Analiza

Ghiduri UBB pentru pandemie, sărbători și vaccinare. Recomandări privind deschiderea școlilor primare și interacțiune socială minimă de sărbători

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca (UBB) pune la dispoziția comunității și a autorităților patru ghiduri menite să ofere informații și posibile abordări ale problemelor legate de pandemia de COVID-19, mai ales în perioada sărbătorilor și în contextului dezbaterilor legate de posibilitatea lansării campaniilor de vaccinare în viitorul apropiat. Abordările propuse de specialiștii UBB vizează multiple teme, printre care interacțiunea socială minimă în perioada Crăciunului și a Revelionului/creșterea acceptabilității unui potențial lockdown după alegerile parlamentare din 2020, inclusiv deschiderea școlilor până în clasa a IV-a. 

Luna decembrie este luna sărbătorilor de familie, astfel că pandemia poate afecta grav relațiile sociale, cu impact asupra sănătății psihice a oamenilor. Organizația Mondială a Sănătății anticipează un al treilea val al pandemiei începând cu ianuarie 2021 (începând cu emisfera sudică) suprapus peste valul al doilea în emisfera nordică, care nu vor putea fi blocate imediat de potențiala vaccinare. În perioada de început a anul 2021 va începe cel mai probabil vaccinarea populației, unde factorii psihologici pot fi facilitatori sau bariere majore.

În acest context, analizele făcute de specialiștii UBB în sănătate publică au reliefat următoarele aspecte majore: 

Continuarea măsurilor generale de control al pandemiei (ex. purtarea măștilor, igienaconstantă, distanțarea fizică).

Prevenirea și controlul problemelor psihologice asociate pandemiei.

Creșterea acceptabilității petrecerii Crăciunului și Revelionului în solitudine (fără petreceri și colindat, cu interacțiune socială minimă).

Scăderea reticenței la vaccinare COVID-19 / Creșterea intenției de vaccinare printr-o campanie de informare adaptată pentru diferite segmente de populație.

Creșterea acceptabilității unui potențial lockdowndupă alegerile parlamentare din 2020.

Deschiderea școlilor până în clasa a IV-a, combinată cu restricții mai severe care să compenseze prezența fizică a copiilor și profesorilor și cu măsuri de suport (ventilație, distanță, mască și în pauze).

Introducerea testării periodice de masă cu teste rapide, care să permită redeschiderea economiei cât mai repede

Documentele realizate de UBB, care pot fi consultate integral AICI, cuprind:

(1) un Ghid general de recomandări de sănătate publică adaptate condițiilor prezente ale pandemiei și de principii psihologice care facilitează asimilarea lor în comportamentul individual (inclusiv pentru vaccinare), principii care pot fi utilizate și pentru alte recomandări de sănătate care urmăresc modificări cognitiv-comportamentale pe scară largă, și trei ghiduri de autoreglare emoțională, cognitivă și comportamentală în pandemie, și anume

(2) un Ghid de autoreglare psihologică în pandemie;

(3) un Ghid de reglare comportamentală – Schimbarea rutinei de viață;

(4) un Ghid psihologic pentru sărbătorile de iarnă în pandemie.

Ghidurile au fost elaborate de specialiștii UBB (https://www.ubbcluj.ro/ro/) în psihologie și sănătate publică, cu implicarea unor specialiști din cadrul Asociației Psihologilor din România (APR – http://www.apsi.ro).

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *