Femeile si pierderea calciului din oase

Osteoporoza, ceea ce cuvand cu cuvant inseamna “oase poroase”, este o boala dureroasa si potential invalidanta provocata de pierderea calciului din oase. Aceasta pierdere determina subtierea si fragilizarea oaselor, riscul de fracturi frecvente la nivelul sirei spinarii, soldului si incheieturilor de la maini, scaderea in inaltime si formarea asa-numitelor “cocoase ale vaduvei”.

 

La noi si in lume

 

Osteoporoza sau “hotul tacut” este a doua boala cu incidenta in lume, secondand astfel bolile vasculare. Una din trei femei trecute de 50 de ani are aceasta boala. La nivel mondial au fost inregistrate 200 milioane de femei cu osteoporoza, dintre care doar 50 % sunt diagnosticate.

 

In Romania s-a estimat ca pana in anul 2050 incidenta fracturilor de sold cauzate de reducerea densitatii osoase va creste cu 240 % in cazul femeilor si cu 210 % in cazul barbatilor. In Europa, numarul fracturilor osteoporotice a fost estimat la patru milioane, iar costurile totale de tratament la peste 30 de miliarde de euro. In SUA, 50 % dintre femeile cu varste peste 75 de ani manifesta simptome de osteoporoza.

 

Femeile, cele mai afectate

 

Cea mai mare incidenta a afectiunii este intalnita la femeile care au intrat in menopauza si la cele care, de obicei in urma unei interventii chirurgicale, productia normala de estrogeni a ovarelor inceteaza. Absenta estrogenilor conduce la scaderea absorbtiei intestinale a calciului si la o pierdere accentuata de minerale importate prin rinichi.

 

Desi afectiunea este mult mai raspandita la femei decat la barbati, si barbatii in varsta pot suferi de aceasta boala. De asemenea, incidenta bolii este mai ridicata la papulatiile albe si asiatice decat la cele de culoare. S-a demonstrat ca vegetarienii sunt mai putin expusi riscului  de a face osteoporoza decat persoanele care consuma carne, probabil datorita aportului mai scazut de proteine si fosfor.

 

Prevenire

 

Stilul de viata sanatos si un tratament adecvat pot ajuta considerabil la prevenirea osteoporozei. Fara indoiala, ideal este sa se asigure din hrana intreg aportul necesar de calciu dar, in cazul in care un supliment de calciu devine necesar, se recomanda sa se administreze carbonat de calciu, forma sub care calciul este cel mai rapid absorbit.

 

Efectuarea de trei ori pe saptamana, a unor exercitii care presupun lasarea greutatii corpului pe picioare, cum ar fi plimbarea, joggingul, tenisul, mersul cu bicicleta, saritul corzii, etc., ajuta la mentinerea unei structuri normale a oaselor. Fumatul, consumul de alcool si excesul de cafeina trebuie eliminate.

 

Administrarea unor doze reduse de estrogen, impreuna cu un aport zilniuc de calciu de 1500 mg, este mult mai eficienta pentru prevenirea degradarii oaselor la femeile intrate in menopauza decat simpla administrare a unor cantitati mari de calciu. De fapt, s-a dovedit ca numarul de fracturi provocate de osteoporoza dupa instalarea menopauzei este aproximativ egal la persoanele care iau numai suplimente de calciu si cele care nu iau deloc.

 

Suplimentele de calciu

 

Daca exista tendinta de a forma calculi renali, trebuie consultat medicul de familie inainte de a incepe administrarea suplimentelor de calciu. Orice persoana care ia astfel de suplimente trebuie sa bea zilnic cel putin 8 cani de lichid.

 

Suplimentele de calciu se prezinta, in general, sub urmatoarele forme: carbonat de calciu, citrat de calciu, lactat de calciu, gluconat de calciu. Uneori se folosesc dolomitul, faia de oase si cochiliile de stridii, dar primele doua nu sunt recomandate deoarece pot contine plumb sau alte substante toxice.

 

Cititi toate etichetele pentru a sti ce forma de calciu consumati. De pilda, o tableta de 1000 mg carbonat de calciu contine 400 mg de calciu, in timp ce o tableta de 1000 mg gluconat de calciu are numai 90 mg de calciu.

 

Pentru a afla daca aveti nevoie de calciu in plus, fie din alimente, fie sub forma de supliment, trebuie mai intai sa stiti care este cantitatea pe care o consumati zilnic din hrana

 

Calciul la adolescente

 

Fetele intre 12-17 ani consuma zilnic cam 700 mg de calciu in loc de doza recomandata de 1200 mg. Intre 18-24 de ani, consumul de calciu este chiar si mai mic. Adolescentele si femeile tinere din aceasta grupa de varsta, nu primesc un aport suficient de calciu si nu isi pot constitui in oase o rezerva normala, expunandu-se riscului de a face, mai tarziu, osteoporoza.

 

Nu se subliniaza suficient faptul ca anii adolescentei sunt cei mai importanti pentru formarea unor oase sanatoase si puternice. Aproape o jumatate din structura oaselor la un adult se formeaza in perioada de crestere exploziva din adolescenta. Nu trebuie sda credeti ca “ceea ce nu stiti nu va poate face rau”, deoarece ceea ce cunoasteti va poate afecta foarte mult.

 

 

Adolescentii, in special, este necesar sa afle de ce este important sa adopte un regim alimentar corect, inclusiv cu alimente bogate in calciu, deoarece multi dintre ei consuma bauturi racoritoare in loc de lapte, care ramane una dintre cele mai bune surse de calciu. Cele mai bune rezultate in urma adoptarii unui stil sanatos de viata sunt obtinute de cei care, de la o varsta frageda, isi formeaza obiceiuri corecte de alimentatie si desfasoara o activitate fizica sustinuta.

 

Calciul in perioada maternitatii si alaptatului

 

In perioada de sarcina si alaptare, organismul are nevoie de o cantitate mai importanta de calciu, acest mineral stimuland formarea normala a structurii osoase si a dintilor copilului. Cea mai importanta perioada o constituie ultimele trei luni de sarcina si primele luni de alalptare cand dezvoltarea oaselor si cresterea ating valori maxime.

 

In cursul sarcinii si alaptarii, consumul de calciu trebuie sa fie cu 400 mg / zi mai mare deact de obicei, respectiv un toal de circa 1200 mg. Daca mama nu primeste suficient calciu pentru a acoperi nevoile copilului, necesarul va fi extras din oasele mamei, existand posibilitatea sa fie expusa, in viitor, riscului unei boli osoase.

 

Nu trebuie uitat faptul ca fumatul, bauturile alcoolice, consumul excesiv de cafeina din cafea si de bauturi racoritoare par a contribui toate la dezvoltarea osteoporozei.

 

.ro

Adauga comentariu