Fetiță de 12 ani, hăituită de controlorii Companiei de Transport Public. Până unde pot ajunge amenințarea și abuzul?

Până unde pot ajunge amenințarea și abuzul la care sunt supuși călătorii care folosesc transportul public în comun din partea controlorilor CTP? Dar dacă este vorba despre un minor? Ei bine, în Cluj-Napoca, abuzul este la ordinea zilei. Trebuie ca administrația publică să ia măsuri în asemenea situații? 

Vă prezentăm cazul unei fetițe, în vârstă de 12 ani, care a fost abuzată de un controlor al Companiei de Transport Public din Cluj-Napoca. Situația este mai mult decât alarmantă.

Trebuie respectată o procedură anume de către controlori atunci când aplică amenzi ori aceștia își pot alege victime după cum poftesc, copii minori sau persoane vulnerabile?

”Fetița mea, în vârstă de 12 ani, a urcat ieri într-un autobuz, la ora 17:10, linia 28 B, direcția Vivo – cartierul Grigorescu. 

Știe foarte bine ce spune regulamentul: nu avea bilet sau abonament, dar în momentul în care a urcat, a trimis de pe telefon un sms pentru achiziționarea unui titlu de călătorie. A primit și confirmarea”, povestește mama fetiței abuzate de un controlor CTP, care dorește să își păstreze anonimatul.

Dar absurdul situației abia începe. 

Ai confirmarea achiziționării unui bilet prin sms. Dar, în spatele tău urcă un controlor care te acuză de rea-credință. Ești amenințat și supus unei lecții crunte de morală. 

Controlorul, un bărbat în toată firea, și-a găsit victima perfectă: un copil de 12 ani, căruia îi cere buletinul. Buletin la 12 ani? În caz contrar, fetița este amenințată că va fi dată pe mâna Poliției.

”În acel moment a apărut controlorul. Și-a etalat ecusonul și a compostat un bilet, a venit direct spre fetița mea și i-a spus: ”Nu ai bilet!”

Fetița l-a contrazis și i-a arătat telefonul cu mesajul de confirmare. 

Atunci controlorul a intrat în rolul său bine regizat: ”Nu este adevărat, nu aveai de gând să-ți cumperi bilet, dar m-ai văzut pe mine...”, i-a spus acesta.

Practic, nu mai este vorba despre un bilet de călătorie, ci despre comportamentul total abuziv, prin care acest așa-zis controlor a amenințat un copil de 12 ani: dacă nu plătește amenda pe loc – în condițiile în care a văzut mesajul de confirmare – atunci o va da pe mâna Poliției.

”Nu mă refer la chestiunea biletului, ci la comportamentul abuziv, amenințător, față de un copil de 12 ani, pe care îl ameninți că dacă nu-ți plătește imediat banii, atunci e rău de ea, după cum a susținut controlorul: ”Dacă nu-mi dai banii acum, cu suprataxă de 50 de lei pe bilet, te duc la Poliție. 

Acesta i-a cerut în câteva rânduri buletinul, chiar dacă copilul era deja speriat și panicat, i-a spus că nu are buletin întrucât nu are vârsta corespunzătoare”, mărturisește mama fetiței abuzate.

Părinții fetiței amenințate de controlorul CTP au luat legătura cu reprezentanții Companiei de Transport Public, pentru a reclama comportamentul inadecvat și abuziv al angajaților.

    ”Dacă individul respectiv nu era controlor și îmi dădea copilul jos din autobuz, într-o stație oarecare?”, se întreabă mama fetiței.

Conform declarației fetiței abuzate, în autobuz a urcat un singur controlor (de obicei, controlorii CTP sunt în echipă de câte doi), care s-a luat și de alți călători, chiar dacă aceștia erau în etate.

Altfel spus, ar fi vorba despre o ”procedură” nescrisă, dar practicată cu consecvență de controlori: aceștia îți aleg victimele din rândul persoanelor vârstnice sau vulnerabile, precum copiii, adolescenții ori persoanele vârstnice.  

”După cum mi-a povestit fiica mea, controlorul s-a luat și de alte doamne în etate, iar pe una dintre ele a coborât-o din autobuz, deși ce contează cu adevărat: faptul că avea sau nu bilet ori discursul amenințător la care recurg aceștia?”, se întreabă mama fetiței.

”Câte situații de acest fel au loc zilnic? Câți copii sunt amenințați, dați jos din autobuz și abuzați, fiind la un pas de atac de panică? 

Pentru că, un bărbat în toată firea, un controlor cu atoritate, îi amenință efectiv.

De fapt, cred că a fost o încercare de intimdare a unui copil, total inadecvată”, continuă mama fetiței devenită victimă fără voie.

Ce putea să facă o fetiță de 12 ani în acest caz? Cum își poate susține cauza un copil care a primit confirmarea achiziționării unui bilet?

Aceasta a fost forțată de controlor să achite suma de 50 de lei, prețul unui bilet cu suprataxă.

Ce se întâmpla dacă fetița nu avea bani la ea?

Cel mai probabil, ar fi fost stâlcită în bătaie de un controlor pus pe căpătuială, care trebuie cu orice preț să-și facă norma de amenzi pe zi.

Cât de valabile sunt aprecierile astea subiective, de tipul: ”Nu aveai de gând să îți cumperi bilet!”?

Sunt controlorii CTP și moraliști? Nu discreditează, de la bun început, cetățenii?

Călătorii CTP sunt tratați asemenea unor infractori.

Dar nu beneficiază de nici o încredere din partea Companiei de Transport. Comportamentul controlorilor CTP vădește o TOTALĂ LIPSĂ DE RESPECT FAȚĂ DE CĂLĂTORI, care par a fi doar potențiali INFRACTORI.

În plus, pe biletul cu suprataxă, eliberat de așa-zisul ”controlor”, nu este menționat nici un nume al celui care a emis titlul de călătorie. 

Ești obligat să te legitimezi în fața unui presupus controlor, care etalează doar un ecuson, dar nu își înscrie numele pe biletul eliberat.

Cu același succes, putea fi vorba de un șarlatan care cere bani pe baza unor hârtiuțe tipărite și scoase la imprimantă!?

Situația abuzivă a fost semnalată conducerii Companiei de Transport Public din Cluj-Napoca. Liviu Neag, directorul CTP Cluj, a susținut că sesizarea este în lucru. 

Iar controlorul cu pricina, a susținut la rândul său, că a procedat regulamentar: a aplicat o amendă întrucât copilul nu avea bilet.

”Indiferent care este statutul tău sau poziția de autoritate, nu cred că este normal să ameninți un copil minor”, susține mama fetiței abuzate de un controlor CTP.

Părinții fetiței au reclamat comportamentul și limbajul de care a făcut uz controlorul CTP.

Ce urmări are o asemenea situație abuzivă?

Liviu Neag a susținut că în acest caz va fi întocmit un referat și aplicată o sancțiune pe linie administrativă, urmând ca respectivul angajat să fie monitorizat o perioadă. Ce înseamnă aceasta de fapt?

Mai nimic.

Ce garanție există în acest sens? Oricând, un caz similar, se poate repeta. 

De ce controlorii CTP își aleg victime din rândul persoanelor vulnerabile?

Legislația aplicabilă controlorilor de bilete

În Hotărârea de Consiliu local 767/26 10 2004 se specifică faptul că personalul CTP trebuie ”să se comporte cuviincios și potrivit codului bunelor maniere cu toți pasagerii din transportul public în comun”. 

Înălțător, nu? Și, totuși, destul de vag.

În Articoul 15 se menționează scurt:

”Orice nemulțumire pricinuită de comportarea necorespunzătoare a personalului RATUC Cluj-Napoca, precum și sesizările, reclamațiile sau sugestiile, vor fi aduse la cunoștința regiei prin depunerea acestora la registratura de la sediul unității din b-dul 21 Decembrie 1989 nr 128-130”, se precizează în actul citat.

Sancțiuni? Alte măsuri? Acestea rămân la bunul plac al Companiei de Tranport Public care, printre altele, duce lipsă de controlori.

Contactat telefonic de către redacția Ziar de Cluj, directorul CTP, Liviu Neag, a susținut că fetița nu a avut bilet, motiv pentru care i s-a aplicat amenda.

Dar recunoaște că modul în care s-a comportat controlorul cu pricina, a fost inadecvat:

”Acum se efectuează cercetarea administrativă, iar o comisie va analiza abaterea semnalată. Se poate da avertisment, penalizare salarială, retrogradare, deci sunt soluții.

Deși, repet, fata nu avea bilet. Asta este clar.

Problema este alta: am înțeles că nu a fost o comunicare corectă, din punctul de vedere al discuției care a avut loc. Dar, în rest, fata n-avea bilet. Biletul electronic nu-l avea, ci l-a făcut ulterior, să ne-nțelegem bine. L-a făcut ulterior. Și, interesant este că foarte mulți fac chestia asta, după ce se urcă. Controlorul este de vină pentru că trebuia să fie mai cuminte în dialogul cu ea. Din această cauză am cerut cercetarea administrativă”, a declarat Liviu Neag. 


 

 

 

Adauga comentariu