groase (flavedo) sunt concentrate substante colorante si uleiuri esentiale, in timp ce partea interioara, alba si spongioasa (albedo) este bogata in fibre. Pulpa este foarte suculenta, acra si divizata in numeroase felii care contin samburii mari.

Se crede ca grepfrutul este o incrucisare intre portocal si pomelo, adus in Barbados din Indonezia in secolul al XVII-lea. A foste descoperit pentru prima data in Barbados in 1750 si mai tarziu in Jamaica, in 1879. In secolul al XIX-lea a fost introdus in Florida din Statele Unite. Mari cultivatori de grepfrut sunt SUA, Israel, Africa de Sud, Brazilia, Mexic si Cuba.

Ce contine?

Bogata in apa, grepfrutul exercita o actiune diuretica si digestiva si stimuleaza apetitul. Are o valoare energetica de 24-26 kcal la 100 g. El contine:

-    zaharuri;
-    vitamina C in cantitate atat de mare, incat un grepfrut acopera intregul necesar zilnic al unui adult. Cel rosu si cel roz contin mai multa vitamina C decat grepfrutul alb;
-    vitamine din grupul B: B1, B2, B3, B6) si vitaminele e si D;
-    carotenoide, intre care betacaroten, dar si pectina si bioflavonoizi, in samburii albi si in peretii dintre felii. Speciile roz si rosu contin de 50 de ori mai multe carotenoide decat grepfrutul alb;
-    saruri minerale, cum sunt cele de calciu, de potasiu, de fosfor, de magneziu si urme de sodiu si de cupru;
-    fibre alimentare (pectine), benefice pentru functionarea intestinului ;
-    substante antioxidante.

Consum

Grepfrutul se consuma proaspat, ca atare sau stors, in salate de fructe sau in salate mixte, ori se utilizeaza la prepararea fructelor confiate, a marmeladelor si a dulceturilor. Sucul de grepfrut este un bun aperitiv.

In Hollywood, California, a aparut o dieta grasa bazata pe consum de grepfrut, devenind cunoscuta pentru prima data in 1930, renascand mai tarziu, in anii 1970. Expertii in nutritie au descoperit ca aceasta dieta cu grepfrut nu este completa din punct de vedere nutritional si nici nu este sanatoasa. Dar fiti siguri ca adaugarea grepfrutului la o dieta sanatoasa reprezinta un sfat bun si poate fi un aliment valoros pentru atingerea greutatii optime!

Dietoterapii

O jumatate de grepfrut contine mai mult de 150 de substante nutritive din plante, majoritatea flavonoide, despre care se crede ca ajuta in lupta organismului impotriva imbatranirii, alergiilor, infectiei, ulcerelor si bolilor de inima.

Majoritatea remediilor casnice folosesc semintele de grepfrut in locul fructului propriu-zis. Extractul de seminte de grepfrut se crede ca ajuta in tratarea problemelor externe ale pielii, in special cele legate de ciuperci si matreata.

Un studiu a descoperit ca sangerarea asociata cu periodontita a fost redusa in mod semnificativ dupa ce s-a baut suc de grepfrut. Cercetatorii atribuie rezultatele uimitoare vitaminei C continute in sucul de grepfrut, care se stie ca ajuta la refacerea ranilor si tesutului.

La pacientii operati care au consuma un grepfrut rosu pe zi timp de 30 de zile s-a observat o diminuare a colesterolului total, colesterolului LDL si atrigliceridelor.

La indivizii obezi care au consumat o jumatate de grepfrut proaspat inainte de mese timp de 12 saptamani s-a constata ca au pierdut semnificativ din greutate si li s-a imbunatatit rezistenta la insulina asociata cu sindromul metabolic.

Un studiu a descoperit ca un flavonoid gasit in mod special in grepfrut ajuta la repararea ADN-ului distrus in cazul cancerului la prostata. La sobolanii hraniti cu grepfrut li s-au redus semnele de inflamatii si s-a marit apotoza (oprirea dezvoltarii celulelor) asociata cu cancerul de colon.

Avertizare! Sucul de grepfrut poate interfera cu rata absorbtiei medicamentelor prescrise. Consultati medicul, farmacistul sau un dietetician pentru a vedea daca sucul de grepfrut este bun pentru dvs.

Secrete in folosirea grepfrutului

Alegere si depozitare:

-    Exista doua specii principale de grepfrut, alb si roz/rosu, care pot fi gasite pe parcursul intregului an. Cand puteti alege, alegeti-l pe cel roz/rosu!
-    Alegeti grepfrutul tare si greu pentru dimensiunea lui. Evitati-le pe cele care par a avea zone inmuiate sau puncte moi la codita. Verificati daca exista semne de deshidratare sau coaja stricata la codita.
-    Pastrati grepfrutul in frigider pana la 2 sau chiar 3 saptamani, dar retineti ca are mai mult suc cand este servit caldut decat atunci cand este rece.

Sugestii de preparare si servire:

-    Taiati fructul in doua, separand pulpa de membrana si scoateti afara prin scobire cu lingura fiecare sectiune. O lingura speciala de grepfrut simplifica procesul.
-    Daca exista seminte, indepartati-le inainte de a manca. O metoda mai usoara de a consuma un grepfrut este acea de a-l decoji si de a-l manca precum o portocala.
-    Serviti-l racit, taiat in doua si cu pulpa fara membrane. Indulciti cu miere, sirop de agave sau zahar.
-    Adaugati sectiuni de grepfrut la salatele verzi pentru mai multa personalitate.

.ro
Foto: www.sxc.hu

Adauga comentariu