Firmele Napoca și Kiat, tunuri din bani publici. Lucrările de modernizare pe drumurile județene, întârziate ani de zile

Consiliul Județean pare că nu este capabil să gestioneze lucrări de modernizare pe drumurile județene. Firmele pe care la contractează doar înghit bani publici fără a produce rezultate, astfel că Tișe consideră că lucrările de întreținere sunt mult mai sigure. 

Alin Tișe a anunțat la ultima ședință a Consiliului Județean că se poate ajunge rezilierea contractului cu firma Napoca deoarece lucrările care trebuiau executate pe Drumul Bistriței, proiect din fonduri europene, sunt mult întârziate.  

”Vom ajunge și pe drumurile care au fost abandonate de către societățile pe care le-am dat afară și cu care ne judecăm. Avem mari probleme pe drumurile care sunt în modernizare și unde lucrează firma Napoca. Ne creează mari probleme pe Drumul Bistriței, Bonțida-Gădălin. La Bonțida lucrează firma Napoca, este un dezastru, suntem într-o întârziere mare. Bine că nu a avut loca Festivalul de la Bonțida că drumul ar fi fost tot rău după ce ani  de zile nu am reușit să îl reparăm. Avem mari probleme că nu avem decidenți la firma Napoca, nu știm cien decide. Inspectoratul de Stat în Construcții refuză să elibereze aviz pentru faze de lucrări deoarece nu respectă proiectul în totalitate. Dacă firma Napoca nu își revine și nu intră în contract o să ne asumăm, la fel cum ne-am asumat cu firma Kiat, intrăm pe întreținere cu firma pe care o avem și refacem licitația. Nu mai vreu să stau să aștept un mandat întreg ca să mă rog de ei. Soluția se pare că este să mergem pe întreținere, să avem asfalt repede cu garanție pe doi ani. Firmele parcă au început să lucreze mai bine, recepțai este făcută mai strict”, a declarat Alin Tișe. 

Dacă ar fi să credem ce zice Tișe, lucrările de întreținere au garanție doi ani, ceea ce înseamnă că ulterior trebuie refăcute, din alți bani publici. Mai mult, în cazul contractelor reziliate se pierd bani importanți. În primul rând procesele cu aceste firme pentru a recupera sumele de bani alocate durează, timp în care trebuie alocați alți bani pentru întreținere. Însă nu trebuie să uităm că sunt dese și cazurile în care aceste lucrări abia rezistă de la un an la altul, astfel că trebuie să se intervină din nou. Este un cerc vicios din care au de pierdut doar clujenii. 

Nu este pentru prima dată când Consiliul Județean apelează la o reziliere de contract ceea ce duce la întârzieri foarte mari ale proiectelor de modernizare. Anul trecut a fost reziliat contractul cu firma Kiat care avea de modernizat patru drumuri. Ulterior, Consiliul Județean a trebuit să aloce bani suplimentari pentru întreținerea drumurilor. Chiar dacă Alin Tișe își pune acum cenușă în cap, s-a ajuns în această situație deoarece contractele sunt câștigate de aceleași firme abonate la banii publici.  

Contractul cu Kiat a fost reziliat abia după 9 ani 

După nouă ani în care Alin Tișe i-a ținut în brațe pe cei de la Kiat și a pompat în această firmă milioane de lei din bani publici, și-a dat și el seama că turcii doar se fac că lucrează. Iar pe drumurile unde chiar au lucrat, de exemplu DJ107M Luna de Sus-Băişoara-Buru-lim. Judeţ Alba, lucrările au fost atât de prost executate, încât au apărut gropi la câteva săptămâni după finalizarea lucrărilor. Acum Alin Tișe anunță că ”nu mai stă la cheremul unor firme”. I-au trebuit nouă ani și zeci de milioane de lei irosiți pentru a ajunge la această concluzie. Tișe îi blamează acum pe cei de la Kiat, dar uită că el a fost cel care a reluat contractul cu Kiat în 2016, prezentând acest lucru drept o mare reușită. Ba mai mult, le-a mai dat 2  milioane de euro, bani de care au făcut niște lucrări de o calitate extrem de proastă.

Citește și:

Istoria de nouă ani a contractului păgubos încheiat de Alin Tișe cu firma Kiat: bani publici pompați pentru lucrări proaste sau inexistente

Ziar de Cluj atrăgea atenția încă din 2019 asupra lucrărilor proaste executate pe Drumul Bistriței, proiect care riscă să se transforme într-un eșec ca și IC Ponor. La acea vreme, într-un răspuns transmis de către Consiliul Județean se dădeau asigurări că lucrările sunt în grafic.

”Referitor la stadiul lucrărilor pe drumul județean DJ 161 (DN 16) – Gădălin – Bonțida – DN 1C, desfășurate în baza proiectului „Îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională - Traseu Regional Transilvania Nord, Drumul Bistriței, prin modernizarea și reabilitarea DJ 161 (DN 16) – Gădălin – Bonțida – DN 1C de la km 0+000 la km 16+933”, vă informăm că acestea se află în termenele stabilite prin contract. Lucrările de modernizare și reabilitare se află în plină derulare, au un termen de execuție de 24 de luni și sunt executate de Asocierea Operes SRL - Societatea Napoca SA. Astfel, stadiul lucrărilor la data de 04.10.2019 era la un nivel de 8,83%”, au transmis reprezentanții Consiliului județean.

CJ Cluj a atribuit contractul  „Lucrări de construcții în cadrul proiectului – Îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională – Traseul Regional Transilvania Nord Drumul Bistriței prin modernizarea și reabilitarea GJ 172A (limita jud. Bistrița-Năsăud – Taga) de la km 33+000-39+452 DJ 161G (intersecție DJ 109c – Scuturad-PeteaPalatca-DN16)” – Lot 1” a fost atribuit asocierii formate din firmele SOCIETATEA DE CONSTRUCŢII NAPOCA SA – OPERES SRL.

Citește și:

După eșecul proiectului european Ic Ponor, apar suspiciuni și pentru proiectul ”Drumul Bistriței” - FOTO, VIDEO

Acum Tișe vrea să pozeze în salvator și anunță că în cazul firmei Napoca nu va aștepta atât de mult și va lua măsuri mult mai repede. Nu putem însă să nu ne întrebăm de ce toate contractele de modernizare a drumurilor județene ajung să fie o telenovelă. Ultimul drum de anvergură modernizat, Răchițele-Ic Ponor a fost finalizat după opt ani, timp în care s-au pierdut și bani europeni și bani publici nici nu a plătit nimeni. În acest moment, Napoca lucrează pe drumul Bistriței, un proiect din fonduri europene, un alt capitol la care Consiliul Județean este repetent. Pe lângă drumul județean Răchițele Ic Ponor e suficient să reamintim un alt proiect din fonduri europene ratat de către Consiliul Județean și anume CMID-ul. Atunci când situația se repetă nu putem decât să ne gândim că e vorba de o incompetență crasă. Este de neconceput ca niște drumuri județene a căror modernizare a început în 2019 încă nu a fost finalizată, 9 ani mai târziu. Este incredibil ca o administrație județeană să fie capabilă să execute doar lucrări de întreținere care înghit cea mai mare parte a bugetului de investiții și care trebuie refăcute după doi ani, asta în cel mai bun caz. Este vorba fie de incompetență, fie de rea-voință, fie sunt alte interese la mijloc și cineva are de câștigat dacă aceste drumuri sunt reparate la infinit.

Susține Ziar de Cluj!

Timp de aproape 10 ani, ți-am oferit gratis articolele noastre. A venit timpul să devenim parteneri. Ziar de Cluj va implementa în curând abonamentul de 10 lei pe lună pentru toți cititorii. Pentru toți cititorii care ne respectă curajul și experiența.

Adauga comentariu